דעות

"אסון מירון" במבנים טרם התרחש, והמבחן יהיה בתוצאה

קיים מתאם גבוה מאד בין אוכלוסיות וקהילות המתאימות וממתינות לתכניות פינוי בינוי לבין אוכלוסיות בדרוג סוציואקונומי נמוך. היכולת לשמר תושבים בתוך תהליך מחייבת את השלטון המרכזי לתעדף את עולם ההתחדשות העירונית ולחתוך בבירוקרטיה
ד"ר עליזה בלוך |  1
ד"ר עליזה בלוך, ראש עירית בית שמש (צילום דוברות עיריית בית שמש)
שינוי לא מתרחש ברגע. שינוי נכון הוא תוצאה של תהליך. בראשית הדרך נכון לסמן את המטרה הסופית, לזהות את החסמים ובמקביל את הערוצים המרכזיים דרכם המציאות תשתנה. התחדשות עירונית וכל עולם הפינוי בינוי אלו לא רק תכניות לבינוי, אלו מרכיבים של תכנית לשינוי חברתי, וכך נכון להתייחס אליהם.
אם נעבור בפריסה ארצית נראה מתאם גבוה מאד בין אוכלוסיות וקהילות המתאימות וממתינות לתכניות פינוי בינוי לבין אוכלוסיות בדרוג סוציואקונומי נמוך. ולכן המחשבה כי חידוש קורת הגג היא תכלית כל השינוי טעות ביסודה. חידוש קורת הגג היא מרכיב בתהליך השינוי. המשימה המרכזית שלנו היא להראות לתושבי האזורים הללו את האופק.
ההתחדשות העירונית נכון לה להיות ברבדים שונים ותהליך הבונה שותפות בין גורמים רבים. ראשית ומעל לכל מול תושבי השכונה. מהלך בו התושבים לוקחים אחריות לגורלם. נכון לצאת ולקיים מפגשי תושבים בשכונות ולהקשיב לתושבים. לעיתים הוספת יום של מכונת ניקוי הכביש או הרחבת זמן פינוי אשפה לא עושים רק שינוי בשטח אלא בעיקר יוצרים שינוי בתחושה.
 
את הצורך הזה אפשר לזהות בקרב תושבים רק עם משוחחים עמם. אנחנו מוצאים באזורים הללו הרבה מאד עולים חדשים. האם מחלקת הקליטה העירונית פועלת שם? הבנה של השפה היא הרבה מעבר לשאלה טכנית. הבנת השפה עבור מי שנמצא במצוקה היא שאלה של תחושת בטחון. תנועות נוער פועלות באזורים הללו? התושבים באזורים הללו יודעים על כל הפעילויות המתקיימות בעיר?
 

מעבר להתחדשות השיח מול התושבים נכון לקדם את התחדשות הקיים. מבצעי צביעה, פעולות של שיפוץ, גינון נרחב. פעולות אלו ועוד מסמנות כוון לתחילת השינוי. התחדשות הקיים משפיעה בכמה רמות של החוויה היומיומית. ראשית יותר נעים לשוב הביתה כאשר הסביבה השכונתית נעימה. מעבר לכך התחושה עבור התושבים שיש מי שרואה אותם היא קריטית.
כל התהליכים העוטפים אינם משחררים אותנו מלפעול לקידום תכניות לפינוי בינוי והתחדשות עירונית. נהפוך הוא. התהליכים העוטפים מגייסים את התושבים להיות חלק מתהליך קידום התכניות וכך ראוי שיקרה.
 
היכולת לשמר תושבים בתוך תהליך וצפייה לקראת שינוי מחייבת את השלטון המרכזי לתעדף את עולם ההתחדשות העירונית לא רק בקבלת החלטות תומכות אלא גם ביכולת לחתוך בבירוקרטיה. ביכולת לתת לשלטון המקומי וראשי רשויות סמכויות להתאים החלטות בדבר קידום תכניות ועידוד יזמים באופן המדויק והמותאם לרשות המקומית שלהם.
"אסון מירון" של עולם המבנים המסוכנים לשמחתנו טרם התרחש. קריסת הבניין בחולון היה דגל אדום עבור כולנו: ראשי רשויות ותושבים. השיח עלה והחשש מפני הבאות התעצם. אני מביטה בעיני הילדים המתגוררים בבניינים אלו בעירי ומבקשת לומר להם שיהיה שינוי. שלא רק הרשות המקומית איתם אלא גם השלטון המרכזי. הפעם המבחן הוא מבחן התוצאה ולא רק מבחן המאמץ. משימת ההתחדשות העירונית היא משימה של כולנו ואל לנו להותיר אותה בחצר האחורית.
הכותבת: ד"ר עליזה בלוך, ראש עיריית בית שמש
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תתעוררי כבר!!
    תושבת מאוד מאוכזבת! 12/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ד״ר עליזה בלוך לא עושה כלום, רק דיבורים אצלה. יש לה שכונות שלמות בבית שמש ששנייה לפני קריסה (ואף פינו כמה תושבים מהבתים שלהם ולהם אין לאן לחזור ואני מאמינה שהעירייה לא עושה למענם כלום). אני תושבת שכבר מעל לעשור (!) אומרים לה שיש פינוי בינוי בשכונה שלה, ציפינו לעליזה שתגיע ותזיז דברים- וכלום!, כל חודש התהליך מתארך בעוד שנה והיום בית נורמלי בלי סכנת קריסה. קודם כל לפני שאת מדברת על האסון האזרחי הבא תעשי בדק בית אצלך כי ממש לא חסר לך.
    סגור