תקשורת ומדיה

אתר החדשות העתיק מוויקיפדיה – ופרסם "פייק ניוז"

באתר כיפה פורסמו היום מספר כתבות בהן נטען שח"כ לשעבר אילן גילאון ז"ל נפטר מסיבוכים של מחלת הקורונה. אלא שמדובר בטעות שמקורה בהעתקה מוויקיפדיה – שהעניקה לעורכים שהפיצו אותה "מקור" שעליו אפשר להסתמך
יאיר מור |  2
פייק ניוז (צילום Gerd Altmann from Pixabay)
כרונולוגיה של פייק ניוז: כשעה לאחר שחשפנו באתר ice כי "עורכים אורחים" בוויקיפדיה מנסים לקדם תיאוריית קונספירציה לפיה אילן גילאון ז"ל נפטר מקורונה, הוחזרה הטענה לערך שלו – והפעם בגיבוי "מקור" להענקת גושפנקא לדברים, בדמות קישור לכתבה על מותו של גילאון באתר כיפה. אלא שהכתבה בכיפה לא יכולה לשמש מקור לטענה – משום שהיא הועתקה ממנה.
מבדיקת ice עולה כי הניסוח בו השתמש האתר, בכל שלוש הכתבות שעלו בו היום על מותו של גילאון, הוא "חבר הכנסת לשעבר, אילן גילאון ממרצ, הלך הבוקר (א') לעולמו והוא בן 65 בלבד, לאחר הסתבכות של מחלה עקב נגיף הקורונה". הניסוח הזה – "עקב הסתבכות" – מסגיר את העובדה שהוא הועתק מהמשפט שהוכנס מוקדם יותר הבוקר לערך הוויקיפדיה של גילאון, ובו נכתב כי הח"כ לשעבר נפטר "עקב הסתבכות נגיף הקורונה". הניסוח המקובל הוא "עקב סיבוך" או "סיבוכים", ולא "הסתבכות" – מה שמלמד על קשר בין הניסוחים. במלים אחרות, גולש הכניס לערך הוויקיפדיה טענה לא בדוקה, חיכה שאתר כלשהוא יעתיק אותה, מתוך הנחה שבוויקיפדיה מתפרסמות רק עובדות נכונות – ואז השתמש בכך כהוכחה לאמיתותה.
 
פנינו לאתר כיפה כדי לשאול האם הם מודעים לעובדה שהטעות שעשו, בהסתמך על גרסה לא בדוקה של הערך, משמשת כעת כסימוכין להפצת "פייק ניוז". האתר בחר שלא לענות, אך מספר דקות לאחר פנייתנו שונה הניסוח בכתבה על פטירתו ל"חבר הכנסת לשעבר, אילן גלאון ממרצ, הלך הבוקר (א') לעולמו והוא בן 65 בלבד, לאחר שעבר שבץ מוחי". עם זאת, בשתי כתבות ההספדים שפרסם האתר עדיין מוצג, נכון לשעה 14:12, הניסוח המקורי והמוטעה.
בינתיים, בוויקיפדיה ממשיכים העורכים להיאבק על גרסת הקורונה, כאשר ה"מקור" לטענה ממשיך להיות הכתבה ששונתה באתר כיפה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    וואי, וואי... איזו חבורה של ליצנים
    צביקה הנדלר 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עלאק "אתר חדשות".
    סגור
  • ועאלק "ויקיפדיה" (ל"ת)
    קליאו 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור