דעות

פקידי האוצר נוקטים במדיניות דורסנית הפוגעת בחקלאים ובאזרחי ישראל

ההצעה של רפורמה לחקלאים כסעיף בחוק ההסדרים לא רק שאינה פועלת בכיוון הנכון אלא מגבירה את אי האמון של החקלאים לכוונות הנסתרות של פקידי האוצר והעומד בראשם. בינתיים מי שמתעשר על חשבון הציבור והחקלאים הם היבואנים ורשתות השיווק
דודו קוכמן |  5
דודו קוכמן (צילום יחצ, פלאש 90/ ענת חרמוני, גרשון אלינסון)
זה שנים רבות שמתקיים דו שיח של חרשים בין המדינה, בעיקר באמצעות האוצר לבין נציגי החקלאים והמרחב הכפרי לגבי גיבוש חשיבה עדכנית לחקלאות הישראלית והאמצעים להתאימה לעת הזו.
במקום לנקוט בדרך של גיבוש חשיבה עדכנית, בדומה למתרחש בכל המדינות המתקדמות בעולם, נוקטים פקידי האוצר במדיניות דורסנית הפוגעת לא רק בחקלאים אלא גם באזרחי ישראל.
החקלאות הישראלית היא מושא לקנאה בקרב ראשי מדינות רבות שרואים בחקלאים הישראלים מחד ובחוקרים הישראלים מאידך כאלו שכדאי ללמוד מהם, הן בתחום הטכנולוגי והן בתחום פיתוח זני גידול חדשים ובהחלט אפשר לומר שהראש הישראלי ממציא פטנטים.
לא בכדי ראש ממשלת הודו כמו רבים אחרים מבקשים שישראל תסייע למדינתם בפיתוח החקלאות בהבנה כי ביטחון המזון לאזרחיהם הופך לחשוב עתה והלאה.
בין הפיתוחים הרבים ראוי להזכיר את הטפטפות, עגבניות השרי והשבחה ופיתוח של זני פירות וירקות אחרים, פיתוח חקלאות מדברית, הדברה ביולוגית ועוד דברים אחרים וחשובים.
לצד מכון וולקני שנמצא בקדמת המחקר פזורים ברחבי ישראל מרכזי מחקר ופיתוח שבהם חוקרים שמשתפים פעולה עם חקלאים בפיתוחים חדשים שחשובים לייצור המזון בישראל ובכלל.
חקלאי ישראל מגדלים ירקות, פירות, ביצים חלב וכן מייצרים גם דגים, בשר בקר עוף ובשר הודו. מרכיבי הסלט הישראלי ובהם עגבניות ומלפפונים ולא רק הם נמצאים כל השנה בהישג יד של עקרת הבית ובדרך כלל במחירים סבירים במרכולים.
עם כל העושר הזה של המוצרים והתוצרת החקלאית, מספר המועסקים בישראל ביחס לחלקם באוכלוסייה עומד על 0.9% והוא הנמוך ביותר מבין מדינות ה-OECD  שגם בהם המספר לא גבוה ועומד על 4.5%. זה שנים שאנו חווים נטישה של חקלאים, בעיקר במשק המשפחתי וזאת בשל הכבדה מתמשכת של מדיניות ממשלתית כלפי העוסקים בחקלאות.
ההכבדה היא במחירי מים, אגרות והיטלים, קביעת שכר העובדים הזרים, דרישות הכשרות ועוד והכל כפי שקובעת הרגולציה.
חקלאי טורקיה, שממנה התירו רק בשנה האחרונה יבוא של מעל 40 אלף טון עגבניות לא נדרשים לרגולציה הזו ולמעשה הם לא משלמים עבור שימוש במים ומחיר כוח העבודה בהם הוא זניח.
בכוונת מכוון, בוטל השוק הסיטונאי למרות החלטות ממשלה להקימו מחוץ לת"א מאז 2001, וכך השאירו את האזרח מחד ואת החקלאי מצד שני תלויים לחלוטין בפערי התיווך וברשתות המזון שהירקות והפירות הפכו למרכז רווח משמעותי עבורן (ב-2019 מבקר המדינה ביקר בחריפות מחדל זה).
ההצעה של רפורמה לחקלאים כסעיף בחוק ההסדרים לא רק שאינה פועלת בכיוון הנכון אלא מגבירה את אי האמון של החקלאים לכוונות הנסתרות של פקידי האוצר והעומד בראשם. בינתיים מי שמתעשר על חשבון הציבור והחקלאים הם היבואנים ורשתות השיווק והדוגמאות רבות. כך למשל קבע דוח מבקר המדינה האחרון כי פתיחת היבוא לבשר הבקר תוך הבטחת האוצר להורדת מחירו באופן משמעתי, לא הוריד את מחירו וגם לא את מחירם של מוצרים אחרים.
רפורמה נדרשת, אך היא חייבת לקחת בחשבון את כל מרכיבי התשומות בישראל וממד ההשוואה לארצות אחרות חייב או לכלול מרכיבי רגולציה ישראלית או להשוות את העלויות של החקלאי בתנאי שוק דומה. 
הרפורמה שמעניינת את פקידי האוצר היא שורת הרווח, אך בשונה מכל ענף כלכלי אחר לחקלאות יש גם ערכים רבים וחשובים לא פחות ובהם פיזור אוכלוסייה, פינוי קולחין, תפיסת שטחים, עסקים קטנים, זאת מעבר ליצור מזון איכותי ובריא לאוכלוסייה.
נדרש תהליך של אבולוציה ולא תהליך של אבולוציה, שבו חייבים לשתף את נציגי החקלאים בכל ענף וענף כך שהמעבר לתמיכות ישירות ייקח בחשבון את הייחודיות של כל ענף ואת אתגריו.
ישראל כמדינת אי, חייבת להבטיח לביטחונה התזונתי המשך גידול כל דבר שרק אפשר ולהבטיח עצמאות וביטחון תזונתי לאזרחיה .

הכותב: עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    על מי אתם מנסים לעבוד? בישראל יוקר המחייה הגבוה בעולם (ל"ת)
    ציון ירושלים 09/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • יש לי החשד
    אלעד 09/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מגיב מטעמו של "רמי לוי". יוקר המחיה נגרם, אך ורק, בגללחמדנותם של המוכרים !!! לא היצרנים. כלל זה יפה הן לתעשיה והן לחקלאות!!!
    סגור
  • 1.
    אם לא משתלם לחקלאים לגדל עגבניות אז שלא יגדלו.
    עמוס הנוקד 08/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החקלאים בישראל מקבלים אדמה בחינם מים מסובסדים, מעסיקים עובדים זרים בלי לשלם היטל על העסקה ועדיין מתלוננים. מי שסובל מכך הם האזרחים שנאלצים לשלם מחירים מופקעים עבור תוצרת חקלאי. בעולם המודרני לא מוכרחים לגדל מוצרים חקלאיים, ניתן ליבא הכל באיכות ובמחיר טוב יותר. שהחקלאים יתעסקו בפיתוח והמצאותבחקלאות במקום בגידול, כח אדם ומים זולים יש במקומות אחרים בעולם וניתן ליבא משם .
    סגור
  • חקלאות בישראל
    משה לוי 09/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל החכמים שיודעים הכל אלפי משקים נסגרו בגלל המצב הקיים מול רשתות השיווק אני לא מתכוון לשכנע אתכם אתם כבר משלמים יותר בגלל העלמות החקלאים ויבוא יום שתלכו למכולת כמו בנורבגיה תקנו חצי מפפון ו2 פלפלים .ואז נראה לי כבר לא משנה אני בגרתי אחרי 36 שנים ביצוא ירקות .תלמדו בדרך הקשה אתם רגילים לזה .ועל זה נאמר אין שכל אין דאגות.ואל תענו אתם לא מעניינים .
    סגור
  • אתה כל כך טיפש
    אלעד 09/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצוב לקרוא את מה שאתה כותב, כל כך הרכב שטויות וחוסר ידע. אתה מוכן לסמוך על זרים שייצרו עבורך מזון... ומה אם יגיע יום ואותם זרים יחליטו שלא בא להם למכור לך? אתה מוכן לרעוב למוות? בהצלחה לך, אני מעדיף לדאוג לעצמי ולא לסמוך על זרים!!! זאת ועוד, מה לדעתך ילה בגורל החקלאים שיפלטו לשוק העבודה? אולי יעבדו ב...? גננות מעבדים או ריסוס צגי מחשב, אולי חממות למקלדות ועכברים? רוב החקלאים בני 45-50 ומעלה! כשהיום בחור עם 2 תארים אקדמאים בגיל 35 נחשב "זקן" ומתקשה למצוא מקום עבודה.
    סגור