תקשורת ומדיה

רוגל אלפר: ולדר - יש לראות בהתאבדותו הודאה מלאה באשמה

מבקר הטלוויזיה של הארץ בטור חריף על התאבדותו של הסופר החרדי חיים ולדר. אלפר: "ולדר עשה הרבה רע בחייו. אבל לא רק רע. קורבנותיו רשאים לראות בסופו ניצחון מלא לגרסאותיהם. לאדם מותר להתאבד. זכות בסיסית. לכל אדם. גם לחיים ולדר"
מערכת ice |  14
רוגל אלפר (צילום יוסי צבקר)
רוגל אלפר מבקר הטלוויזיה של הארץ פירסם הבוקר (שלישי) טור חריף על התאבדותו של סופר הילדים החרדי, חיים ולדר, ששם קץ לחייו אתמול בבית העלמין לצד קבר בנו לאחר פרסום תחקיר בהארץ שחשף עדויות על הטרדות מיניות של קטינים. הטור התמקד יותר בהתאבדות.
אלפר פתח את הטור וכתב: "'הם הלכו הביתה... וישבו באמבט מים חמים... פתחו את הוורידים שלהם... ודיממו למוות. ולפעמים הם ערכו מסיבה קטנה לפני זה'. כך סיפר פרנק פנטנג'לי לתום היידן ב'הסנדק 2', על הרגלי ההתאבדות של אצילים שנחשדו בפשעים ברומי העתיקה. הנוהל היה התאבדות כפויה. נירון קיסר הורה לפילוסוף סנקה להתאבד כך, ולאחר זמן מה קיבל הוראה לעשות את אותו הדבר בעצמו. ביוון העתיקה שתה סוקרטס, שהואשם בהשחתת הנוער, את כוס התרעלה ושם כך קץ לחייו. זו בעצם מעין הוצאה להורג שבה הקורבן ממית את עצמו".
אלפר המשיך ונתן דוגמאות לאנשים שהתאבדו או ניסו לשים קץ לחייהם לאחר שהתגלו כמעורבים בפרשיות מיניות: "ביוון וברומי העתיקות ניתנה האפשרות הזו לאריסטוקרטים בלבד. הסופר החרדי חיים ולדר, אריסטוקרטיה ישראלית עכשווית, אינו המפורסם הראשון שבחר להתאבד לאחר פרסום עדויות בתקשורת על עבירות מין שביצע. קדמו לו יהודה משי זהב שניסה להתאבד, עוד אריסטוקרט חרדי מקומי; ובועז ארד, המורה מתלמה ילין, בית ספר שרבים מבוגריו הם אליטת התרבות הישראלית. ובארה"ב, הטייקון ג'פרי אפשטיין. התאבדות של אנשים חזקים שהסתבכו בפלילים היא מסורת עולמית עתיקה. יש להניח שבשנות הטיהור של מהפכת 'מי טו' היא תתגבר".
 
אלפר המשיך והתייחס לבחירה של ולדר בהתאבדות: "גופתו של ולדר נמצאה ליד קבר בנו. יש הנוטרים לו על כך. הם כועסים שחמק ממשפט ולא אפשר לקורבנותיו, שרבים מהם היו קטינים, להביט בעיניו ולהעיד נגדו, וסבורים שהתאבדותו אינה אלא עוד אקט של תוקפנות נגדם. שהרי בהתאבדותו נהפך לקורבן שלהם, והאשימם במותו. זו השקפה פשטנית מדי. בעידן ה'מי טו' מתפרסמות העדויות נגד החשודים בתקיפה מינית בתקשורת, והחשודים נשפטים ומורשעים במשפט ציבורי ברשתות החברתיות. עד שהמשטרה — או במקרה של ולדר, בית דין חרדי מיוחד — נכנסים לתמונה ומתחילים לחקור, כבר הספיק החשוד לעבור משפט שדה ציבורי מהיר, דורסני ופסקני. ולא כולם אוהבים את עצמם כמו איבגי. אמנם חבל שוולדר לא השאיר אחריו הודאה חתומה ומכתב התנצלות. אבל יש לראות בהתאבדותו קודם כל אקט של תוקפנות כלפי עצמו, כמובן".
אלפר סיכם את הטור כשכתב: "הוא שלל מעצמו עשרות שנות חיים. מוות הוא עונש כבד יותר ממאסר. לכן עונש מוות נחשב בדין הפלילי האוניברסלי לעונש כבד יותר ממאסר. זה העונש הכבד ביותר שניתן להשית על עבריין. ולדר גזר על עצמו גזר דין מוות. בהינתן העיתוי של הוצאתו לפועל, מיד לאחר שהתפרסם כי בית הדין החרדי שעוסק בעניינו קיבל 22 עדויות על תקיפות מיניות בידי הסופר, יש לראות בהתאבדותו הודאה מלאה באשמה. בדיוק כמו במקרה דודו טופז, להבדיל. ולדר עשה הרבה רע בחייו. אבל לא רק רע. קורבנותיו רשאים לראות בסופו ניצחון מלא לגרסאותיהם. לאדם מותר להתאבד. זכות בסיסית. לכל אדם. גם לחיים ולדר".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    זה פני הרוע של שרק? ולדר התאבד וזה אסור זה ענין אחד
    טרלל עלפר 01/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חא ידעתי שגוגל לעפר דומה לשרק, הוא יהודי? מאיפה מגיעים היצורים האלה טפילו השם דלו מוזר. לא כותב בקשר לולדר, לא צריך את גוגל עלפרה זה כבר התברר במערכת המפשט היהודית. אבל כל הזמן שומעים על הביוב הזה הערפל עלפר ובכלל חשבתי שהוא איזה בהיר אור בחוהדון חומון ולא דומה לשרק לא ידעתי שאלה פני הרוע
    סגור
  • 13.
    חשבתי שעזבת את הארץ. מה קרה (ל"ת)
    Dan 01/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    רוגל תמשיך לאכול רוגאלך אבל תאכיל אותנו בלי סימוכין -
    הילה 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש לא הורשע ולא הוכח שום אשמה עליו ואם כל הצער יש לו זכות חפות למעט אצל הצפתי המשונה שאפחד לא מינה אותו וכולם יודעים שיש שיתוף פעולה בין העיתונאים המושחתים לבין הצפתי שצריך לכפר על פרשת שיינברג שההוא תמך בו. אז כתבת הרבה מלל בלי שום הוכחות העיקר שקישקשת...
    סגור
  • 11.
    חולה נפש. מי אתה שתגיד שזכות בסיסית של האדם זה להתאבד (ל"ת)
    יוסי 12/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    איך אתה יודע מה הוא עשה?
    שאלה 12/2021/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא ברור מה הוא עשה. הקורבנות לכאורה לא נחשפו, אין שום עדות לאמיתות דבריהם. חלקם בכלל מטפלים שאולי ולדר היה קולגה שהצליח מהם והיה יותר כריזמתי ופופולארי? יש עוד השערות. חוץ מכנראה יחסים עם אשת איש אין שום עדות לכלום. זה עורר אצלו בושה גדולה כחרדי כשנחשף. אבל מעבר לזה אין עדות לכלום.
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    גם אתה עוד טיפול
    נטלי ואקנין 12/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אלפר אתה גם אנס לא קטן עוד יצופו עליך עדויות
    סגור
  • 8.
    אסור להתאבד
    אבישי 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זולת במקרים בודדים שיש לזה היתר מפורש בהלכה ולא אפרט אותם כאן במקרה כזה אין שום היתר מדובר לצערנו במקרה כפי שתואר כאן פושע שהבין שעלו על עניין התחפשותו ליהודי חרדי אך התגלה כזאב שהתכסה בעור של הכבש שזה עתה טרף להשביע את תאוות נפשו
    סגור
  • 7.
    רוגל צודק
    אבינעם 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אדם חף מפשע לא מתאבד, אלא נלחם על חפותו. ג'פרי אפשטיין התאב, משי הר זהב ניסה להתאבד, דודו טופז התאבד. אני בטוח שהם עשו את החשבון שמכאן ואילך הם יהיו אחרי סורג ובטוח, והעדיפו את המוות. החלטה שלהם, אל תאשימו אותנו בהחלטה שלכם.
    סגור
  • 6.
    גוש שנאה (ל"ת)
    חוגלה 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 5.
    התלונות נשארות בגדר לא מוכחות (ל"ת)
    זכאי כשלג זך 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 4.
    רוגל אלפר הוא מפלצת
    יולו 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מסוג היצורים שחובה להכחיד.
    סגור
  • 3.
    אלפר מאחל לך את מחלת הסרטן ! (ל"ת)
    אסף 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 2.
    היצור המבחיל הזה בשנאתו החולנית לכל דבר יהודי
    צלאח א-דין אל-איובי 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מזכיר את אנשי הרייך. שיתעסק עם הפדופילים והאנסים השורצים ב'עיתון' שהוא כותב בו, שרק בשנה האחרונה נחשפו כמה וכמה מהם.
    סגור
  • 1.
    ממש לא מדוייק
    ניצן 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אין כאן שום הודאה באשמה, ויתכן מאד שאדם חף מפשע שנקלע למצב 'אבוד מראש' שאין לו שום סיכוי להוכיח את חפותו, ואף אחד לא מאמין לו, יעשה בדיוק אותו דבר... מנין ההוכחה שהוא הודה באשמה?
    סגור