תקשורת ומדיה

"הכשרה של מאבטח מהתיכון": המחדל מאחורי הפיגוע באריאל

לאחר הפיגוע באריאל בו נהרג המאבטח ויאצ'סלב גולב, מאבטח לשעבר בשער העיר חושף את המחדל באבטחת העיר הגדולה בשומרון. "התחושה היא שאתה בשר תותחים. לא נותנים לך גב מלמעלה ואתה עם אקדח שספק אם הוא תקין"
מערכת ice | 
זירת הפיגוע באריאל (צילום פלאש 90)
בתום מצוד שנמשך 20 שעות, צה"ל וימ"מ עצרו אתמול בערב (שבת) את שני המחבלים שרצחו את המאבטח ויאצ'סלב גולב בן ה-23 בכניסה לעיר אריאל. השניים נלכדו בכפר קראוות בני-חסן במחוז סלפית שבאזור אריאל, ולא התנגדו למעצר של כוחות הביטחון. כלי הנשק שלהם, רובי קרלו, נתפסו עמם.
מבדיקה ראשונית של כוחות הביטחון עולה כי שני המחבלים, יחיא מרעי (19) ויוסף עאסי (20), לא נשלחו על-ידי ארגון טרור כלשהו - אך אחד מהם מזוהה עם חמאס. שניהם מנועי כניסה לישראל, ואחד מהם ריצה בעבר תקופת מאסר קצרה בכלא הישראלי. הם נעצרו בבתיהם, יחד עם כמה קרובי משפחה שחשודים בסיוע להם.
אתמול בערב, מאבטח לשעבר בשער אריאל, חשף בפני כתבת ערוץ 14 שיראל ללום, את ההתנהלות של העיר אריאל בנוגע לאבטחה. "אני הולך להגיד עכשיו משהו שאני לא יודע אם יישמע או לא, ואולי גם מוקדם מאוד להגיד אותו, אבל לדעתי חשוב שייאמר", אמר המאבטח לשעבר, "המאבטחים בכניסה לאריאל הם לא לוחמי צבא, אפילו לא שוטרים. הכרטיס שיש להם בכיס הוא של מאבטחי מוסדות חינוך וגם ההכשרה שלהם היא כמו של יעקב השומר מהתיכון שלכם. תנאי הקבלה לשם הם בייסיקלי דופק ושירות צבאי מינימלי, אני התקבלתי לשם אחרי טירונות 02 ושירות משמעותי של הקלדת נתונים במחשב."
 
אותו מאבטח המשיך לתאר את המחדל: "גם הנשק, ואני מניח שזה לא השתנה בשנה מאז שעבדתי שם, הוא לא נשק מאוד יעיל. אלו אקדחים בתחפושת של רובה שעוברים בין שומר לשומר ומי יודע כמה שעות ברצף הוא היה בחוץ בלי בדיקת תקינות. רוב המאבטחים לא ירו בו ולא התנסו בלתפעל אותו, כי בקורס יורים עם אקדח רגיל. יחד עם כל זה, ההוראות שנותנים להם הן לא תמיד ברורות ולרוב לא חוקיות ולא בסמכותם. וזה יוצר בלבול וחוסר אמון בין המאבטחים לאחראים עליהם."
עוד הוא אומר: "במשך כל העבודה שלי שם ידעתי שאם יקרה משהו מי שיפגע יהיה אני, סוג של בשר תותחים. ההרגשה הייתה שאין גב מלמעלה, שאם יקרה משהו יגלגלו את הכל עלינו כי לא מלאנו אחר ההוראה הספציפית האחרונה שנתנו לנו. זאת גם הסיבה שעזבתי את העבודה שם. כי אם ייכנס מחבל בתוך רכב עם לוחית רישוי צהובה בשעת העומס, לא באמת יכולנו למנוע את זה, ואנחנו נהיה אשמים. כך שמה שלא יקרה, ואיזה מחדלים היו או לא היו, האחריות האמיתית צריכה ליפול על האחראים גבוה יותר ולא על המאבטחים, במיוחד לא על המאבטחת המסכנה שהייתה צריכה לתפעל עכשיו אירוע לבד עם אפס הכשרה, אפס גיבוי מלמעלה ואקדח בן 20."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה