תקשורת ומדיה

רייטינג? "בחינוכית המשימה שונה וזה מה שמאתגר - הפרמטר הכמותי שולי"

60 מיליון שקלים להפקות, קיצוץ בשכר טאלנטים, מיתוג מחדש, אינטרנט והעבודה מול האוצר. מנכ"ל החינוכית אלדד קובלנץ, מדבר על חשיבות הערוץ, למה הרייטינג פחות חשוב, ולא שוכח גם את גלגלצ - ביתו בעבר
נעמה תורן |  13
אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים) (צילום איה אפרים)
ביום שבו הושק לוח השידורים החדש של החינוכית, מלאו 20 שנה לגלגלצ. אלדד קובלנץ, מנכ\"ל החינוכית ובעבר מנהל גלגלצ ומי שהביא לשם את שיטת הפלייליסט מעוררת המחלוקת, הרגיש שזו אכן חגיגה כפולה. \"כמו יומולדת לבתי הבכורה ולבתי הצעירה\".
בלוח החדש שהושק החודש בהשקעה של כ-60 מיליון שקל, מככבים בין השאר ירון לונדון, מוני מושונוב, גורי אלפי, אברי גלעד, עידן אלתרמן, דובל\'ה גליקמן ויהונתן גפן.
אז את מה הוא מעדיף? \"בגלגלצ המשימה מראש הייתה לייצר את המיינסטרים הכי איכותי, למקסם את כמות הקהל ולנסות לייצר את איכות הגבוהה ביותר\", אומר קובלנץ בראיון לאייס. \"היה צריך לחנך את שוק הרדיו איך רדיו איכותי צריך לעבוד. היינו באיחור של 40 שנה מבחינת מודל של תחנת רדיו, ועשינו את זה. בגלגלצ היה צורך ברייטינג גבוה כי המשימה הייתה העברת מסרים לבטיחות בדרכים וצריך היה מקסום קהל. בחינוכית המשימה היא שונה, וזה מה שמאתגר ומגניב בעבודה הזאת - הפרמטר הכמותי הוא שולי\".
-מה הייתה המטרה שלך ביצירת הלוח החדש?
המטרה הראשונה הייתה לייצר אלטרנטיבת תוכן לילדים. המטרה היא לא לנצח את ערוצי הפריים ברייטינג. אנחנו לא ערוץ מסחרי או מסך ליניארי, אנחנו לא עובדים כמו רשת וקשת, אין לנו צורך קיומי למקסם את כמות הקהל בנקודת זמן ספציפית. זאת חשיבה של טלוויזיה מסחרית. לנו לא משנה אם יצפו במה זה מוזה או בתראו אותי בטאבלט או בטלוויזיה. המטרה היא ליצור ספריה נגישה כל הזמן לצופים, והמדידה תיערך במשך שנים. המטרה הבסיסית היא ליצור תוכן גבוה.
-איך הלוח החדש מתקבל בינתיים?
ההשקה עברה בהצלחה.התגובות מתחלקות לעולמות הכמותיים והאיכותיים: בעולמות הכמותיים אנחנו רואים עלייה משמעותית ברייטינג בקהל היעד שלנו, ילדים, למרות ששוב, רייטינג זה לא המטרה שלנו. ברמה האיכותית, כמות התגובות בפייסבוק ובשאר הצינורות שילשה את עצמה, ורובן חיוביות.
-כדי להגיע לילדים, פניתם להורים, שגדלו על החינוכית בימי הזוהר של \'זהו זה\'
ברמה השיווקית הפניה היא להורים שהם מנוע הכניסה לילדים. אי אפשר להכריח ילד לראות מה שהוא לא רוצה. המשימה הייתה לפנות להורים בהנחה שהם יגלו את זה לילדים ובהנחה שאם זה טוב הילדים יישארו בערוץ. בפרמטרים האיכותיים והכמותיים זה עובד.
אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים)
אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים)

אלדד קובלנץ (צילום: איה אפרים)
-\"איכות זאת לא מלה גסה\"?
כן. תכנית המלחמה שלנו היא תוכן ילדים איכותי ובחודשים הקרובים נעלה גם תכנים חדשים למבוגרים. עונה נוספת של ואקום ושל הלינק ששודר בערוץ 8, מסמך סוציולוגי על השפעה הרשת על התעשייה בישראל ועוד כל מיני הפתעות. המשימה השלישית היא מה שאנחנו עושים ברשת. אנחנו הערוץ הראשון שמשיק את כל התכנים שלו קודם כל ברשת ולא בטלוויזיה.
-למה?
מאחורי זה עומדות 2 מחשבות: האחת ערכית - אנחנו גוף ציבורי. אני חושב שהתוכן שאנחנו מייצרים צריך להיות זמין ונגיש ובחינם לכולם. ושנית, ברמה שיווקית - אין לנו הרבה יתרונות יחסיים בשוק התקשורת. וכאן אנחנו יכולים לייצר מהלך פורץ דרך. בטווח הארוך זה לא משנה, כאמור, איפה יצרכו את התכנים שלו.
-תפיקו גם יצירה רק לאינטרנט?
כן, כבר בלוח הזה יש משהו כזה. חדשות מהעבר זה ניסוי מעניין שעשינו. בהתחלה חשבנו שנשדר את זה רק ברשת - 15 דקות על תולדות הציונות בשפה צעירה, אינטרנטית, מוצר שאמור להשלים את לימודי ההיסטוריה. אבל כשהסתיימה ההפקה, אמרנו מה זה משנה, נשבץ את זה גם בלוח בטלוויזיה. גיבורי רשת היא עוד מוצר רק לאינטרנט - סקירה של הדמויות הכי בולטות ברשת , מבחינת תוכן - בלוגרים וכאלה. המשימה הבאה - וזה יקרה בשבועות הקרובים - נוציא קול קורא ליצירת תכני וידיאו לרשת, אינפורגרפיקה ופודקאסטים. המטרה היא להקים ספריה דיגיטלית שמספקת את כל המוצרים הדיגיטליים שניתן לצרוך.
-מצד אחד מדברים כבר שנים על סגירה או ייעול של החינוכית, ועדת לנדס אמורה לדון בעתידה, ומצד שני הלוח החדש הושק בתקציב של 60 מיליון שקל. איך השגתם תקציב כזה?
יש את ההתבכיינות הכללית של כמה קשה לעבוד במגזר בציבורי וכמה אכזריים ילדי האוצר וכמה קשה לייצר מהלכים בנציבות שירות המדינה. החוויה שלי שונה לחלוטין. יש שם אנשים מציונים שמחפשים מישהו לרוץ בו. שכנענו אותם להשקיע בנו עוד קצת.
-ובכל זאת, תמיד מדברים על ייעול, אז איך הצלחתם לשכנע?
הגשנו תכנית עבודה סדורה שמראה התייעלות - תכנית פרישה מרצון, צמצום עליות תוכן, צמצום עלויות של טאלנטים, תכנית רפורמה עתידית ותקציב שילך ברובו לילדים ומוצרי מדף למבוגרים.
-ואתה עובד על זה כבר שנתיים?
זה התחיל ב-2009, כשהגעתי בתור יועץ פרוגרמינג ללוח של 2010. מאז שהמתנתי למנכ\"ל החינוכית, היו 2 משימות: ליעל את הארגון ולייצר ערך לציבור, למשלם המסים הישראלי.
העבודה לא הסתיימה. הלוח מצוין אבל לא מושלם. יש לנו מחויבות למהלכים של ייעול מבני.
-גם אתה גדלת על החינוכית. היה חשוב לך \"להחזיר טרה ליושנה\"?
בחינוכית היה תמיד משהו מאד מיוחד ביצירת תוכן - גם חינוכי וגם חתרני. כמו זהו זה וכמו אפילו בהבית של פיסטוק: דמות שהיא אנטי גיבור שעובר לגור על איזה הר, לא בעולם של הטאלנטים של ימינו, ובעצם זה הרפרנס שלנו. ההבדל הוא שבעבר החינוכית שלטה גם ברייטינג ושהיום הרייטינג לא משנה לנו. המטרה היא לייצר עוד אלטרנטיבה.

הבית של פיסטוק (צילום מסך)
-פעם קראו לה הטלוויזיה הלימודית, אחר כך הטלוויזיה החינוכית, אולי הגיע הזמן לשנות גם את השם, למשהו מתאים יותר?
האמת היא שעם המיתוג החדש, שינינו את השם מ\'הטלוויזיה החינוכית\' ל\'חינוכית\' כי אנחנו כבר לא רק טלוויזיה. אולי באמת בתהליך המיתוג הבא נשנה גם את השם. כרגע שינינו את האריזה הגרפית והמיתוג. אי אפשר לייצר מוצר חדש בלי לארוז אותו. תהליך המיתוג עלה פחות מפרומו של מאסטר שף. בחרנו ללכת לא על חברה גדולה, אלא על בוטיק קטן, של עידו קצירי.
-אמרת שקיצצת בשכר הטאלנטים, אז איך שכנעתם אותם להשתתף, דיברת איתם על חזון?
השכר לטאלנטים הוא הוגן, אבל נמוך ב-50 עד 70% מזה שמשלמים להם בערוץ 2, וכן, יש התגייסות שלהם וגם של הסוכנים שלהם, וזה באמת מחמם לב. מאחורי כל הציניות יש משהו אחר.
-בלוח החדש יש הרבה תכניות מקור מתוסרטות, מה שמביא אותי לשאול איפה אתה עומד בסוגיית מלחמת החומרה ש\'קשת\' ו\'רשת\' מנהלים נגד תל\"י והיוצרים
העמדה שלנו ברורה וקצרה: היוצרים צריכים להיות מתוגמלים כראוי על יצירתם.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    וואו, זיפזפתי והופתעתי.
    מרשים! 01/2014/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת נראה מעולה. עושה חשק לעוד.. כל הכבוד לעוסקים במלאכה!
    סגור
  • 12.
    ערוץ מיותר. ללא זכות קיום, איש לא צופה (ל"ת)
    פרסומאי 01/2014/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    מסכים עם כל מילה
    יובל 01/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת כל הכבוד. ערוץ מוצלח לילדים. הלוח החדש ממש טוב. תמשיכו ככה!!!!
    סגור
  • 10.
    ערוץ הילדים הטוב ביותר הקיים כיום בטלוויזיה
    קרן 01/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוח השידורים החדש כולל תוכניות כ"כ איכותיות וערכיות, וזה פשוט תענוג צרוף לכל המשפחה לשבת ולראות תוכניות מעניינות ומרתקות לילדים שמוגשות בגובה העיניים. כל הכבוד. שאפו!
    סגור
  • 9.
    מסכים לגמריי
    מתן 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמשיך בעשייתך. . אתה מבליט את הערוץ ולא את עצמך. צריך היה לומר : צניעות זו לא מילה גסה. אין ספק שיש מה ללמוד ממך
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    כתבת עילגת
    gru 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני בטוח שהוא אמר "כמו יום הולדת", והכתבת העילגת כתבה "יומולדת"
    סגור
  • 7.
    לא מרשים בכלל. (ל"ת)
    איתי 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ערוץ מעולה לילדים ולהורים (ל"ת)
    שמחה 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ערוץ חשוב שתמיד לומדים משהו חדש מהתכניות שלו (ל"ת)
    שקד 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    לוח דבש! (ל"ת)
    ראיתי ונהניתי 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הפנים מאחורי השם
    דורון 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז זה מי שאחראי ללוח החדש? הזדמנות טובה להגיד לך תודה. אז תודה. תמשיך לעשות טוב
    סגור
  • 2.
    איש מרשים ומיוחד עם חזון ערכי
    יעל 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא עוד פריק רייטינג. יודעת שאותו אדם ממש הנחיל מהפכה בגלגלצ ועכשיו סוחף עם החזון שלו גם טאלנטים שמצטרפים אליו. ישר כוח!! מנהיג של ממש לטובת ילדינו בבית
    סגור
  • 1.
    ענק בדורו
    פשוט מקצוען 01/2014/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בכל מקום שהוא מגיע הוא מצליח להפוך קש לזהב. אין ספק שלפי הלוח החדש והשידורים שכבר עלו, גם החינוכית בדרך.
    סגור