תקשורת ומדיה

מתן כהנא חשף את תכנית הגיור; "מתנה לגויים ביום אידם"

השר לשירותי דת פירסם הבוקר את תכנית הגיור: רבני ערים יוכלו לגייר, מעמד הרבנות הראשית ישמר כסמכות העליונה ותוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים. ח"כ מקלב: "מתווה של זילות בייחוס ובכל הכבוד של האומה היהודית"
אביחי דלאל |  1
שר הדתות, מתן כהנא (צילום אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
השר לשירותי דת, מתן כהנא, פירסם הבוקר (רביעי) את תכנית הגיור החדשה שלו. אחרי פרסום התכניות הפוליטיקאים החרדים יצאו במתקפה נגד השר וטענו כי מדובר בהוזלת הדת הדת היהודית. 
לפי התכנית שפורסמה, מעמדו של מערך הגיור הקיים ישמר, רבני ערים יוכלו להקים הרכבי גיור במסגרת המערך הממלכתי, יוקם מחוז גיור רבני ערים שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים, תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים. עוד נכתב כי לרב הראש, לוועדת הרבנים ולמועצת הרבנות הראשית קיימת הסמכות לבטל מינוי של דיין גיור בתהליך הדרגתי ותעודת הגיור תהיה אחד.
כהנא מבטיח כי מעמד הרבנות הראשית ישמר כסמכות עליונה. כל הגיורים נערכים במסגרת הממלכתית של הרב הראשי: ראש אבות בתי הדין בעל סמכות ערער על כשירות הדיין, ועדת היגוי לגיור אחראית לניסוח תקנות הדיון למותבים המקומיים ובירור לבקשת פסילה. מועצת הרבנות הראשית תהיה אחראית על אישור פסילת הרכב לאחר קבלת המלצת הוועדה. יהיו 5 מחוזות גיור: צפון, מרכז, ירושלים וכאמור רבני הערים.
 
השר לשירותי דת מתן כהנא אמר: "במדינת ישראל חיים כיום קרוב לחצי מיליון אזרחים שאינם יהודים ע"פ ההלכה. מדובר בצאצאי יהודים מזרע ישראל החיים איתנו בצבא, בעבודה, בלימודים ובכל מרחבי החיים. הגיעה העת לאפשר לכל מי שחפץ להצטרף לחיק העם היהודי ע"פ ההלכה ולעשות זאת בהליך גיור מאיר פנים. עלינו כמדינה החובה והזכות לעשות הכל על מנת שזה יקרה. חוק הגיור הממלכתי שאני מוביל יאפשר לרבני עיר לחזור ולגייר כבעבר, ירחיב את תכניות הלימוד והליווי למתגיירים ויאפשר לכל המבקש להצטרף במלוא המובן לעם ישראל. להשלים הליך גיור בפני בית דין רשמי של מדינת ישראל".
חברי הכנסת החרדים פתחו במתקפה עם פרסום תכנית הגיור. ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר: "השר כהנא מעניק מתנה לגויים ביום אידם, לצערינו זהו מתווה של זילות בייחוס ובכל הכבוד של האומה היהודית, הם בועטים ועוקרים הכל. כפי שחששנו, שר הדתות הופך את תהליך הקבלה לעם הנבחר השורשי והיסטורי לרישום לקנטרי-קלאב. הם מובלים אותנו במהירות להקים מערך פנקסי ייחוס קהילתיים".
יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן אמר: "רפורמת הגיור של השר מתן כהנא חושפת את הזהות היהודית במדינת ישראל לסכנה קיומית, של התבוללות. מדובר במתווה מסוכן, פסול ומנוגד להלכה, שיהפוך את הגיור בישראל לקונסרבטיבי, ויאלץ את שומרי המצוות להתארגן להקמת מערך ספרי יוחסין אלטרנטיבי. הדיבורים של השר כהנא על הקמת 'ועדת רבנים חיצונית' הם חלק מהמשך ניסיונות הפגיעה שלו ברבנות הראשית ובסמכותה ההלכתית. מתווה ההרס הפוגעני של ממשלת הזדון הרפורמית בראשות בנט-לפיד-ליברמן, בהובלת מתן כהנא, מחזיר אותנו בזמן הזה למה שהיה בימים ההם, כשעמדה מלכות הרשעה להשכיחם תורתך ולהעבירם מעל חוקי רצונך. אנו מאמינים ובטוחים כי נצח ישראל לא ישקר. היו לא תהיה".
ח"כ יואב בן צור מש"ס הוסיף: ״לא היה הרס וחורבן למוסד הרבנות הראשית והמסורת היהודית כמו שמוביל השר להריסת הדת מתן כהנא. מערכת הגיור היא ציפור הנפש של העם היהודי והפגיעה בו תוביל להתבוללות קשה. אין מנוס, נצטרך להקים מערך ספרי יוחסין פרטי״.
יו"ר ועדת חוקה הרב הרפורמי גלעד קריב אמר בתגובה: "בזכות פסיקות בג"ץ לא קיים בישראל מונופול על תחום הגיור. התנאי לכל חקיקה נוספת של הממשלה בתחום זה הוא שהיא לא תפגע במעמד המוכר של הגיורים הלא אורתודוקסיים. המתווה המוצע עוסק בהליכי הגיור המתקיימים במסגרת של הממסד הרבני האורתודוקסי בלבד. לנוכח המדיניות המחמירה של הרבנות הראשית בנושא זה בעשרות השנים האחרונות, ספק אם המשך השליטה שלה על בתי הדין לגיור תאפשר פריצת דרך אמתית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טוב מאד. מתחילים סוף סוף להרגיש את השינוי.
    אלי 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אני מרוצה.
    סגור