נדל"ן ותשתיות

נתניהו הבטיח שהיישוב הזה יזנק, אבל "3.5 מיליון שקל לבית"?

מחירי הדיור במרכז הארץ מובילים את הרוכשים לערי הדרום. חלק מהמשקיעים קונים דירות חדשות ב-14 אלף שקל למ"ר בפריפריה של הפריפריה, מה שמזניק גם את מחירי צמודי הקרקע. שמאי המקרקעין עידו שחם: "הקמת שדה תעופה ביישוב הזה תעלה את המחירים"
איציק יצחקי | 
בתים במצפה רמון (צילום shutterstock)
מחירי הדירות הגבוהים במרכז חלחלו גם לערי הדרום. באשקלון, מחירי הדירות כבר הגיעו ל-17 אלף שקל למ"ר, באשדוד המחירים הגיעו ל-24 אלף שקל למ"ר. קשה מאוד לקנות דירה גם בפריפריה. גם באר שבע התייקרה. אחרי שהשתלטו על נתיבות ויצרו עודף היצע של דירות להשכרה, המשקיעים ורוכשי הדירות נעים לכיוון אופקים ולחלק המזרחי של דימונה. לאחרונה הם החלו להגיע ב"טפטופים" גם לערד ולמצפה רמון.
מצפה רמון החלה להתפתח מעט מאז הקמת מלונות בראשית וקדמה באזור. היישוב תמיד נשאר בגדר פוטנציאל, אבל המיקום שלו מעט מעיב על האפשרות להפוך לפנינת נדל"ן. מחיר דירה ממוצעת במצפה עומד על 1.2 מיליון שקל, אבל יש גם מציאות - רוב הדירות הישנות למשקיעים נמכרות בפחות ממיליון שקל. אפשר לומר שהמחיר למ"ר נע סביב 11-14 אלף שקל למ"ר. דירות גן חדשות יחסית יעלו סביב 1.4 מיליון שקל, אבל זה יכול להגיע ל-2 מיליון שקל - תלוי בגודל הדירה, החצר ובסטנדרט.
גם צמודי הקרקע אינם זולים. המחירים בפרויקטים החדשים נעים סביב 3.3-3.4 מיליון שקל. תחשבו על זה: במעגל השלישי מתל אביב ניתן למצוא קוטג'ים חדשים במחירים של 3.7-4.5 מיליון שקל. מצד שני, בשכונות מסוימות בנתיבות צמודי הקרקע החלו להימכר ב-3.5 מיליון שקל ובאשקלון, ליד ברנע, המחירים מגיעים ל-4 מיליון שקל. לגבי מצפה רמון, לדברי תושבי האזור גם מיעוט האזעקות, לצד ההצלחה של בתי המלון ופתיחת מסעדות חדשות - הועילו.

השבוע ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו במצפה רמון ודיבר על אפשרות להקמת שדה תעופה בעיר הממוקמת כ-85 קילומטרים מדרום לבאר שבע, על שפת מכתש רמון, אחד מאתרי הטבע הייחודיים ביותר בתבל. נתניהו טען כי "האזור עומד לפני זינוק גדול".

מראה אופייני באזור המלונות. מצפה רמון (פלאש 90/ נתי שוחט)
"כששמעתי את דבריו נזכרתי מייד בסיפור סינדרלה של לאס וגאס, נבדה, עיר ההימורים והתיירות מהמובילות בעולם כולו, שהייתה עד לפני עשרות שנים מעטות, עיירה נידחת בשומקום", אומר שמאי המקרקעין עידו שחם (לשעבר עובד רשות המסים) שערך סקירה על האזור. "בדקתי למה למרות הפוטנציאל הכלכלי הטמון בה, לא התרוממה, ומה תהיינה הפעולות שייצרו עבורה מנופי צמיחה, הן ברמה המקומית והן ברמה הלאומית.
אביו המנוח, אדריכל אלכס דורון, היה זה שתכנן את שדה התעופה בשנות ה-60'. "קיימים שני גורמים זמינים, הן כביש חוצה ישראל, שנכון להיום מגיע לכ-60 קילומטרים מצפון למצפה רמון וכך גם רכבת ישראל. ההשקעה הכלכלית בשני מנופי צמיחה תחבורתיים אלה, תעשה לטעמי את מה שלא קרה ביישוב מאז הוקם בשנת 1953 על ידי פועלים שעבדו על סלילת הכביש לאילת ומאז הציפיות שנכזבו לאחר הסכם השלום עם מצרים ב-1979 שרבבות אנשי צבא הקבע, בתוכם אנשי בהד 1 ובסיס חיל האוויר, יגיעו ליישוב".
לדבריו, השילוב של שדה תעופה, הרכבת והכביש המהיר, יהפכו את מצפה רמון לנגישה יותר למרכז הארץ "הן ברמה הפיזית, 20 דקות טיסה מנתב"ג, במקום שעתיים וחצי כיום. הם גם ישפיעו ללא ספק על רמות מחירי הנדל"ן, במיוחד באותן שכונות צמודות קרקע הנהנות מנוף הקדומים של המכתש, שם משווקות כבר היום וילות בכ-3.5 מיליון שקל".
מה זה יעשה למחירי הנדל"ן?
"השיפור הדרמטי בנגישות וקיצור זמן הנסיעה ישפיעו בד בבד על מחירי הנדל"ן גם בדירות מן השורה שאינן ממוקמות בסמוך למצוק ויעלו אותן בעשרות רבות של אחוזים ככל שאמצעי התחבורה ישתכללו ויתפתחו. מנוע צמיחה חיוני נוסף, במקביל לשדה תעופה, רכבת מהירה וכביש מהיר, הינו הפיכת מצפה רמון וסביבתה לאזור סחר חופשי פטור ממיסים או לכל הפחות מסים מופחתים. גורם זה היה קריטי, בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת, בזינוק של לאס וגאס".

עידו שחם (פלאש 90/ רוני ינקביץ)
התיירות תייצר גם תעסוקה?
"שני בתי המלון היוקרתיים הקיימים כבר היום במצפה רמון, יהוו סנונית ראשונה לעשרות בתי מלון ומאות צימרים שייועדו לתיירים, הן ישראלים ובהמשך גם תיירות בינלאומית שתבוא להתבשם מהאתר הייחודי. לא נשכח גם את הנושא האקולוגי. לאס וגאס, שידועה בעיקר כעיר ההימורים, נחשבת כבר היום הן לחממה של תעשיות הייטק והן למעבדה חיה ונושמת של ארגוני פעילי סביבה המנצלים את עובדת היותה בלב מרחבי מדבר וטבע ייחודיים".
מצפה רמון, למרות שמתגוררים בה כיום כ-5000 תושבים בלבד, הינה אחד היישובים הגדולים ביותר במדינת ישראל מבחינת שטח. "כ-75 אלף דונם, שזה תל אביב, רמת גן ובת ים יחדיו, עובדה שתעניק למשקיעים אסטרטגים, הן בנדל"ן, הן בתיירות והן בהייטק, מרחב הזדמנויות בלתי מוגבל. לכן האפשרות שמצפה רמון תהפוך לעיר בת מאות אלפי תושבים איננה דמיונית", הוא מסכם. "השילוב של כביש מהיר, רכבת מהירה ושדה תעופה נגיש, יהפכו בבת אחת לא רק את מצפה רמון, אלא גם את צפון ומרכז הנגב לחלק בלתי נפרד מאזור הביקוש במדינת ישראל. יש לכך, לטעמי, אינטרס לאומי ראשון במעלה, הן לאור העובדה שבישראל צפויים להתגורר עד שנת 2060 כ-20 מיליון בני אדם וכמובן - הפיכת הנגב לחלק אינטגרלי מהמדינה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה