דעות

קריית ביאליק נמצאת בחוד החנית של ההתחדשות העירונית

העיר שלנו הפכה לדבר הבא בעולם הנדל"ן. עם הסכם גג, תנופת בנייה, גידול באוכלוסייה ותוכניות רבות בהתחדשות עירונית – נשפר את איכות החיים של התושבים ונשביח את נכסיהם
אלי דוקורסקי | 
אלי דוקורסקי, ראש עיריית קריית ביאליק (צילום עיריית קריית ביאליק)
בשנים האחרונות הפכה קריית ביאליק לדבר הבא בתחום הנדל"ן. "הסכם הגג" ותוכניות ההתחדשות העירונית נתנו זריקת מרץ לתנופת הבנייה בעיר. נכון להיום בקריית ביאליק ישנן כ-12,000 יחידות דיור מאושרות לבנייה, כאשר פוטנציאל הבינוי בעיר יגיע ל-18,000 יחידות דיור חדשות, מה שיביא לגידול דרמטי באוכלוסייה, מ- 45,000 תושבים כיום לכ-109,000 תושבים.
קריית ביאליק הייתה העיר הראשונה בצפון שחתמה על "הסכם הגג" במסגרתו מוקמות 7,253 יחידות דיור. כ-2,000 יחידות דיור כבר מאוכלסות בשכונת "נאות אפק" הגובלת בשמורות טבע "עין אפק" ו"כרי נעמן". בסיום הפרויקט יתגוררו בשכונה כ-4,500 משפחות. בשכונה, שעדיין נמצאת בשלבי הבנייה, כבר פועל בית ספר יסודי, גני ילדים, מעונות יום ובית כנסת.
בשלבי בנייה מתקדמים בית ספר לחינוך מיוחד ובית ספר תיכון ומוסדות חינוך וציבור נוספים. לאחרונה הוקם מחלף חדש, מחלף ביאליק צפון, המוביל לשכונה ומחבר אותה לכביש עוקף קריות, כביש 22 ואזור התעשייה קריית ביאליק. בנוסף לשכונת "נאות אפק" 340 בשכונת "גבעת הרקפות" ונמצאת בשלבי בינוי שכונה של 300 יחידות דיור על קרקע פרטית "שער הרקפות".
פרויקט נוסף אשר מקודם בעיר הינו פרויקט "לב העיר" ששווק בהצלחה לאחרונה. במסגרת הפרויקט יוקמו 72,000 מ"ר של מסחר, תעסוקה ומלונאות ועוד כ-400 יחידות דיור למגורים. מדובר בהקמת מע"ר חדש באזור אסטרטגי ונגיש תחבורתית, אליו יועתק בהמשך בניין העירייה ויוקם היכל תרבות רחב ידיים. בכדי לספק מקומות תעסוקה לעיר הגדלה והצומחת יורחב אזור התעשייה הוותיק הממוקם בחלקה הצפוני של העיר בכ-300 דונם, כל זאת בנוסף לכ-350,000 מ"ר של שטחי תעסוקה שכבר קיימים בעיר. אזור התעשייה קריית ביאליק משתרע על שטח של כ-700 דונם ופועלים בו כ-1,000 עסקים בהם מועסקים כ-5,000 עובדים.
בנוסף לכך, מקדמת העירייה שינוי תב"ע של אזור התעשייה הקיים, דבר שיאפשר הגדלה משמעותית בזכויות בנייה בשטח הקיים. תוכנית הפיתוח תאפשר ניצול מירבי של קרקע תוך הגדלת מגוון השימושים. רוב המבנים במתחם הם בעלי קומה אחת או שתיים. תב"ע חדשה תאפשר לבעלי הנכסים באזור, כמו גם ליזמים חדשים, להקים מיזמי נדלן מבוססי תוספות בנייה.
לצד פיתוח השכונות החדשות, קריית ביאליק היא אחת הערים המובילות בארץ בפרויקטים של תמ"א 38. בימים אלו מקדמת העירייה תוכנית אב להתחדשות עירונית על מנת לתעדף פרויקטים, בעיקר בשכונות הקצה של העיר, בהן פרויקטים של עיבוי במסגרת תמ"א 38 לא מצליחים. במסגרת תוכנית האב תקבע העירייה את האזורים בהם יאושרו הליכי התחדשות תוך התחשבות בתשתיות.
בין הפרויקטים הרבים של התחדשות עירונית היו 5 בניינים בהם אותו היזם נקלע לקשיים כלכליים ועזב באמצע. כתוצאה מכך, נאלצו בעלי הדירות להמשיך להתגורר בבניין שנמצא בהליך בנייה או לחלופין להוציא סכומים לא מבוטלים על שכירות, כאשר אין להם מענה, כתובת וצפי לסיום הבנייה. גם מבחינת החזות העירונית עמדו על טילם בניינים לא גמורים וללא דיירים.
בכדי למנוע מקרים אלו, מקדמת העירייה בשיתוף הועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות, החלטה המכוונת ליזמים המבקשים לקבל את היתרי הבנייה במסגרת תמ"א 38, המעידים על איתנותה הכלכלית של החברה או לחלופין ערבות בנקאית או של חברת ביטוח. החלטה זו תצמצם למינימום את הסיכוי שבעלי הדירות הבוחרים בעצמם את היזם יישארו ללא דירות במקרה שהיזם יפשוט רגל.
 
בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון, מקדמת העירייה תוכנית נוספת לאורך קווי מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים בציר המטרונית בכביש 4. פרויקט זה בא לחדש, לשדרג ולשפר את מתחמי המגורים, תשתיות ושטחים ציבוריים באזורים הוותיקים של העיר, על ידי עיבוי וחיזוק מבנים קיימים או על ידי הריסת מבנים ישנים ובניית חדשים במקומם.
מדובר ביוזמה ממשלתית, אשר מטרתה לחולל צמיחה והתפתחות ולהחיות את הרקמה העירונית הוותיקה לצד החדשה. גבולות התוכנית הן בין צומת אפק עד צומת הצריף ובין כביש 4 עד רחוב קרן היסוד, כאשר שכונת ביאליק דרום כלולה בפרויקט במלואה.
לסיכום, אני רואה בהתחדשות העירונית הזדמנות לחזק, למגן ולהרחיב את דירותיהם של האוכלוסיות המוחלשות, לשפר את איכות חייהם ולהשביח את נכסיהם. יחד עם זאת אנו נקדם את פרויקטים של התחדשות עירונית, תוך קביעת מדיניות ברורה וראייה מערכתית לגבי העיר כולה, תוך מתן דגש לנושא תשתיות, חניות ונגישות תחבורתית.
הכותב: אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית ביאליק
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה