דעות

צבע אדום ואז בום! הרקטה נחתה בעוצמה ממש לידנו

השרה אורית סטרוק בטור ביום שאחרי הנפילה של הטיל ממש בסמוך אליה בעיר שדרות: ההתנתקות תתפוצץ לנו בפנים" – הבהרנו שוב ושוב בעשרות אלפי שלטים שתלינו לאורך כל כבישי הדרום. צבע אדום ואז בום! הסמיכות בין השניים: בין האזעקה ובין הרקטה עצמה שנוחתת בעוצמה ממש מיד וממש לידנו, כשלמאיר הנהג שלי אין שום סיכוי להספיק להגיע מהרכב למבנה המוגן – הסמיכות הזו מטלטלת
השרה אורית סטרוק |  6
אורית סטרוק (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
אפשר לקרוא ולשמוע עליה ולהבין אותה בראש, אבל כשחווים אותה ממש – זה אחרת. "שדרות התקרשמנה" (מלשון "קרית שמונה") כתב פעם ידידי אורי אורבך ז"ל בטור-דעה בידיעות אחרונות, כשניסה להסביר את האיוולת והעוול של נטישת עזה, ואת הנזק הנורא שוודאי יבוא עלינו אם נמשיך לברוח מארצנו בגלל הטרור, במקום לחזק את אחיזתנו בה. אני חוזרת לדברים של אורי ז"ל, בעיקר כדי להסביר לצעירים שבינינו, לחיילים שלנו שרק נולדו כשכל זה קרה, איך בכלל הגענו עד הלום.
היה זה בימי מלחמת אוסלו, הימים הקשים בהם הטרור הפלסטיני היכה בנו בכל פינה, בכל רגע, בכל סיטואציה יומיומית: באוטובוסים מתפוצצים, בבתי קפה שהפכו לזירות-דמים, בכל מקום ברחבי מדינת ישראל ארב לנו הטרור, ובכל מקום בערי-המקלט שהקמנו במו-ידינו ברחבי יהודה ושומרון יכלו אז המחבלים למצוא מנוח באין מפריע. זו היתה המציאות הנוראה שגזרנו על עצמנו בהסכמי אוסלו האומללים, ובימים המדממים ההם עמדו בפני מדינת ישראל שתי אפשרויות להתמודדות עם הטרור הפלסטיני הרצחני: ביהודה ושומרון נקטה ממשלת ישראל דאז במדיניות אחת, ובעזה – במדיניות הפוכה. 
ביהודה ושומרון יצאה ישראל למבצע "חומת מגן" שבו החזרנו לעצמנו את השליטה בשטח כולו, כולל בתוך הערים והשטחים שהוגדרו קודם כ"שטחי A", מקומות שכבר נטשנו מתוך אמונה חסרת-כל-הגיון שאם רק ניתן להם את השטח – הם יפסיקו להילחם נגדנו. (כן, כאלה הזויים היו אז מנהיגי מדינת ישראל). מבצע חומת מגן החזיר לישראל את השליטה בשטח, לכן תשתית-רקטית שמנסים מחבלי הג'יהאד האיסלאמי להקים בג'נין – מאותרת ומחוסלת באופן מיידי ע"י כוחות הבטחון שלנו.
 
נכון, השליטה הזו מחייבת פעילות יומיומית המכונה בעגה הצה"לית "כיסוח דשא", הפעילות הזו היא שמחזיקה את בטחוננו, ובלעדיה – הטרור צומח מהר מאד מחדש. כך למשל קרה כאשר שר הבטחון הקודם החליט לפני קרוב לשנתיים להפסיק את "כיסוח הדשא" בשכם ובג'נין כ"מחווה לאבו מאזן", (לקרוא את זה ולא להאמין!) החלטה שעד היום אנו מתמודדים עם פירות הבאושים שלה. אבל ככלל, הגישה הבטחונית של "חומת מגן" ו"כיסוח הדשא", גישה המכירה בחובת-הנוכחות שלנו בשטח, ושוללת את נטישתו – מוכיחה את עצמה כבר למעלה משני עשורים. 
לעומת זאת, בעזה החליטה ממשלת ישראל של אותם ימים על בריחה מהטרור, ונטישת השטח. הגישה הזו, שכללה גם החרבת ישובים, ועקירה וגירוש של 10,000 תושבים – מוכיחה את עצמה כבר כמעט שני עשורים כטעות איומה ומדממת, שיצרה מציאות בטחונית חסרת-פתרון אמיתי, וחיים תחת חרדה וטראומה מתמדת לתושבי הדרום כולם, ועוטף עזה בפרט. חשוב לציין, הבריחה מעזה לא התחילה בהתנתקות, אלא באוסלו. אבל מהמציאות החמורה שיצרו הסכמי אוסלו – ניתן היה גם להתרומם, כפי שבוצע ביהודה ושומרון ב"חומת מגן". לאסוננו, לא כך החליטו הממשלה והכנסת של אותם ימים. 
מאז אותה החלטה אומללה של נטישת ארצנו, נדרשות כל ממשלות ישראל כולן להתמודד עם הירי שיורים עלינו מתוך שטחי הישובים שהחרבנו במו-ידינו, לחפש דרכים אפקטיביות לייצר הרתעה אמיתית, לפגוע ביכולות של אויבינו, ובצד זאת לתת הגנה וחוסן לתושבים שלנו. כך, למשל, במבצע "מגן וחץ" המתנהל עכשיו חיסלו כוחותינו, במבצע רב-תיחכום ורב-רושם, מספר מצומצם של מחבלים ברצועת עזה, כל אחד מהם דמו בראשו.  אבל בו-זמנית ביהודה ושומרון חוסלו בחודשים האחרונים למעלה מ 100 מחבלים, ובכל יום נעצרים ונחקרים עוד עשרות כהליך שבשיגרה. הפער העצום הזה ביכולות יושב כולו על הפער בהחלטות שהתקבלו לפני כשני עשורים. 
 
"ההתנתקות תתפוצץ לנו בפנים" – הבהרנו שוב ושוב בעשרות אלפי שלטים שתלינו לאורך כל כבישי הדרום, לאורכם עמדנו גם בשרשרת אנושית, ונסענו להקיש בעוד ועוד דלתות כדי לשכנע כמה זה מסוכן. ללא הועיל. האזניים היו אטומות, והלבבות – ערלים. רבים כל כך בעם ישראל הלכו אז שולל אחרי כל מיני פורומים של אלופים במיל. שהבטיחו "שלום ובטחון", והעדיפו להאמין להם ולא לקול ההגיון הפשוט שלנו. רבים כל כך לא הבינו אז, שנטישת עזה פירושה לא רק דחפור שעולה על בתי ה"מתנחלים", אלא בעיקר טילים שנוחתים, שוב ושוב ושוב, על בתיהם-שלהם. נראה שהיום, התובנה הזו כבר חלחלה, או כמו שאומרים אצלנו "הטילים פתחו לאנשים את הראש".
הציבור הרחב בישראל מבין היום, שממשלה טובה היא בראש ובראשונה כזו שלא מוסרת חבלי ארץ נוספים לאויבינו, שלא תאפשר בשום אופן לעפולה, חדרה, נתניה, וכל גוש דן, להפוך ל"עוטף יהודה ושומרון", ושלא תיגרר שוב לאשליות חסרות-השחר של "שטחים תמורת שלום", ואפילו לא תעשה "מחוות לאבו מאזן" שעולות לנו בקריסת הבטחון, כפי שקרה בממשלה הקודמת. 
יותר מכך: ציבור רחב מאד בישראל מבין היום שכפי שבמבצע "חומת מגן" הבאנו לתיקון מסוים והכרחי של טעויות אוסלו, כך צריך גם לחתור לתקן את הטעות האיומה של ההתנתקות. התובנה הציבורית הרחבה הזו באה לידי ביטוי בהסכמה הרחבה שזכה לה החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון: הקואליציה כולה, וגם חלק מכובד מהאופוזיציה, הצביעה בעד החוק החשוב הזה, שמוחק חלק מהעוול והאיוולת של תכנית ההתנתקות מספר החוקים של מדינת ישראל. הכנסת, המייצגת את העם בישראל, היא שהחליטה על החזרה לצפון השומרון, ממש כפי שהכנסת שיצגה את עם ישראל כמעט שמונה עשרה שנה קודם לכן, החליטה על נטישתם והחרבתם. 
מתי נשוב לחבלי הארץ שנטשנו? רק כשעם ישראל ירצה בכך, יפנים שזו ארצנו, ויחליט לחזור אליה. כי עזה אכן היא ארצנו, לא פחות מחברון, לא פחות מתל אביב, חלק מארץ-נחלתנו שאליה חזרנו, שאת אדמתה התחלנו להפריח, ואז הרסנו והחרבנו במו-ידינו. אין לי ספק שהיום הזה יגיע, וגם אין לי ספק, שעד אז לא נוכל לפתור באמת את בעיית הטרור מעזה. נשתדל כמובן, נפעל במלוא האחריות, בהרבה מאד תיחכום, ולא נחסוך שום מאמץ. נחשוב שוב ושוב על אחינו בדרום ונדע שעלינו לעשות הכל למענם. אבל לא נשקר לעצמנו, נדע תמיד שהטעות הגדולה והבסיסית כבר נעשתה, ואותה נאלץ ביום מן הימים לתקן.
על המילים בפרשת השבוע "והייתה ארצכם שממה ועריכם יהיו חרבה" אומר לנו רש"י: "והיתה ארצכם שממה" – שלא תמהרו לשוב לתוכה, ומתוך כך "עריכם יהיו חרבה". כמה כואב, וכמה נכון.
הכותבת: אורית סטרוק, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מי זו ?
    אני 05/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדובר במטורפת פנאטית מהסוג הגרוע . שרה ללא כלום ושום דבר . שתחזור לעזה , רק מזכיר לה את הטבח היום יומי בחיילי צהל ובתושבי הגוש שהביאו לכך שנידרשה ההפרדה . רק מזכיר לה שלא אוסלו אשמה אלא ממשלות הימין שסירבו להגיב לרקטה ראשונה והשניה והשלישית וה .... רק מזכיר לה שמפוני הגוש קיבלו מהמדינה הרבה מעבר למה שהגיע להם וזאת בחסות בג"צ שנוא נפשה . והאשה הרעה והפסולה הזו , שעומדת בראש משתמטי הגוש ה"לאומי חרדי " שמשרת במיקרה הטוב 17 חודש ובמיקרה השכיח גם לא את התקופה הזו , קוראת להכניס את צה"ל לעזה ולכבוש בשנית את הרצועה . ואת האשה הלא הנורמלית הזו , כמו גם יתר חבריה ההזויים , הכניס נתניהו לממשלה שרובה משתמטי שרות בתקווה שיחלצו אותו מהכלא . מה שלא יקרא כי מדובר בפנאטים מהסוג הגרוע ביותר . אז שתהיה בריאה .
    סגור
  • 5.
    לא מאמין לה -
    אבנירי 05/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סטרוק את וכל חבריך הסיבה לכל מה שקורה - שמתכחשים שיש עם פלסטיני שנלחם לחירות - וכל הזמן גוזלים שטחים שלו בשם אלויהים שלך - - אז הסכסוך ימשך - די מספיק < צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולא לקנות זמן כל פעם מחדש - יש עם פלסטיני תתחילו מכאן - רק עם שרוצה חירות נלחם כך ולא מרים ידיים 75 שנים !! נתחיל מכאן
    סגור
  • 4.
    מי שחי על החרב - מת על החרב (ל"ת)
    ציון ירושלים 05/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    איך יש לך נהג זכר זה אסור טומאה טפו (ל"ת)
    ייחד 05/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    חבל שלא נפלה עליך עזראייל (ל"ת)
    יוסי 05/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    בסדר שמענו אותך 1000 פעם:אוסלו אוסלו אוסלו
    אורח 05/2023/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תתקדמי.את עכשיו שרה בממשלה.מה עודים עכשיו מלבד לבכות אוסלו אוסלו. יש לך הצעות?
    סגור