משפט

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין: "פסק הדין - רעידת אדמה אמיתית"

ניצחון לשמאי המקרקעין. בפסק דין תקדימי, קבעה השופטת אפרת בוסני בבית משפט השלום בתל אביב כי מתווכים אינם יכולים להציג עצמם כשמאי מקרקעין ואסור להם לתת חוות דעת או הערכת שווי לנכס
מערכת ice |  23
נחמה בוגין (צילום ניר שהרבני)
בינואר האחרון הגישה לשכת שמאי מקרקעין בישראל תביעה משפטית נגד 5 מסיגי גבול ובכללם מתווכים אשר נתנו או פרסמו כי ביכולתם לקבוע, בניגוד לחוק, הערכת שווי שוק לנכסים, ללא רישיון או הכשרה כשמאי מקרקעין. בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד אורי קידר ועו"ד אורי כהנא ממשרד נבו קידר בלום, דרשה הלשכה מבית המשפט שיוציא צו האוסר על הנתבעים לעסוק בפעולות מקצועיות המיוחדות לשמאי מקרקעין בלבד.
בתביעה טענה לשכת מקרקעין כי הנתבעים נקטו בפעולות המהוות הסגת גבול למקצוע שמאות המקרקעין, בכך שהם הציעו שירותי הערכת שווי שוק של נכסי מקרקעין תוך כדי הטעיית הציבור כי הם מוסמכים לכך. חלקם הגדילו לעשות ואף הוציאו הערכות "שמאיות" כתובות ללקוחותיהם וזאת מבלי שיש בידיהם רישיון שמאי מקרקעי מוסמך. פסק דין זה מתווסף לשני פסקי דין שניתנו בשבוע האחרון בהם ניתן צו המורה למתווכים להימנע ממתן חוות דעת העוסקת בשווים של המקרקעין ולהימנע מביצוע הערכות שווי לנכסי מקרקעין.
 
פסק דין שניתן אתמול (רביעי) על ידי השופטת אפרת בוסני בבית משפט השלום בתל אביב, קובע כי מתווכים אינם יכולים להציג עצמם כשמאי מקרקעין, אסור להם לתת חוות דעת או הערכות שווי שמאיות ומותר להם רק לערוך סקר מחירי נדל"ן. מתווך אינו מוסמך לתת הערכה שמאית של שווי הנכס, לנתח הכנסות משכירות, לנתח מידע תכנוני או לחשב את גובה היטל ההשבחה.
יו"ר לשכת שמאי מקרקעין נחמה בוגין מסרה: "פסק הדין מהווה רעידת אדמה אמיתית מבחינת מעמד השמאי והסגת גבול המקצוע, לצד בלימת הפגיעה בציבור הרוכשים ובעלי הנכסים. הערכת שווי לנכס יכולה להתבצע אך ורק על ידי שמאי מקרקעין בעל רישיון משרד המשפטים כחוק. לצערי, התחום היה פרוץ עד היום וגורמים שונים לקחו על עצמם סמכויות לא להם וביצעו הערכות שווי שוק בניגוד לחוק, ובניגוד להחלטת בית המשפט. אני מקווה וסבורה כי פסק הדין שניתן אתמול יבצע 'חינוך שוק' וידגיש את הגבול וההבדלים מהותיים בין סמכויותיו של שמאי מקרקעין מכוח חוק, לבין אחרים לרבות העוסקים בתיווך נדל"ן".
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    זה להשאיר את הכל במשפחה
    אזרח 03/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק מי שנמצא בתוך החבורה המושחתים יקבל את האזור וזה מפי בית המשפט שגם שם השחיתות חוגגת
    סגור
  • 19.
    מתווך מקצועי יודע לתמחר טוב יותר משמאי
    אביב 03/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המתווך מכיר ויודע מהר יותר את מחירי העסקאות האחרונות , שמאים לרב מתייעצים עם מתווכים מקומיים , אני בכל כמה זמן מקבל טלפונים משמאים שמבקשים לדעת מחיר עסקאות . המתווך לא יקרא לזה הערכת שווי נכס אלא תימחור נכס .
    סגור
  • 18.
    גם אני מרוצה מאד מפסה"ד
    מתווך 03/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אוכל להמשיך ולתת ללקוחותי הערכת מחיר דירתם. גם שמאים יכולים לקבל ממני את השרות
    סגור
  • 17.
    מתווך ושמאי
    עודד 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למען הסדר הטוב שני הגורמים חשובים מאוד ונותנים שירותים . מתווך נמצא בסיטואציה של יצירת עסקה. הן ברמת המחיר , הן בהיותו הגורם היעיל והטוב והן ברמת שכר טרחתו הנגזר לרוב משווי העסקה. למתווך למיטב ידיעתי אין ביטוח מקצועי על שווי העסקה שנסגרה, חוקיות הבינוי , רישוי הנכס או על הידע הקשור בתוכניות שחלות על הנכס או מתוכננות. מאידך השמאי בעל אחריות מקצועית. יתרה מכך חלים עליו חוקים וסנקציות אף פליליות באשר למעורבות בשומה אל מול עסקה. אין באמור לפגוע בתפקידו של כל אחד, אך זה פשוט לא אותו מקצוע וגם לא אותה מטרה.
    סגור
  • 16.
    90 אחוז מהשמאים מתיעצים עם מתווכים (ל"ת)
    מאיר 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    מתווכים בישראל..
    מקלראיי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיף כבר באמת לפנות לשמאי שינהל הכל. לפחות הרגולציה עליהם וההכשרה מאד משמעותיים
    סגור
  • 14.
    שום רעידת אדמה ושום כלום
    מתוך 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהשמאים יעשו את העבודה שלהם באמת. אני מקבל עשרות שיחות משמאים שרוצים את דעתי בעניין המחיר של נכסים. עם כל הלימודים שהם למדו והם לא מסוגלים להעריך מחיר נכס.... אנחנו המתווכים בעלי הניסיון הכי גדול בשטח. אז בסדר לא נאמר הערכת שווי אלא סקר מחיר. שורה תחתונה לא מעט שמאים לומדים מהמתווכים.
    סגור
  • 13.
    רעידת אדמה ? נו באמת..
    מימי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ידוע שעקרונית המתווך לא יכול להחליף את השמאי .. אבל כיוון שהמתווך חיי את השטח ומומחה לאזור מסויים ומעורב בצורה ישירה או עקיפה בעסקאות שמתבצעות באזור ההתמחות שלו אז הוא בקיא במחירים ברוב המקרים יותר מהשמאי במיוחד שמאי שלא מכיר את האזור .. ולא במקרה ששמאים מתייעצים עם מתווכים לגבי הערכת נכס
    סגור
  • 12.
    פס״ד של בית משפט שלום אינו הלכה פסוקה
    משפטן 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • 11.
    דווקא למי שהתעמק בכתוב בפס''ד מסתבר שהמתווכים הוכרו
    אבי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כסוקרי מחיר, ובעלי הידע והכישורים לקבוע אומדן מחיר שוק, ואף להציג סקירת מחירים שתתמוך את הנחת העבודה שלהם, זו דווקא בשורה חיובית ולא שלילית כמו שנכתב בכתבה
    סגור
  • 10.
    רעידת אדמה ?
    הרואה נכון 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    5 0
    למה כותרות כאלה מפוצצות?
    סגור
  • 9.
    מקצועיות הערכת הבנין
    גו 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתווך :לא יודע מה מצב הבנין שמאי: יודע לאבחן את מצב הבנין .אבל לא את דרגת בטיחות הבנין מהנדס בנין .קובע את דרגת הסיכון של הבנין רק תעודת השכלה בתחום .תאשר את המומחיות . וזאת האחריות המקצועית בתחום מהנדס יודע לאבחן את מצב הבנין בטיחותית
    סגור
  • נכון .. אבל
    מימי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתווך לא יכנס לעובי הקורה של מצב הבניין כמו שמאי או מהנדס אבל תהיה בטוח שמתווך במומחה לאזור מסויים יכול לתמחר את הנכס בצורה יותר עניינית וריאלית משמאי ..
    סגור
  • 8.
    טרי מהשטח
    רן דומלי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני בונה עכשיו והייתי מחוייב לשמאות לטובת משכנתא. השמאות לא התקרבה לחצי מהשווי של הנכס! ואל תגידו לי שזה שמאי ספציפי. כך קרה +- לכל מי שבונה בשכונה החדשה. לעומת זו יש ביקוש מעל עצה ויש הצעות לקנייה מתאם המבקשים לקנות שאני מאוד עדיין שאני אומר פי 2. למתווך ולבעל הנכס יש את אותו אינטרס שמשתקף את השוק. לא את ב"עלי האינטרס"
    סגור
  • 7.
    יש להוציא את הראש מהחול
    דור39 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ולהבין שמתווך יודע בכמה הוא יכול למכור את הדירה כי הוא חיי את השוק היום, השמאי מעריך את השווי שאמור להיות לפי היסטוריה ומתודיקה. אבל עם כל הכבוד להכשרה הזאת מה שמעניין את מוכר הנכס זה בכמה ניתן למכור את הנכס היום.
    סגור
  • שכחת את העיקר, שמאי יכול להעריך שומה למס ואת הנכס הבנוי
    מקלריע 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או את שווי הקרקע. כל השאר זה סיפורי בדים לפעמים פשוט כדי להחתים מוכר/ קונה על בלעדיות ולהפוך אותם ללקוח שבוי
    סגור
  • 6.
    מתווך מכיר את המחירים והעסקאות
    ארז 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מתווך שעובד באזור מסויים ועושה עסקאות מכיר היטב את השוק שווי הנכסים ביחס למצבם ויכול להעריך היטב את שווי הנכס היטל השבחה לא קשור לשווי הנכס
    סגור
  • שמאי התיעצות
    אבי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמעט כל שמאי/ת מתקשרים למתווכים לשאול בכמה הם מעריכים את הנכס. כל הכבוד לשמאים בלי מתווכים הם לא יודעים את שווי הנכס. המתווכים חיים את השטח
    סגור
  • 5.
    שמאות כסתח
    ששי 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתווכים מעריכים נכון יותר את שווי הנכס.נרודה.
    סגור
  • 4.
    מקצוענות
    ג.א 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל שמאי מקרקעין מקצועי יודע לפני מתן שמאות הוא חייב לבדוק עסקאות שנעשו באזור ומקבלים חוות דעת מקצועית ממתווכים אז הפסיקה הזו לא רלוונטית אלא אם כן יהיה איסור חמור לקבל חוות דעת ממתווכים כדי לבנות מחיר לשמאות הנכס..
    סגור
  • 3.
    עכשיו בעלי נכסים יצטרכו לשלם לשמאי
    יורם 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על מנת לקבל הערכת שווי לנכסהם. מעניין כמה יהיו מוכנים לשלם עבור השרות.
    סגור
  • 2.
    אין בעיה מעכשיו שאף מתווך לא יענה לשמאי
    עידן 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הרי כל השמאים מתקשרים לברר אצל המתווך מה מחיר השוק הם נשענים על נתוני עבר ואין להם שום ידע למה שקורה בכל רגע נתון ומבחי תם 9 נשים אחת בהריון חודש תשיעי השמאי היה מעריך שיש תשע נשים בהריון בחודש ראשון
    סגור
  • 1.
    כדאי לדעת
    מועלם עזרא 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    המתווך למרות שהוא מקבל סכום לא מעט אינו מוזכר בשום מקום בחוזה הנכס ולא חלה עליו שום אחריות משפטית במקרה והוא שיקר או הוליך שולל את הקונה או את המוכר.הגיע הזמן לחוקק חוק או תקנות מהי אחריותו של המתווך למעט קבלת כסף על עבודה של שעות בודדות ברוב המקרים.
    סגור