נדל"ן ותשתיות

התחדשות עירונית ראשונה בפריפריה: איזו עיר נבחרה?

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ביקר בקריית שמונה והודיע כי המשרד יממן את הפרויקט הראשון שייערך בעיר. ראש העיר, אביחי שטרן: "בזכות השר אלקין הגשמנו חלום". וכמה מתחמים הציגה העירייה לרשות להתחדשות עירונית?
מערכת ice |  4
אלקין אביחי שטרן (צילום דוברות עיריית קרית שמונה)
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ביקר היום (חמישי) בקריית שמונה עם צמרת משרדו והודיע כי משרד הבינוי והשיכון יתמוך ויממן במלואו את פרויקט ההתחדשות העירונית הראשון בפריפריה בכלל ובקריית שמונה בפרט. מדובר בפרויקט חסר תקדים של חיזוק מבנים ותשתיות, הוספת קומות, יחידות דיור, שטחי מסחר ושדרוג סביבת המבנים כולל עבודות פיתוח במרחב העירוני.
תוכנית הפיילוט הינה פרי שיתוף פעולה בין הרשות להתחדשות עירונית במשרד השיכון לבין עיריית קריית שמונה. במסגרת הפיילוט הוכנה כאמור בעבר תבע (תוכנית בניין עיר) המקנה זכויות בנייה לפרויקט בינוי, פינוי, בינוי ולהתחדשות בית הספר עוזיאל הסמוך לרחוב.
 
רחוב יעקב מלול נבחר לשמש כפיילוט לתוכנית מתוך שישה מתחמים שהציגה העירייה לרשות להתחדשות עירונית. שלושה מתוכם נבחרו לבדיקת עומק ולבסוף לאחר שנשקלו שיקולים כלכליים, שמאיים וקהילתיים החליטה רשות ההתחדשות העירונית לבחור ברחוב יעקב מלול כמקום בו ייערך הפיילוט.
בשונה ממרכז הארץ, בפריפריה התחדשות עירונית לא מתרחשת מעצמה. ערכי הקרקע הנמוכים לא מאפשרים היתכנות כלכלית עבור יזמים פרטיים. לשמחת העירייה, השר הבין זאת היטב ובזכות החלטתו להכניס את היד לכיס ולהזרים כסף לפריפריה ולקריית שמונה, תוכל העיר להיות הראשונה מבין ערי הפריפריה בישראל שמוציאה את התוכנית לפועל. הפיילוט הזה הינו סנונית ראשונה לפעולה אקטיבית של גופי השלטון לטובת ביצוע פרויקט התחדשות עירונית בקריית שמונה.
בעיריית קריית שמונה אמרו כי העבודות יחלו ברחוב יעקב מלול ובהמשך התוכנית תורחב גם לשכונות אחרות, במיוחד במקומות שדייריהם פונו מהבתים בעקבות חשש לקריסתם.
ראש העיר, אביחי שטרן: "אנחנו משקיעים בבניית שכונות חדשות, אך לרגע לא מזניחים גם את השכונות הוותיקות. אנחנו מחויבים לשכונות הוותיקות בעיר. שינוי אמיתי בשכונות אלו יכול להתקיים רק בהליכי התחדשות עירונית משמעותית. מדובר בתהליך מורכב ומאתגר מאוד. אנו שמחים לצאת לדרך בפיילוט ראשון במתחם רחוב יעקב מלול, מודים לתושבים על השותפות ובמיוחד לידידי שר הבינוי והשיכון זאב אלקין על החלטתו להוציא את התוכנית לפועל ולממן את הכסף החסר".
עוד הוסיף כי "ללא השר אלקין שדחף בכל הכוח את הנושא לא היה קורה כלום. השר אלקין הגשים לנו חלום. מאז שנולדתי בשנת 1985 אני שומע על כמה צריך לעשות התחדשות בפריפריה, כמה צריך לחזק את המבנים בפני רעידת אדמה, כל הזמן שמענו דיבורים, אבל כשהגיע שלב המעשים כולם נעלמו. היום בזכות השר אלקין עברנו משלב הדיבורים לשלב המעשים".
חשוב לציין כי התחדשות עירונית היא לא רק שיפוץ של הבית הקיים, אלא תוספת של דירות חדשות לקליטת בני העיר שרוצים לקבוע את ביתם בקריית שמונה, במקום בו גדלו ובקהילה אליה הם שייכים. התחדשות עירונית כוללת גם שיפור ברמת חיי התושבים דוגמת תוספת מעלית בבניין, מרפסת, ממ"ד ושדרוג הבית כולו. כבר כיום משקיעות המדינה והעירייה כספים רבים בפיתוח המרקם הוותיק בעיר.
עוד בטרם ההכרזה החשובה על תחילת פרויקט ההתחדשות העירונית בקריית שמונה, ראש העיר אביחי שטרן והשר זאב אלקין התחילו את הביקור בלשכת ראש העיר ולאחר ישיבת עבודה בהשתתפות הצוותים המשותפים שדנו בין השאר בסיוע לאותן משפחות שפונו מבתיהן בגלל מסוכנות המבנים בהם הם מתגוררים ובנושאים חשובים אחרים, נערך סיור בעיר, בין השאר ברחוב יעקב מלול ובשכונת יובלים, שם ביקרו גם בפארק המשפחות הענק שעבודות הקמתו נמצאות לפני סיום.
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "ראשית אני רוצה לומר לראש העיר אביחי שטרן כל הכבוד על הנחישות. הדבקת אותנו בחלום הזה ואנחנו הדבקנו את משרד האוצר, כך שלראשונה מזה עשרות שנים העברנו החלטת ממשלה על התחדשות עירונית גם בפריפריה. מגיע גם לתושבי קריית שמונה שהשכונות הוותיקות בה ישנו את פניהן ולא רק במרכז הארץ. קריית שמונה היא חוד החנית של התוכנית הזאת. זוהי סנונית ראשונה מתוך מספר פרויקטים  שישנו את פני העיר".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    עוד רמאי
    רון 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שוב עובדים עליכם בעיניים שעושים פינוי בינוי זה על חשבון הקבלן המדינה לא נותנת שום כסף כל אחד היום יכול להביא קבלן בבתים ישנים ולעשות פינוי בינוי ושלא יעבדו עליכם
    סגור
  • 3.
    קריית שמונה
    האדום 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל הכבוד לראש העיר, לסגנו ולשר אלקין.... מקווה שהפרויקט יתחיל בקרוב!
    סגור
  • 2.
    אלקין תבורך
    צפון רחוק 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שהליכוד לה עשה במשך דור אתה עושה כול הכבוד לך
    סגור
  • 1.
    כול הכבוד מה שלא עשו 12 שנה לפנכם (ל"ת)
    לינה 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור