בארץ

מבקר המדינה בביקורת חריפה: "התנהלות שערורייתית בבניית מעון רה"מ"

המבקר מתניהו אנגלמן: במשך עשור שלם אומת הסטארטאפ לא מצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל, ותחת זאת משרד רה"מ הוציא כ-56 מיליון שקל על בינוי ומיגון מעונות פרטיים של ראשי הממשלה נתניהו (27 מיליון שקל), בנט (25 מיליון שקל) ולפיד (4 מיליון שקל) 
מערכת ice | 
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום שבוע הסייבר, אוניברסיטת ת"א)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס בדו"ח מיוחד להליך הבינוי והמיגון של מעונות ראשי הממשלה בשנים האחרונות. אנגלמן מדגיש כי במשך עשור שלם ממשלת ישראל לא הצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל - "הבינוי והמיגון של מעונות ראשי הממשלה מבטאים חוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור. מדובר בהתנהלות שערורייתית."
מבקר המדינה מצא כי חולשה מתמשכת שגילה משרד ראש הממשלה לאורך עשור בהקמת מבנה חדשה למשרד ובשיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה, הובילה להוצאות ניכרות על מיגון ובינוי במעונות הפרטיים של ראשי ממשלה, לחוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור ולבינוי בנכסים פרטיים שמביא לכדי עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבור.
 
לדברי מבקר המדינה, "אין דרך להסביר כיצד אומת הסטרטאפ לא מצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל במשך עשור שלם ואף שיפוץ המעון בבלפור נגרר שנים ארוכות. תחת זאת משרד ראש הממשלה הוציא בשנים האחרונות - כ-56 מיליון ש"ח על בינוי ומיגון מעונות פרטיים של ראשי הממשלה - ח"כ נתניהו (27 מיליון ש"ח), מר בנט (25 מיליון ש"ח) וח"כ לפיד (4 מיליון ש"ח). 
"גם בעת המלחמה, לא קיבלתי הסבר מדוע מוציאים עוד ועוד מיליוני שקלים על מיגון המעונות הפרטיים של ראש הממשלה נתניהו. זאת בשעה שהמעון ברחוב עזה כלל אינו מותאם לאיומי מלחמה ומשכך בשבועות הראשונים של המלחמה ראש הממשלה לא התגורר בו.
"הבינוי בנכסים פרטיים מביא לעירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי. משרד ראש הממשלה אף לא סיפק הסבר מדוע במקום לבזבז עשרות מיליוני ש"ח שיורדים לטמיון על שיפוץ מעונות פרטיים המשרד לא רכש דירה חלופית בירושלים שתהיה בבעלות המדינה ובה יושקעו כספי הציבור והיא תעמוד לרשות כל ראשי הממשלה. המציאות הנוכחית לא יכולה להמשך".
המבקר מצא כי ההתנהלות האיטית והלקויה בכל הנוגע לקידום השיפוץ של המעון הרשמי בבלפור השיתה על אוצר המדינה הוצאות בהיקף כספי ניכר. כך למשל, עבור מיגון ושיפוץ החצר הפנימית והמטבח של המעון הרשמי בבלפור נרכשו ב-2018 מוצרים בעלות של 15.8 מיליון שקל - אך בשל העיכוב בשיפוץ המעון רוב המוצרים התיישנו או הושמדו.
בנוסף, המבקר מתייחס לשיפוצים שנעשו בביתו של ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, שהסתכמו בכ-24.9 מיליון שקל. הסכום ששולם עלה באלפי אחוזים על הסכום שנדרש היה לשלם לו נשכרו האמצעים מראש לפרקי זמן ארוכים יותר.
בנוגע לראש הממשלה לשעבר, יאיר לפיד, המבקר מצא כי עלות המיגון במעון הפרטי שלו בתל אביב הסתכם בכ-3.58 מיליון שקל. כ-2.79 מיליון שקל מסכום זה שימוש לשכירת אמצעי אבטחה ומיגון זמניים.
אנגלמן סיכם וטען כי הממצאים של הדו"ח הנוכחי משקפים חולשה מתמשכת של משרד רה"מ לאורך עשור בקבלת החלטות בדבר הקמת מבנה חדש למשרד ושיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה. 
המבקר אנגלמן ממליץ למשרד רה"מ לפעול לתיקון מכלול הליקויים המפורטים בדוח ביקורת זה, לקדם החלטה בדבר אישור הפרויקט להקמת מבנה למשרד רה"ם ומעון רשמי לראש הממשלה - ולהעמיד מעון מתאים לרשות ראש הממשלה, בהיבטי בטיחות, אבטחה ויעילות תפקודית ותקציבית, עד לעת שבה אפשר יהיה לאכלס את המעון הרשמי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה