תקשורת ומדיה

הבימה פוגעת בזכויות עובדיה? המנכ"לית מפרשנת בסוגיות העסקה ועבודה

גורמים בתעשייה וגולשים אינם שבעי רצון מכך שאודליה פרידמן מפרשנת ב'הכל כלול' למרות הטענות כי הנהלת התיאטרון פוגעת בעובדים, ובדיקת מבקר המדינה בעניין. הבימה לאייס: "לא פגענו בעובדים"

אלכסנדר כץ |  1
אודליה פרידמן ב'הכל כלול' (צילום צילום מסך: מתוך 'הכל כלול', ערוץ 10)
האם מעסיק נגדו עולה הטענה כי אינו מתנהל בצורה תקינה מול עובדיו, יכול לשבת בכיסא הפרשן בתכנית טלוויזיה ולדון בסוגיות של תנאים סוציאליים, יחסי עובד-מעביד וזכויות עובדים? גורמים שונים מרימים גבה מזה תקופה על הבחירה של מערכת הכל כלול במנכ"לית הבימה, אודליה פרידמן לשמש כפרשנית לעת מצוא בסוגיות שונות בתכנית הצרכנות של ערוץ 10.
תיאטרון הבימה הצליח לצאת מהחובות עבר אליהם נקלע בזכות הזרמה של המדינה בסך 45 מיליון שקלים ב-3 השנים האחרונות, ותכנית התייעלות שביצעה ההנהלה בראשותה של פרידמן. ואולם, מעל התיאטרון הלאומי ישנה גם עננה בכל הנוגע להתנהלות ההנהלה מול עובדיה, כפי שבאה לידי ביטוי לכאורה בתחקיר שערכו יונתן ריגר ואדוה דדון לפני כחודשיים במהדורת המרכזית של ערוץ 2.
בתחקיר של ריגר ודדון הועלו מספר טענות, בין היתר עדויות של עובדים כי כספי הפנסיה שנגבו מהם, לא הועברו לקרנות הפנסיה, וכי גם כספים שנגבו עבור קרנות השתלמות לא הגיעו ליעדם. עוד נטען בכתבה כי ההנהלה נקטה לכאורה בשיטת "המצליח" כאשר חתכה בתשלום לשחקנים עבור הצגות וחזרות, והחזירה תשלומים אלו רק לאחר שאותם עובדים פנו אליה. כמו כן נטען נגד ההנהלה כי היא הסירה שמות מפיקים ממסמכים שהעבירה למשרד התרבות וזאת כדי לקבל את ההקצבות לבדה. סוגיה נוספת נגעה להטרדות מיניות, ולפי טענת עובדים, ההנהלה לא פעלה כנדרש כשהתקבלו תלונות מעין אלו. יש לציין כי חלק מהסוגיות נמצאות בימים אלו בבדיקה אצל מבקר המדינה. הנהלה הבימה הכחישה בתגובתה ל'חדשות 2' את רוב הטענות, ולגבי סוגיית העברת תשלומי הפנסיה, טענה כי הנושא טופל כך שזכויותיהם של העובדים לא נפגעו.
 התחקיר המלא ששודר בערוץ 2
 

ולמרות אותה עננה, מזה חודשים שהמנכ"לית פרידמן משמשת כפרשנית ב'הכל כלול', תכנית הצרכנות של ערוץ 10. בשבוע שעבר למשל היא שיבחה את התכנית כשאמרה בשידור: "כל הכבוד לכם שאתם השופר של האנשים האלה. להעריך את מה שאתם עושים. אנחנו שומעות אותה (אישה שמתלוננת על התנהלות הביטוח הלאומי, א"כ) ואנחנו עם דמעות בעיניים".
גורמים כאלה ואחרים מתקשים להבין כיצד בתכנית ששמה לה לדגל מלחמה בעוולות חברתיות, נותנת זמן מסך לאישה נגדה נטען כי פגעה בזכויות עובדיה. "אפילו שהיא לא חשודה עדיין בדבר, אבל זה לא נראה תקין כשיש כזו עננה על התנהלות הנהלת הבימה", אמר גורם בשיחה עם אייס.
גם בדף הפייסבוק של התכנית הופיעו תלונות כאלה בחודשיים האחרונים. "רק אותי הפתיע לראות שוב היום בפאנל את גברת אודליה פרידמן? במיוחד אחרי שהייתה כתבה עליה בגין הלנות שכר ואי תשלום שכר העובדים בהבימה?". גולשת אחרת כתבה: "לנוגה ולסיון התכנית שלכם נהדרת אבל לי צורם שאתן החלטתם לתת לאודליה פרידמן לפרשן בתכנית כשהיא עצמה מעורבת בפרשה של הבימה והשחקנים שעשקו את משכורתיהם. הייתן צריכות לחשוב על זה שיש טעם לפגם לתת במה למי שבעצמה מעורבת בפרשה כזאת".
 

רייסה קורטוא: חלתה בסרטן . מקבלת אחוזי נכות נמוכים ועל כן גם שכר נמוך. מבקר המדינה קובע בדו"ח כי בביטוח הלאומי לא העבירו...

Posted by ‎הבימה התיאטרון הלאומי‎ on Thursday, May 7, 2015
אחד הפעמים בהם התארחה פרידמן ב'הכל כלול', בפוסט שפרסמה 'הבימה'
מפעילי דף הפייסבוק של 'הכל כלול' לא התעלמו מפניות אלו, וענו תשובה דומה ב-2 המקרים: "אודליה מכחישה מכל וכל את הנאמר בכתבה. אין שום בדיקה רשמית/חקירה שמאששת את הטענות. ולכן, אנחנו בעד לכבד את חפותו של אדם כל עוד לא הוכח אחרת כמובן. תודה על תשומת הלב!".

תגובות

בניגוד לתגובת מערכת 'הכל כלול', הרי שישנה בדיקה רשמית של מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא. מלשכתו נמסר לאייס: "משרד מבקר המדינה אכן עורך ביקורת לגבי התנהלות  תיאטרון 'הבימה' והפיקוח של משרד האוצר ומשרד התרבות על התנהלות התיאטרון. בנוסף, נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה נמצאת על סף סיום טיפול בתלונה שהוגשה לה לגבי 'הבימה'". 
מהבימה נמסר: "הנהלת התיאטרון הלאומי הבימה מעולם לא פגעה בשכרם ובזכויותיהם הסוציאליות של השחקנים, היוצרים והעובדים בתיאטרון והיא מתייחסת לעניין ביראת קודש של ממש. יתרה מכך, ההנהלה נעתרה, מתוך שקיפות מלאה, לבקשת שח"ם ו-ועד השחקנים של התיאטרון לבצע בדיקות של תלושי שכר ומסמכים הקשורים לזכויותיהם של השחקנים על ידי נציגים מטעמם. בדיקות אלה תסתיימנה בקרוב ויצוין כי עד כה, לא נמצאו טעויות ותקלות בתלושי השכר של הנבדקים". גורם בשח"ם אישר כי מתנהלת בימים אלו בדיקה של תלושי שכר ומסמכים נוספים, אולם היא טרם הסתיימה.
מערוץ 10 טרם התקבלה תגובה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביזיון!!!!!!!!!!!!
    אקטואלית 05/2015/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם אני תהיתי.... איזו חוצפה של אנשים! תוכנית מטומטמת!
    סגור