נדל"ן ותשתיות

משרד האוצר נערך למכרז: האם ICL שוב תקבל את זיכיון הכרייה מים המלח?

הזיכיון הנוכחי של חברת כיל לשעבר צפוי להסתיים רק בסוף מרץ 2030, אבל בחשב הכללי במשרד האוצר נערכים לצאת למכרז עד סוף השנה. החשב הכללי יצטרך לקבוע את מחיר המינימום, כאשר חלק חשוב ממננו יהיה מחיר הנכסים של החברה שהמדינה אמורה לרכוש מידיה בתום הזיכיון. השאיפה: גם חברות לוגיסטיקה ואשלג בינ"ל יתמודדו במכרז
מערכת ice | 
ICL (צילום shutterstock, pixabay)
המדינה מתחילה לקדם הליך מכרזי לזיכיון הכרייה בים המלח. הזיכיון הנוכחי של חברת ICL (לשעבר כיל) צפוי להסתיים רק בסוף מרץ 2030, אבל בחשב הכללי במשרד האוצר נערכים לצאת למכרז חדש עד סוף השנה. באוצר מבינים שככל שיתקרב מועד תום הזיכיון מבלי שהמכרז ייצא לדרך, הדבר ישחק לטובת ICL.
על פי דיווח "כלכליסט", בסוף 2021 הוארך הזיכיון של ICL לכריית פוספט במפעל רותם אמפרט, ללא מכרז, לאחר שלא נערכה הכנה בזמן מוקדם יחסית למכרז חדש. מחיר המינימום שייקבע במכרז יהיה קריטי להצלחתו. מחיר נמוך מדי ישחק לידיה של ICL ויאפשר לה לזכות בקלות. מחיר גבוה מדי יאלץ את המדינה לממש את האיום של הקמת חברה ממשלתית.
 
החשב הכללי הוא זה שיצטרך לקבוע את מחיר המינימום וזו תהיה משימה לא פשוטה בכלל. בנוסף, חלק חשוב ממחיר המינימום יהיה מחיר הנכסים של ICL שהמדינה אמורה לרכוש מידיה בתום הזיכיון. גם את מחיר נכסים אלה החשב הכללי צריך לפרסם. ICL מצפה למחיר של 5-3 מיליארד דולר. המדינה ככל הנראה תציע הרבה פחות. כל הצעה שהיא תגיע ככל הנראה לדיון משפטי בין הצדדים.
באוצר מאמינים שבמכרז יתמודדו לא רק חברות אשלג, אלא גם חברות לוגיסטיקה ואנרגיה. חברות האשלג הבינלאומיות הגדולות מפיקות כמעט כולן את האשלג ממכרות תת־קרקעיים. שיטת הכרייה של אשלג וברום מים המלח היא נוחה יחסית וחסכונית יותר משיטות הפקה אחרות, ולכן, מאמינים באוצר, הזיכיון יהיה אטרקטיבי לגופים בינלאומיים גדולים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה