תקשורת ומדיה

התמיכה ומעטפת הבחירות: קשת תיקנס בגלל השידור של ברקו?

כ-20 תלונות הגיעו לרשות ה-2 שפתחה בהליך הפרה לכאורה על "תעמולת בחירות אסורה". ברשות שוקלים כיצד לנהוג בעניין פתק מחל ששלף ריקלין בפרומו לראיון עם שרה נתניהו
אלכסנדר כץ |  2
התמיכה של אייל ברקוביץ בבני גנץ, בשידור של אופירה וברקוביץ בקשת 12 (צילום מסך: קשת 12)
ערוץ קשת 12 עשוי להיקנס בעקבות הליך הפרה לכאורה שפתחה נגדו הרשות השנייה, וזאת בשל מה שנראה כמו "תעמולת בחירות אסורה". הסיבה היא תמיכה שהביע אייל ברקוביץ' בבני גנץ במהלך ראיון שהתקיים עם גנץ ב'אופירה וברקוביץ' בשישי בערב. באותו הזדמנות שלף ברקוביץ מעטפת בחירות, ואמר ליו"ר כחול לבן: "הגיע הזמן להחליף, ומפה אני אומר שאני הקול הראשון שלך". 
בעקבות כך התקבלו אצל נציב תלונות הציבור ברשות השנייה כ-20 תלונות, מה שהוביל לפנייה לערוץ לקבל תגובה. בקשת מסרו לרשות כי זכותם של מנחי תכניות להביע דעות פוליטיות, וכי השידור עבר ייעוץ משפטי שאפשר אותו.
  
בהמשך הוחלט לפתוח בהליך הפרה נגד קשת, שעשוי להסתיים בקנס כספי. במכתב שנשלח למנהל מחלקת הרגולציה של קשת, ליעד גיל הר, כתבה ראש מחלקת תכניות ברשות השנייה ורד עזרא: "מצאנו כי בראיון נאמרו על ידי מנחי התכנית, אמירות אשר יש בהן בכדי להשפיע, לכאורה, על החלטת הבוחר ולשכנע אותו בצורך בשינוי ובבחירה במפלגת כחול לבן אשר בראשה עומד מר בני גנץ. זאת, בין היתר, לאור עיתוי שידור הריאיון, כ-4 ימים לפני המועד בו יערכו הבחירות. השידור מהווה תעמולת בחירות אסורה ועומד בניגוד להוראות הדין הבאות... למען הסר ספק יובהר, כי תגובתכם תהווה שימוע בכתב לעניין הטלת סנקציות של עיצום כספי או נטילות בגין ההפרה המפורטת לעיל, וכן לעניין חילוט הערבות הבנקאית או הפיקדון הכספי שהפקדתם בידי הרשות ככל שהחלטה על עיצום כספי תתקבל והעיצום לא ישולם כנדרש".
במכתב ששלח הנציב דוד רגב למתלוננים שפנו, נכתב: "במקביל (לתגובת קשת, א"כ) פתחו הגורמים המקצועיים ברשות השנייה בבירור בסופו הוחלט לפתוח בהליך הפרה לכאורה כנגד הגורם המשדר בטענה כי באמירותיו של המנחה יש בכדי להשפיע לכאורה על החלטת הבוחר ולשכנע אותו בצורך בשינוי ובבחירה בכחול לבן. עוד נטען כי השידור מהווה תעמולת בחירות אסורה בניגוד לחוק הרשות השנייה. משמעותו של הליך ההפרה היא כי באם יתקבל, יוטלו על הגורם המשדר סנקציות אשר אחת מהן עשויה להיות עיצום כספי".
אגב, הריאיון עם גנץ באופירה וברקוביץ', ששודר בין 19:22 ל-19:55, הניב 7.5%. התכנית כולה רשמה 7.7%, בפער לא גדול משרון ורני בע"מ (רשת 13) שנהנתה מהריאיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והקפיץ את הרייטינג ל-7.3%.
מקשת נמסר לאייס כי "מנחי התכנית מביעים דעתם בכל נושא, לרבות דעתם הפוליטית, ואין בכך כל פסול. כמו כן, הנושא נבחן משפטית טרם השידור, לאור הוראות הדינים הרלוונטיים והחלטות קודמות של ועדת הבחירות ונמצא כי לא מדובר בתעמולת בחירות".
ואולם ברשות השנייה גם בדקו מקרה אחר של הפרה לכאורה של חוק תעמולת בחירות, לאחר שידור פרומו ביום שני בערוץ 20 לראיון עם שרה נתניהו בו שלף המנחה שמעון ריקלין פתק של מחל והגיש אותו לאשת ראש הממשלה שרה נתניהו באומרו "הנה, אני למדתי". ברשות השנייה פנו לערוץ 20 לאחר שריקלין צייץ את הפרומו בשעות אחר הצהריים, והזהירו את הערוץ כי אסור לשדר תעמולה מהשעה 19:00 בערב שלפני יום הבחירות. התכנית של ריקלין שודרה בין 19:00 ל-20:00 ביום שני, בערב שלפני יום הבחירות.
  
באותו מכתב שנשלח ליועצת המשפטית לסמנכ"ל הרגולציה בערוץ 20, עו"ד מירי נאור אליאס, כתבה ראש מחלקת תכניות עזרא כי "בהמשך להנחיות לשידורים בתקופת הבחירות שהועברו אליכם ולסעיף 129 לחוק הבחירות ]נוסח משולב], תשכ"ט-1969 הקובע כדלקמן: משעה 7 בערב ביום שלפני יום הבחירות ובכל יום הבחירות לא תהיה תעמולת בחירות על-ידי אסיפות, תהלוכות, רמקולים או שידורים ברדיו ובטלוויזיה". הריני להבהיר ולחדד כי המורשים לשידורים מחויבים למנוע כל שידור תעמולה אסורה ולנהוג ביתר זהירות ולהקפיד על קיום האיסור האמור החל משעה 7 בערב... אנו מתריאים בפניכם כי מדבריו של מר ריקלין, מסתמן כי תוכן התכנית עלול להוות תעמולת בחירות אסורה ולעמוד בניגוד להוראות סעיף 46(א)(3) לחוק הרשות השנייה, התש"ן - 1990, סעיף 5 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959 וסעיף 129 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], ולהנחיות הרשות בנושא שידורים בתקופת הבחירות לכנסת. אנו מצפים כי שידור התכנית ילווה בייעוץ המשפטי הראוי, ויעמוד בהוראות הדין ובהנחיות הרשות כאמור. הנכם נדרשים לפעול בהתאם להוראות הדין. ככל שיימצא כי ערוץ 20 לא עמד בהנחיות האמורות, הרשות השנייה תראה את הדבר בחומרה ותנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה בהקשר זה".
ואולם בתכנית עצמה לא שודרה הקטע, יתכן מאד שבעקבות הפנייה הזריזה של הרשות אל ערוץ 20, ולכן בכל הנוגע לכך – ערוץ 20 לא הפר ככל הנראה את תקנות הרשות השנייה. מאידך, ברשות בוחנים האם עצם שידור הריאיון עם הגברת נתניהו אינו עבירה על חוק תעמולת הבחירות. היום או מחר צפויים ברשות לסיים את הבדיקה בנושא.
הפנייה של הרשות השנייה לערוץ 20 עוררה את זעמו של ריקלין עצמו, שצייץ בטוויטר ציוץ נגד הרגולטור: תשמעו קטע. ברקו הגיש לגנץ פתק שהוא מצביע לכחול לבן. תגובת הרשות השנייה: צרצרים. אני בפרומו לתוכנית, לא בתכנית עצמה, הגשתי לשרה נתניהו פתק של מחל. תגובת הרשות השנייה: מכתב מאיים בנקיטה באמצעים לערוץ 20. כי הסטנדרט הכפול משתרע לכל אורכה של המערכת".
 
ברשות השנייה לא אהבו את הציוץ הזה, שלטענת גורמים אינו מדויק בלשון המעטה. ועובדה: נגד קשת נפתח הליך הפרה לכאורה, שעשוי להסתיים בעיצום כספי.
מערוץ 20 נמסר כי "פניית הרשות השנייה התקבלה לפני שידור התכנית והתייחסה לקטע שהועלה בטוויטר של מגיש התכנית. הקטע לא שודר בתכנית עצמה".
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צריך לחקור את הראיון של ריקלין עם ביבי יום לפני הבחירות
    ציון 09/2019/19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    פשוט שאל שאלות מדף המסרים של הליכוד, מעולם לא הקשבתי לכזה ראיון מוטה. בושה וחרפה לגלצ על פרשן שכזה
    סגור
  • 1.
    ו? הוא גם הביא מיליון פעם את כחלון לפני הבחירות הקודמות
    נעמה 09/2019/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא היסס להצהיר שהם חברים קרובים ושיצביע לו
    סגור