משפט

דרמה בכנסת: ביטול עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה

זה החוק הראשון שהעבירה הקואליציה במסגרת הרפורמה המשפטית ונועד לבטל את יכולת בית המשפט לבקר החלטות ממשלה או נבחרי ציבור באופוזיציה קראו: "בושה". לוין הזמין את לפיד לדבר ועקץ את הנשיא הרצוג: "לא צריך מתווכים"
דוד זולדן |  1
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את החוק השנוי במחלוקת ושעמד במרכזו של ויכוח ציבורי סוער - ביטול עילת הסבירות. ההצבעה עברה ברוב של 64 חברי כנסת מול 56 שהתנגדו. אל מול החקיקה עומדים מנגד קריאת הנשיא יצחק הרצוג אמש לחזור לשיחות ו"יום השיבוש" מצד מתנגדי הרפורמה. 
הצעת החוק לביטול עילת הסבירות קובעת כי בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור. ועדת החוקה צפויה להתכנס בהמשך היום על מנת לדון בקידום החקיקה ובהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

שר המשפטים יריב לוין, הביע שביעות רצון וטען כי החוק "מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטיים - ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו". לדברי לוין: "הממשלה לא מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק, בהליך תקין ללא ניגוד עניינים. כל פעולה שאינה נעשית באופן הזה - כל פעולה - הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה". 
לוין הוסיף: "מצב בו שופטים - או כל גורם אחר שאינו נבחר - באים במקום הממשלה ואומרים 'נכון, הפעולה חוקית ובמסגרת סמכות הממשלה', אבל למרות זאת - שבו 3 שופטים אומרים 'אנחנו על פי השקפתנו האישית חושבים שזה לא סביר' - ומורים לעשות כך - הוא מצב שאין לקבלו".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איך יודעים שעילת הסבירות טובה ?
    mirie 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי היא עברה , ולא תפסה את הכותרות היום בבוקר.
    סגור