נדל"ן ותשתיות

תל אביב בבשורה לפינוי-בינוי: היטל השבחה 50% בלבד

מועצת עיריית תל אביב החליטה כי 18 מתחמים בדרום העיר יוחרגו, ושאר פרויקטים של פינוי-בינוי יחויבו ב-50% היטל השבחה. והיכן יינתן פטור מלא?
מערכת ice |  1
תל אביב יפו (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
החלטה משמעותית של מועצת עיריית תל אביב, במסגרתה פרויקטים של פינוי-בינוי בעיר יחויבו בהיטל השבחה של 50%, זאת למעט 18 מתחמים הממוקמים בדרום העיר. במסגרת ההחלטה, נכתב בין השאר כי "לא קיימת הצדקה להטלת היטל השבחה של פחות מ-50% לאור ערכי הקרקע ואפשרויות התכנון".
 
ההחלטה המשמעותית מגדירה 11 אזורים ביפו ובשכונת כפר שלם, בהם ממוקמים 18 הפרויקטים של פינוי-בינוי הנמצאים בשלבי תכנון שונים. רובם ייהנו כאמור מפטור מלא, בעוד ארבעה מהם – מחל-מעפילי אגוז, מחל-צפון מערב, הטייסים 84-86 והטייסים-ההגנה יהיה היטל השבחה מופחת בסך 25%.
עוד במסגרת ההחלטה נכתבו בפירוט השיקולים למתן פטור מהיטל השבחה, ואלה מעניקים עוד הצצה לתפישה הכוללת של העיר באשר לפיתוח ולבנייה בתחומה. בין השאר נכללו בהחלטה שיקולים דוגמת צפיפות נכנסת גבוהה המקשה על תכנון ראוי; התמודדות תכנונית עם יחידות דיור גדולות הזקוקות להתחדשות; מורכבות קניינית מורכבות חברתית (רכישת דיור ציבורי ו/או העצמתו); תרומה ציבורית משמעותית, וכן חוסר כדאיות כלכלית לתוכניות המניעות תהליכי התחדשות במרחב.
 
שיקול מרכזי נוסף שנכלל בהחלטה הינו קיומו של מתווה משולב - תוכנית המאפשרת הריסה ובנייה מחדש לצד שדרוג בנייה קיימת ללא הריסתה, כל זאת בתוכנית אחת. בהחלטה נכתב בין השאר כי "המתווה המשולב מאפשר לשמור על היצע דיור בר השגה תוך מיתון הדרת אוכלוסייה ותיקה, ומאפשר הפחתת הצפיפויות הגבוהות הנובעות מתהליכי התחדשות, ושמירה על צביון השכונות". זאת ועוד, יודגש כי במתווה המשולב ישנן עלויות מיסוי כפולות – הן ממס שבח והן ממס רכישה), מה שמכביד אוטומטית על העלויות בכל פרויקט.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    היכן ניתן לראות אתת ההחלטה בדבר 18 המתחמים? (ל"ת)
    משה שחף 04/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור