דעות

אנשי שמאל, הנה הסיבה שלכם להמשיך להצביע מרצ

יתרונותיה של נוכחות מרצ בממשלה היו מעבר למניעת האלטרנטיבה. שרי מרצ הצליחו להגיע להישגים משמעותיים במשרדי הבריאות, הגנת הסביבה ושיתוף הפעולה האזורי. הישגים שעוד ימשיכו ויעמיקו בתקופת ממשלת המעבר תחת לפיד
ח"כ מוסי רז |  9
מוסי רז (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
כבר שלושים וחמש שנה שאני במרצ. הצטרפתי אליה כפעיל בתא הסטודנטים "אומץ" של תנועת רצ-מפ"ם ב-1987, בממשלת רבין ליוויתי את חברי הכנסת כמנהל הסיעה, ובשנת 2000 נבחרתי לראשונה כחבר כנסת מטעמה. זכיתי לפעול לצידם של מנהיגים גדולים כשולמית אלוני ויוסי שריד. מרצ תמיד הייתה המפלגה שחרטה על דגלה את ערכי המאבק בכיבוש וזכויות האדם. הציפיה של המצביעים שלנו, והציפיה שלנו מעצמנו, הייתה תמיד להיאבק בכל הכוח על מה שנכון וצודק.
"ממשלת השינוי" העמידה אותנו בפני אתגר יום יומי: על מנת למנוע העמקה מכוונת וחריפה של הכיבוש ושל הפגיעה בזכויות האדם, הלאומנות והשחיתות, היה צורך בשמירה על הממשלה ובמניעת ההתפרקות שלה, ולכן גם על שמירה על שותפות מאתגרת עם השותפים לממשלה מימין. למצביעים שלנו, ולנו מעצמנו, הייתה ציפייה כפולה שלעיתים הרגישה סותרת: שנצליח להילחם על עקרונותינו בתוך ממשלת ימין, ושנצליח לא לטלטל מידי את הספינה – כדי לשמור על יציבותה של הממשלה.
 
כל יום מחדש שאלתי את עצמי האם זה שווה את זה. האם חברותה של מרצ בקואליציה שמובילה מדיניות שאין כל ספק שהיא מדיניות ימין בכל הנוגע לכיבוש היא מחיר שאנחנו מוכנים לשלם. אבל כשנזקקתי לתשובה הבטתי אל ספסלי האופוזיציה. אל חברי כנסת שמעוניינים להשמיד את בית המשפט העליון ואל אלה שמדברים בגאווה על כהנא. כל פעם הגעתי אל אותה המסקנה: הממשלה הזו היתה רחוקה ממושלמת, אך האלטרנטיבה – גרועה יותר.
כך מצאתי את עצמי, ביד רועדת ובגרון חנוק, מצביע עבור דברים שלא הייתי מדמיין שאצביע עבורם בממשלה הזו. בעד הפרדת משפחות באמצעות "חוק האזרחות", ובעד הענקת פריבילגיות למתנחלים באמצעות "תקנות איו"ש". הבחירה שניתנה בידינו הייתה בין העמקה אקטיבית ומכוונת של הכיבוש, כמו שעשויים להביא עלינו נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר, ובין ההעמקה המתמשכת שקורית כאשר מנסים לשמור על "סטטוס קוו" בכיבוש.
 
כמובן שיתרונותיה של נוכחות מרצ בממשלה היו מעבר למניעת האלטרנטיבה. שרי מרצ הצליחו להגיע בה להישגים משמעותיים ולהנכחת ערכיה של מרצ במשרדי הבריאות, הגנת הסביבה ושיתוף הפעולה האזורי. הישגים שעוד ימשיכו ויעמיקו בתקופת ממשלת המעבר תחת לפיד.
על אף היותה ממשלה ימנית, שבכל הנוגע לכיבוש קידמה מדיניות ימין, גם בתחומי המאבק בכיבוש היו לממשלה יתרונות. אחד מיתרונותיה הבולטים של הממשלה המורכבת הזו היה שהיא הביאה את הדיון בכיבוש לקדמת הבמה. סוגיות שלפני כן היו שקופות לציבור הישראלי, כמו תקנות איו"ש, זכו לדיון ציבורי נרחב, והעובדה שההתנחלויות לא נמצאות בשטח ישראל הוסכמה והונכחה על ידי כולם.
הגישה לשרי הממשלה אפשרה לנו להיאבק, לפני ומאחורי הקלעים כנגד הכשרת המאחזים הלא חוקיים בחומש ובאביתר, כנגד אלימות מתנחלים משתוללת, וכנגד איומי הגירוש בשייח ג'ראח ובמסאפר יטא שבדרום הר חברון. אני פוגש את מצביעי ומצביעות מרצ בצמתים ובגשרים, בהפגנות ובחוגי הבית. אני יודע שיש רבים ורבות ששותפים לחזון שלי: מרצ ערכית, שנאבקת בכיבוש, שפועלת למען שותפות ערבית יהודית, למען שלום, למען סביבה, למען זכויות אדם לכולם ולכולן. אני יודע שהשמועות על מותה של מרצ היו מוקדמות. כמו שיוסי שריד אמר לי "עוד נכונו למרצ עלילות".
 
אנחנו יוצאים למערכת הבחירות הזו עם בחירות דמוקרטיות בתוך המפלגה לראשותה ולרשימתה, ואני שמח על כך. עשרות אלפי מתפקדי מרצ יבחרו את מי שיובילו אתה אל מערכת הבחירות הבאה, ואני מקווה שבסופה תהיה לנו מפלגה גדולה יותר, חזקה יותר, שתילחם נגד הכיבוש, בעד השוויון, השלום והצדק גם בכנסת הבאה.
# הכותב הוא ח"כ מטעם מרצ
 
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מוסי ח״כ ערכי ועקבי (ל"ת)
    תמי 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 7.
    יריב של המדינה
    מצליח 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רץ במרץ להצביע שינוי ...... אולי אולי... אולי המייסדים טוענים שמרץ מפלגה שכל הזמן מדברת נגד המדינה .אף פעם לא תקפה את היריב השונא. בקיצור...... מרץ תקועה בדרך חד סטרית.... בסוף יש קיר, חומה, אחוז החסימה. צ'או מוסי רז.
    סגור
  • 6.
    לעולם על תיתן תשובות לפני שבדקת שהן מכבדות.
    אור 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מניסיונך האישי כבר נוכחת בנזק שזה עושה לכוונות המקוריות של משנת מר"ץ.
    סגור
  • 5.
    שתי שרים שלכם התגלו ככושלים פשוט אפסים (ל"ת)
    טוני המרוקאי 07/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    חחח מוסי רז הבוגד
    אביהו 07/2022/10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    התפלאתי איך אתר ימני מטפח את מוסי רז, שמתחזה לאיש שמאל. הבוגד שהצביע בעד חוק הסמכויות ונגד העלאת שכר המינימום לארבעים שקל לשעה. שקרן גדול. זאב בעור כבש. כיפה אדומה. מרצ לא תעבור את אחוז החסימה. בוגדים לא מטופחים בשמאל. מפלגה שליבתה שנאה אנטישמית נגד חרדים ונגד מי שלא התכופפו לשקרים ולהסתה של ניצן הורוביץ. לך תחפש עבודה!
    סגור
  • 3.
    הפעם לא אצביע מרץ
    שלומי 07/2022/10
    הגב לתגובה זו
    7 1
    בבחירות הקודמות הצבעתי 'מרץ'. לא עוד. הנה הסיבות שלי: 1. בוגדנותה של זועבי. אני לא סומך על הפריימריס שלכם 2. דבריה של גבי לסקי בעד תמיכה כספית למשפחות מחבלים 3. לא מוצא שום עדיפות של מרץ על פני עמדות מפלגת העבודה
    סגור
  • 2.
    עשיתם טעות
    עופר 07/2022/07
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אני כבר 35 שנה מצביע מרצ. לא עוד. ויתרתם על כל העקרונות שלנו והייתם שותפים לממדלה ימנית לא פחות מהממשלה הקודמת. לא ניסיתם אפילו לעמוד על שום עיקרון. התביישתי בהצבעות שלכם והתביישתי שהצבעתי מרצ. לא עוד
    סגור
  • 1.
    אין עליך מוסי (ל"ת)
    אלי 07/2022/07
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • הח״כ הכי ערכי ועקבי (ל"ת)
    תמי 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור