משפט

ביטס אוף גולד בעתירה לבג"ץ נגד בנק לאומי: "פגיעה אנושה"

ביטס אוף גולד ואיגוד הביטקוין הישראלי עתרו לבג"ץ נגד נגיד בנק ישראל, שאישר לטענתם בניגוד לחוק, את פעילות בנק לאומי בביטקוין
מערכת ice |  4
בנק לאומי (צילום Magma Images)
ביטס אוף גולד ואיגוד הביטקוין הישראלי עתרו שלשום (רביעי) לבג"ץ נגד נגיד בנק ישראל, שאישר לטענתם בניגוד לחוק, את פעילות בנק לאומי בביטקוין. למעשה, המנגנון של פעילות בנק לאומי לא מאפשר ללקוח לרכוש ביטקוין, אלא אך ורק חשיפה לביטקוין.
על פי המודל של לאומי, הלקוח יכול להפקיד כסף בבנק כדי שהוא יקנה לו ביטקוין. הבעיה היא שהלקוח לא יכול לקבל את הביטקוין עצמו אליו והוא יכול רק לבצע בו פעולות. אם אותו לקוח ירצה לראות בחזרה את כספו - הוא צריך למכור את הביטקוין ואז יקבל בחזרה את הכסף בשקלים.
 
הטענה הרשמית של ביטס אוף גולד בבג"ץ, שההיתר לפעול בביטקוין שנתן בנק ישראל לבנק לאומי הוא חסר סמכות. למעשה, הבעיה העיקרית של ביטס אוף גולד, ברוקר הקריפטו הישראלי שקיבל רישיון מהממונה על שוק ההון לפעול בקריפטו, היא שמצד אחד הוא מאפשר ללקוחותיו גרסה מסורסת של חשיפה לקריפטו, זאת ללא יכולת לבצע בקריפטו פעילות פיננסית, ומהצד השני, לטענתם, הוא מערים קשיים על לקוחות שכן מבצעים פעילות מלאה בקריפטו דרך ברוקרים אחרים, ומעוניינים להכניס את הכסף לבנק.
מביטס אוף גולד ובאיגוד חברות הקריפטו מסרו כי "לצערנו, בנק ישראל החליט, בניגוד לחוק הבנקאות המגביל את תחומי העיסוק של הבנקים, לאפשר לבנק לאומי, להציע מוצר ביטקוין נחות, שייפגע בציבור הישראלי, וייפגע בתעשייה שנמצאת בשלביה הראשונים והמתפתחים. התוצאה תהיה בסופו של דבר צרכנים השבויים בידי המונופול הבנקאי, עם מוצר ביטקוין נחות, ללא החדשנות הפיננסית שהמטבעות הדיגיטליים מציעים ובמחירים גבוהים ולא תחרותיים, כפי שאנו רואים במגזרי פעילות אחרים".
"חשוב להדגיש, בנק לאומי מציע לציבור לקנות ביטקוין נחות תוך שלילת כל המאפיינים הייחודיים שלו - מטבע דיגיטלי מבוזר שכל תכליתו היא האפשרות להחזיק אותו בעצמך, ולעשות בו שימוש ללא תלות בגופים גדולים וריכוזיים. בנק לאומי רוצה למנוע מהלקוחות להעביר את הביטקוין לארנקם, ולמנוע מהם את היכולת לעשות בו שימוש. היות ולאומי ירשה אך ורק לקנות ממנו ולמכור לו, זה יפגע בתעשייה בצורה אנושה, ימנע את התפתחות התחום בארץ, ובעיקר ייפגע במאות אלפי מחזיקי המטבעות הדיגיטליים בארץ", מסביר יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד.
 "הצעד של לאומי, לא רק שמנוגד לחוק הבנקאות, הוא גם הכל חוץ מפיתוח תחרות בשוק- זהו צעד המאפשר שימוש בכוח המונופוליסטי של הבנקים בכדי לכלוא את הצרכנים בתוך המערכת הסגורה של הבנק, ולמנוע תחרות בשוק החופשי", הוסיף.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    טוב מאוד
    עופר משה 11/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הביטקוין זה מטבע שמשמש עבריינים וטרוריסטים.
    סגור
  • גם כסף כמו
    מוטי 11/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדולר שממן את חיזבאללה או מיליציות אפריקאיות/דרום אמריקאיות
    סגור
  • 2.
    נגיד בנק ישראל שומר על בנק לאומי לא על הלקוחות !!! (ל"ת)
    מאיר 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אם לא הבנתם בנק ישראל זה ההסתדרות של הבנקים
    אא 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את בנק ישראל מעניין האזרח כמו השלג דהאשתקד
    סגור