מינויים

מקומם: כך חברת החשמל ממשיכה 'לשתות' כספים מכיס האזרח

באופן מפתיע, בשבועות האחרונים חברת החשמל פרסמה מכרז לשכירת שירותי שדלנות חיצוניים, אשר התשלום עבורם יוצא כמובן מכיס האזרח. נשאלת השאלה, מדוע חברה ממשלתית ועוד כה גדולה צריכה נציג לקידום האינטרסים שלה בממשלה?
מערכת ice |  8
עלייה במחירי החשמל (צילום shutterstock)
לפני מעל לעשור, בשנת 2009, מבקר המדינה הגיש דו"ח חמור ביותר על חברת החשמל שהציג את מידת הבזבזנות העצומה של החברה הממשלתית, אולי אחת מן הגדולות בארץ, אך על פי חשיפה של אתר "המקום הכי חם בגיהנום" מסתמן כי לא רק שחברת החשמל לא הורידה את ההוצאות שלה, אלא גם העלתה אותם והמשיכה לעשות שימוש בשירותים שלא ברור מדוע מורשה להם.
במקרה זה מדובר בשירותי לובינג (שדלנות) והשאלה המתבקשת היא: מדוע חברה ממשלתית וגדולה כמו חברת החשמל זקוקה לשירותי שדלנות כדיי לקדם אינטרסים בממשלת ישראל, שעלולים להיות מנוגדים לרצון האזרח, כשהכסף גם משולם על ידו?
כאמור, דו"ח מבקר המדינה הציג סכומים גבוהים ביותר של הוצאות על שירותי לובינג ושירותים אחרים. מאותה עת, נפרדה חברת החשמל מחברת הלובינג החיצונית ששימשה אותה ופתחה שירות פנימי, שגם הוא כמובן עולה כסף ולא ברור מדוע הוא נדרש.
 
יתרה מכך, מתברר כי בשבועות האחרונים הוציאה החברה מכרז חדש לשכירת שירותי לובי חיצוני, בו זכתה חברת" גלעד לובינג". המכרז התנהל על פי שיטת "מכרז הולנדי" ובו מנצח מי שנתן את ההצעה הנמוכה ביותר. המחיר במכרז נקבע על 7,500 ש"ח לחודש ועדיין זה לא מבטל את שאלת הצורך בשכירת שירות לובינג מכל סוג, שעליו משלם האזרח במסגרת תשלום המסים שלו לחברה.
יש לציין, כי בכנסת ה-20 חבר הכנסת מיקי לוי קידם הצעת חוק שמטרתה לאסור על חברות כמו חברת החשמל מלשכור לוביסטים לשם קידום אינטרסים בממשלה, אך החוק לא קודם בממשלה המכהנת האחרונה. 
חברת החשמל הגיבה לאתר "המקום" באשר למכרז שפרסמה ועל הביקורת וכך כתבה: "לאחרונה פרסמה החברה מכרז פומבי, שקוף, לשירותי לובי, אליו ניגשו מספר חברות, ביניהן חברת גלעד יחסי ממשל. חברת החשמל הינה חברה מוטת רגולציה ונעזרת בשירותים אלו לשם פעילותה ומילוי תפקידה. החברה אינה מוסרת מידע ביחס להיקף ועלות ההתקשרות שכן מדובר במידע מסחרי. חברת החשמל משוכנעת שמשרד גלעד יחסי ממשל ולובי יספק לחברה את מיטב השירות עליו התחייב".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    זה שאתם לא מבינים למה צריך לא אומר שלא צריך
    כתבה על כלום 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה רק אומר שאתם לא מבינים כלום. כמו שאתם לא מבינים ש 7500 שקל לחודש זה סכום זניח ביחס למחזור חברה של 30 מיליארד שקל בשנה. ועוד משהו הציבור לא משלם על זה. תעריף החשמל נקבע על ידי רשות החשמל ולא כלולים בו הוצאות מהסוג הזה. יש מספיק דברים שאפשר לבקר בהם את חברת חשמל. תתאמצו קצת
    סגור
  • 7.
    חשמל
    שרה סיתון 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאוד יקרנים
    סגור
  • 6.
    כמה ארס וכמה שטויות, אנסה להסביר
    דן4 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ולא אני לא בוט של חברת חשמל. הרפורמה נועדה הפלא ופלא לשרת את הטייקונים ומכריחה את חברת חשמל לייצר חשמל יקר ומזהם יותר על חשבון האזרח. אסור לה לשלב טכנולוגיות ירוקות או אפילו לייעל מערכות מסוימות, זה אגב גורם נזק של מילארדים ואם זה הציבור סבבה לגמרי. לנס6ת להלחם בגזרה בעלות מגוחכת של 7500 שח בחודש, זה פשע מקומם. אתה שואל מודע העיתון מציג את זה בצורה כה אפלה ושטנית? מן הסתם העורך והעיתון בעצמם חלק מטייקון כזה או אחר וצריך לטפטף שנאה לאנשים כדי שלא יתחילו לחשוב חלילה.
    סגור
  • 5.
    כל מי שמבקש דבר מה מהשלטון צריך לוביסטים. הכתבה קטנונית
    אחת שיודעת 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה כמו לשאול מדוע החברה זקוקה לעורכי דין, הרי בתי המשפט הם זרוע שלטונית והחברה היא ממשלתית... זה מצביע על בורות של העיתונאים.ות שסיקרו את הנושא לגבי מהות פעילותם של לוביסטים. בשורה התחתונה, כל גוף שעשוי ךהזדקק לדבר מה מזרועות השלטון צריך לוביסטים, או שימצא עצמו נופל בין כיסאות או מקופח בקבלת החלטות. פשוט ככה.
    סגור
  • 4.
    חירבושים
    אזרח 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    על זה רשמת כתבה ? על 7500 שקל מעניין איזה אוליגרך שילם על הכתבה הזאת. בעלי הממון רוצים את חברת חשמל מפורקת כדי שהם יוכלו להנות מהשלל. כדי להיות יותר עשירים ומסריחים מכסף. רק זה יכול להסביר את הטקסט הזה שרשום בו כ"כ הרבה רפף ללא שום בסיס והוכחות.
    סגור
  • 3.
    בת ים
    פולי 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    5 2
    חהרת החשמל היא חברה כוחנית ומתנהגת כמו מאפייה האזרח הקטן לא נחשב. עד שלא תפורק כליל לחברות פרטיות מצב זה לא השתנה...
    סגור
  • 2.
    עולם תחתון
    אני 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חברת החשמל עולם תחתון בשירות המדינה
    סגור
  • 1.
    פח אשפה
    סתם מישהו 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כתב פח, תעשה קצת מחקר ותבין שלוקחים אותי בשביל לקדם חוקים על מנת שהבנתי דודים מרהט והפזורות יתחילו לשלל חשמל. לשם הולכים מיליוני שקלים של האזרחים רז נראה ש7500 זה כלום לאומת החובות....
    סגור