נדל"ן ותשתיות

תמ"א 38 ממשיכה לאחר דיון סוער "מדינת ישראל תפסיד"

דיון סוער במיוחד סביב הארכת התוכנית הוותיקה תמ"א 38. מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "התמ"א לא תתרום ולא תרמה". ומה הייתה עמדת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית? בסופו של דבר, כאמור, הוארכה התוכנית בשנה וחצי
מערכת ice | 
דלית זילבר (צילום יניב קנטור)
מי שחשב שהתוכנית הוותיקה תמ"א 38 תוארך בקלות ובתוקף מוסכם לצד חלופת שקד, כנראה לא נכח בדיון הטעון שנערך היום (שלישי) במועצה הארצית לתכנון ובנייה. בסופו של דבר הוחלט על הארכת התוכנית בשנה וחצי, עד אוקטובר 2023.
יו"ר המועצה הארצית, עו"ד שלומי הייזלר, פתח את הדיון ואמר בין השאר כי "עולה השאלה למה להאריך את התמ"א בשנה ולא בחצי שנה או בחודשיים. התשובה ברורה: לשוק לוקח זמן להחתים דיירים, לשכנע, להכין תוכניות, והלוואי שבחודשיים אפשר היה גם להחתים דיירים וגם להכין תוכנית. לכן תקופה של שנה היא אפילו גבולית במובן מסוים".
עוד הוסיף כי "ההארכה בפועל היא של שנה וחצי. חשוב לזכור שהדבר האחרון שאנחנו רוצים זה ליצור מצב שכתוצאה מלחץ יתחילו לחצים אדירים על דיירים. זו סיטואציה שאסור לנו לקבל אותה. אם לא ידעו שיש מספיק זמן לעשות את הדברים בנחת, נמצא עצמנו בלחצים בלתי פוסקים על הדיירים לחתום על ההסכם".
 
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, שעל פי הערכות קיימת מתיחות בינה לבין שרת הפנים, איילת שקד, הבהירה כי "התמ"א לא תתרום ולא תרמה, ולכן המועצה החליטה על ביטולה. היא מטרפדת את ההתחדשות העירונית. מחירי הדיור עולים ולכן העמדה של האוצר ואחרים ברורה - אבל חוץ מבעלי אינטרס שירוויחו, מדינת ישראל תפסיד. מי שאומר שהתמ"א תציל את מחירי הדיור, מטעה את כולם".
חרף ההערכות כי זילבר אינה תומכת בחלופת שקד, הוסיפה המנכ"לית כי "החלופה נותנת את המענה לפריפריה, והתמ"א בכלל לא שם. זו תוכנית טובה בסך הכול, שנותנת מענה לסיומה של תמ"א 38 ותיתן מענה גם לפריפריה, בניגוד למה שקורה היום".
עוד נטל חלק פעיל בדיון אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שאמר בין היתר כי "בהיכרותי את הכנסת הנוכחית, אי אפשר לדעת מתי דברים יאושרו או לא. חשבתי שצריך להאריך ביותר משנה, אבל מקבל את ההחלטה על הארכה של שנה, כחוכמת ההמונים. אתמוך בהארכה של שנה, על אף שהיא אינה מספקת".
 
מי שסיכם את הדברים הוא מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר: "יש קונצנזוס די רחב בנוגע לעניין - כולנו מכירים את התמ"א היטב, ומודעים לפירות שלה", אמר. "אנחנו מודעים גם לחסרונות שלה, ולכן בא המאמץ הממשלתי להחליף אותה, בין אם דרך החלופה ובין אם דרך תוכניות עירוניות, שייצרו פתרון נכון הרבה יותר מבניין בודד. כולם יודעים שזה הכיוון הנכון". בחשבון אחרון, לא היה ספק שתמ"א 38 תמשיך להתקיים, כאשר כעת ניתן לכך תוקף מדויק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה