דעות

הכישלון החרוץ של אלקין: המשבר הפוליטי כהזדמנות לשוק הדיור

תיק הבינוי והשיכון, כיום עוד יותר מתמיד, הינו לצד תיק הביטחון, התיק החשוב ביותר בממשלה. מן הראוי להעניק לנושא בו סמכויות ותקציבים בלתי מוגבלים. כל שרי השיכון האחרונים היו טירונים חסרי ניסיון, יש לשקול למנות לתפקיד איש מקצוע שבא מתוך ענף הנדל"ן
רוני מזרחי |  7
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
באופן פרדוקסלי מהווה המשבר הפוליטי הנוכחי, הזדמנות פז להושיב סוף סוף את האיש הנכון על כס לשכת משרד הבינוי והשיכון.
בעבר נחשב תפקיד שר השיכון לנחשק ביותר, והוחזק על ידי פוליטיקאים בכירים ממפלגות השלטון. כך, למשל, היו דוד לוי ואריק שרון מהליכוד ופואד בן אליעזר מהעבודה. עובדה זו העניקה לנושא התפקיד לא רק יוקרה כאחד מהתפקידים הבכירים בממשלה, אלא גם תקציבי ענק ויכולת לקבוע מדניות דיור אסטרטגית אפקטיבית.
 
אין זה מקרה, לדוגמא, שאריק שרון ופואד בן אליעזר, שהיו שרי שיכון בשנות ה-90 של המאה הקודמת, ימי מיליון העולים שהגיעו ממדינות חבר העמים, הצליחו לעמוד ביעד, וקידמו בממוצע 100 אלף התחלות בנייה לשנה, כאשר במדינה היו בסה"כ 5 מיליון אנשים וכיום אנו מתקרבים כבר ל- 10 מיליון איש.
בינתיים המציאות השתנתה בתכלית. זה שני עשורים ששר השיכון הינו תפקיד המוענק לפוליטיקאים חסרי ניסיון ממפלגות נישה סקטוריאליות.
 
בין השמות: אריאל אטיאס מש"ס, אורי אריאל מהבית היהודי, יעקב ליצמן מיהדות התורה, יואב גלנט מכולנו, יפעת שאשא ביטון, אז גם כן מכולנו וכעת זאב אלקין מתקווה חדשה. המשותף לכולם: כולם מונו לתפקיד על בסיס הסכם קואליציוני, כולם היו מוגבלים יחסית בקבלת ההחלטות שלהם, רובם ככולם קיבלו החלטות על בסיס סקטוריאלי מובהק.
כולם היו טירונים וחסרי ניסיון בכל מה שקשור לענף הנדל"ן בכלל ושוק הדיור בפרט. כולם לא עמדו מול הלחצים של רמ"י, רשות מקרקעי ישראל, שהפכה ל"קרית הוותיקן" של שוק הדיור, מעין "מדינה בתוך מדינה".
על כן, ובאופן פרדוקסלי, דווקא המשבר הפוליטי הנוכחי מהווה הזדמנות לבחון מחדש את התפיסה המוטעית ש-"תיק השיכון הינו משני ומיועד למפלגות נישה סקטוריאליות".
לטעמי תיק הבינוי והשיכון, כיום עוד יותר מתמיד, הינו לצד תיק הביטחון, התיק החשוב ביותר בממשלה. מן הראוי להעניק לנושא בו סמכויות ותקציבים בלתי מוגבלים, ובמיוחד לאחר שנה בה ניגבו 65 מיליארדי שקלים מיסים משוק זה בלבד. וחלקו חייב לחזור לשוק לפיתוח מתחמים חדשים למען ילדינו והדור הבא ופתרון למצוקת הדיור כיום.
יתרה כך: הצעתי בעבר, והנני מציע כיום ביתר שאת, לשקול ולמנות לתפקיד איש מקצוע(!) אחד שבא מתוך ענף הנדל"ן ויש לנו עשרות שנים של ניסיון והבנה לעומק של צרכי השוק. אם, למשל, לתפקיד שר הביטחון, זה הגיוני וברור שימנו את מי שהיה בעבר רמטכ"ל ויש לו עשרות שנים של ניסיון בתחום הביטחוני, מדוע שזה לא יהיה גם בתחום הבנייה?
הכישלון החרוץ של אלקין, וכמותו רוב רובם של שרי השיכון לפניו, מלמד כי גם התחום שלנו, ובמיוחד בעיתות משבר דוגמת היום, זקוק יותר מתמיד למנהיגות. לא לבעל תפקיד ממפלגת נישה, שיודע אולי לשחק שחמט, אבל בתחום הדיור קיבל, לא עלינו "שח-מט"!
הכותב: רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מיסוי
    טופז 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת ישראל צריכה לשחרר את המיסוי הכבד להחזיר את הפטור ממס שבח של פעם ב4 שנים למכירת דירה ...ישחרר אלפי דירות בשנה לשוק... להקטין את מס שבח ל20 אחוז לקרקע זמינה מיסוי כבד חונק את השוק ....
    סגור
  • 4.
    צריך שבעלי יותר מעשר דירות ישלמו מס הכנסה כבד על השכרות
    יוסי 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והגבלת השכירות שלהם ל 80 אחוז מהממוצע באיזור. זה ירחיק את המשקיעים. ויוריד מחירים וייתן סיכוי לאזרחים פשוטים לקנות דירה.
    סגור
  • 3.
    סוף סוף שקדניק שמבין עניין פואד היה שקדניק אריק צנחן
    מוסא 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והיה חולה על השקדניקים וטיפח אותם יאלה רוני לך על זה בהצלחה להוריד היום את מחירי הדיור המופקעים והחזיריים זו משימה לאומית היום ויפה שעה אחת קודם
    סגור
  • 2.
    הנדל"ן לאן ??
    יהודה טרבלסי 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יישר כח לכותב מילים כדורבנות אולי באמת סוף סוף ימנו בעל מקצוע מתחום הנדל"ן ואולי יתייחסו לענף הנדל"ן ובפרט לדירתו מגורים הצורך בסיסי ואולי המדינה תתחיל לדאוג לדירות על פי צורך לאומי ולא תתיחס לענף כפרה שאפשר לינוק מימנה מסים ותו לו ...לכן כותב המאמר צודק לחלוטין להתיחס לענף הנדל"ן כפי שמתיחסים לביטחון ...ביטחון כלכלי לא פחות חשוב מביטחון אישי ואולי מתוך המשבר הפוליטי יצמח מושיע לענף הנדל"ן במיוחד לדירות לזוגות הצעירים יישר כח אותי מישהו ית עורר...בין מקבלי ההחלטות וישימו את ענף הנדל"ן במקום הראוי
    סגור
  • 1.
    אין שום משבר בשוק הדיור
    וואלה? 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    המחירים גבוהים זה לא משבר. ההיפך.
    סגור
  • זה לא משבר זו חזירות פרופר
    קובי 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואומר לך את זה אחד שמשכיר דירות לאנשים פשוט גועל נפש מה שהולך היום בארץ
    סגור
  • אתה מנותק, אין דירות להשכרה בהרבה מקומות
    חזי 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנחנו מחפשים כבר כמה חודשים דירה בשכונה שאנחנו גרים, כיוון שרוצים להעלות מ-3 ל-4 חדרים. דירות לשכירות נחטפות תוך יום או יומיים ודירות למכירה אין מה לדבר על המחיר, רוצים 900 אלף ש"ח יותר מהשנה הקודמת.
    סגור