נדל"ן ותשתיות

הרחוב המרכזי בתל אביב יתחדש, אבל מה עם החניות?

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול הכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור על 198 דונם. ומה עם תקן חניה? נחשו בעצמכם
מערכת ice |  8
הפרויקט באבן גבירול. הדמיה: דני לזר אדריכלים
הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, בראשות ערן ניצן, החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול הכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור.
התוכנית בשטח של כ-198 דונם, כוללת את שני צדדיו של רחוב אבן גבירול. מטרת התוכנית היא התחדשות הרחוב על ידי העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו והתאמתו לתכנון המבוצע של הקו הירוק, תוך שמירה על ערכי הרחוב והבינוי הייחודי בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3-4 שלא כללו בתחומן את הרחוב. 
התוכנית מגדירה את השטחים ברחוב ביעוד מעורב "מגורים מסחר ותעסוקה", מחייבת חזית מסחרית פעילה כלפי הרחוב, מעליה קומת תעסוקה ומסחר וכן מאפשרת ניצול של תת הקרקע בקביעת שימושי מסחר ותעסוקה בקומות אלה.
נפחי הבנייה המוצעים ברחוב הינם בהתאם לחלוקת תחום ההכרזה של העיר הלבנה: האזור מחוץ לתחום אזור ההכרזה ובתחום אזור ההכרזה. מחוץ לאזור ההכרזה התוכנית מאפשר הריסה ובניה מחדש עד לגובה של 8 קומות + קומת גג חלקית. באזור ההכרזה התוכנית מאפשרת שני מסלולים להתחדשות: הריסה ובניה מחדש עד גובה 6 קומות + קומת גג חלקית, ומסלול תוספת לבניין קיים המאפשר תוספת קומה טיפוסית + קומת גג חלקית עד גובה 5 קומות + קומה גג חלקית.
התוכנית קובעת כי לפחות 50% מהבניה החדשה יהיה למגורים במגוון שימושים זה התוכנית קובעת תמהיל דירות מגוון, בו 25% מיחידות הדירות יהיו דירות קטנות, בגודל 50 מ"ר (עיקרי + שירות). בנוסף קובעת שימושים הראשיים מגוון שימושים בעלי אופי ציבורי לרווחת תושבי האזור, כגון מרפאות, מעונות יום, גני ילדים, סדנאות פעילות לחוגים וחדרי כושר, וכן מאפשרת שימוש מלונאי.
 
לתוכנית חשיבות בהעצמת נפחי הבנייה ברחוב מרכזי זה והתאמתו לתכנון הקו הירוק העובר לאורכו ולמדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך צירי מערכת תחברה עתירת נוסעים (מתע"ן) לעניין עירוב שימושים ודיור מכליל, לרבות תקן חניה 0 לאורך הרחוב ותקן חניה מופחת במגרשים ברחובות ניצבים. התוכנית משלימה את הפקעת המדרכה הקיימת כחלק מתכנון הקו הירוק ואף קובעת הפקעה נוספת של 3 מ' לטובת מדרכה מצפון לשדרות נורדאו, כחלק מתכנון פורטל תחנת הקו באזור זה. 
יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן: "תוכנית אבן גבירול היא תוכנית דגל של תל אביב שמאפשרת לקדם התחדשות עירונית מעודכנת המוטה לטובת פינוי בינוי ומבוססת על קו הירוק של הרכבת הקלה שצפוי לעבור מתחת לרחוב. התוכנית מאפשרת לחדש את הרחוב המרכזי מחד אך לשמור על אופיו המיוחד מאידך,  תוך העדפת הולכי הרגל, רוכבי האופניים ונת"צ".
אדר' ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון: "התוכנית מעודדת את התחדשות רחוב אבן גבירול באופן אשר ימשיך לעודד את האופי העירוני של הרחוב, תוך צמצום עדיפות לרכב פרטי, תמהיל דיור מגוון ומסחר. כל זאת, ברגישות והאיכות המתבקשת נוכח מיקום חלק מהתוכנית בתחום ההכרזה של העיר הלבנה".
 
הרחוב מהווה את אחד הרחובות המשמעותיים במרכז העיר, חוצה את רובעי מרכז העיר ומוביל לחלקי העיר הדרומיים ולשכונותיה הצפוניות. הרחוב משמש ציר לתנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית וכן מתוכננת ומבוצעת לאורכו בימים אלה הרכבת הקלה - הקו הירוק וחוצה אותו הקו הסגול ברחוב ארלוזרוב. מדובר ברחוב מעורב שימושים ושוקק חיים, בעל מוקדי משיכה רבים לאורכו ובעל מאפייני בינוי מובהקים הכוללים קולונדה המלווה את החזית המסחרית לאורכו.
בנוסף, חלקו הדרומי של הרחוב כלול בתחום הכרזת אונסק"ו, כאתר למורשת עולמית במרכז העיר, בעל ערכים אדריכליים בסגנון הבינלאומי. התוכנית הינה ביוזמת הוועדה המקומית תל אביב-יפו ונערכה על ידי דני לזר אדריכלים.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    בלי חניה
    גולן 03/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי מגמות חניה תל אביב הולכת לאבדון המעמד הגבוה לא נובע ברכבת או אוטבוס
    סגור
  • 5.
    די כבר עם חניה, רוצים רחוב
    שמוליק 03/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אל תכנסו עם מכונית לתל אביב אם אתם לא חייבים. תל אביב פופולרית בגלל הרחובות שלה, לא בגלל מקומות החניה שלה. כנ"ל כל עיר תיירותית באירופה. כל מקום חניה זה פחות מקום לדברים שבאמת משנים. "צריך אבל להתנייד איכשהו", נכון זה למה יש לי רב קו אופניים ובמקרה הכי גרוע, מונית. "ומה עם בעלי מוגבלויות?", הם תקועים בפקקים שיצרו אנשים בלי מוגבלות. ונראה לכם שהם לא לוקחים אוטובוסים? קיצר, תוציאו את הראש מהסיקסטיז, אייס
    סגור
  • 4.
    לא מצליח להבין את ההגיון לבנות את הרכבת אנדר-גראונד
    תחשבו רגע 03/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הרבה יותר יפה לרחוב ונגיש (וגם זול) לבנות קו עילי, מה ההצדקה? פחות נתיב אחד לכל כיוון לרכבים. ביג פאקינג דיל
    סגור
  • זאת בדיוק הבעיה: שאתה לא מבין
    זכריה 03/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בכל כרך מטרופולין הרכבת היא תחתית
    סגור
  • א. גבירול לא מרכזי
    איב 03/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דיזנגוף ראשי הבאנהוף הישראלי . א. גבירול אלנבי שוק הכרמל .
    סגור
  • 3.
    גמרתם לתושבים את הבריאות..בסוף ישארו לגור בה רק עשירים
    תושבת כועסת 03/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וכל הקסם של עיר שיש בה הכל מהכל, בעיקר צעירים ומשפחות צעירות ייעלם וישנה את פני העיר..והכל בסביל עוד ארנונה ועוד ארנונה ועוד ועוד..די להתחזר
    סגור
  • 2.
    חולדאי הרס את דיזינגוף הפך לפינוקיו (ל"ת)
    יצחק 03/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    די להאס העיר ובניית דירות לעשירים (ל"ת)
    מיכל לוי 03/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור