נדל"ן ותשתיות

השילוש הקדוש של מחירי הדיור

מחיר דירה ממוצעת בישראל בקיץ 2022 הוא 2 מיליון שקל, ללא ספק שיא עולמי אחרי שב-2006, לפני 16 שנה בלבד, מחיר דירה ממוצעת עמד על 700 אלף שקל בלבד. כל תכניות הדיור המוזל, החל ממחיר למשתכן, דרך מחיר מטרה וכלה דירה בהנחה, התבררו כישלון חרוץ
הילה מילר |  2
הילה מילר (צילום יחצ)
ברוך הבא מספר הקסם 2 מיליון, מחיר דירה ממוצעת בישראל בקיץ 2022. זהו ללא ספק שיא עולמי. אם ב-2006, לפני 16 שנה בלבד, עמד מחיר דירה ממוצעת, לא להאמין, על 700 אלף שקלים בלבד, כיום מחירה עולה פי שלושה. יתרה מכך: אם נתייחס אך ורק למחירי דירות חדשות "על המדף" ונתמקד בעיקר באיזורי הביקוש במרכז הארץ, נגיע בנקל לממוצע של כ-3 מיליון שקלים לדירה,  כשב-2006 המחיר לדירה דומה היה כ-1-1.3 מיליון שקלים.
במהלך אותן 16 שנה של נסיקה בלתי פוסקת במחירי הדיור, היו לנו לא פחות מ-10 שרי שיכון(!), נציגי כל המפלגות והמגזרים הפוליטיים האפשריים. כולם יחד, וכל אחד מהם לחוד, הציעו בזה אחר זה פתרונות קסם שלא צלחו. כולם יחד וכל אחד מהם לחוד, זרקו לחלל האוויר מספרים ונתונים של 100 אלף התחלות בנייה ואף יותר, מה שלבסוף התברר כמקסם שווא. וכל אותה העת מנמקים  בתירוצים מגוחכים, החל מהאשמת הקבלנים ש"מרוויחים הרבה" דרך רוכשי הדירות ש"מוכנים לשלם כל מחיר"  וכלה בהאשמת ממשלות ושרים קודמים. איש מהם, כמובן, לא נטל אחריות על הכישלון.
ובאותן השנים לא רק שרי שיכון לא הצליחו לעצור את רכבת שוק הדיור הדוהרת מעלה, מעלה. יחד איתם פעלו שרי אוצר כריזמטיים, משטייניץ  ולפיד, דרך כחלון, כץ וליברמן, ואף הם לא רק שלא הצליחו לעצור את תדלוק השוק, אלא שאף פעלו מבלי משים לתדלוק יתר שלו.
 
ועל משרד הפנים ומנהל התכנון אין צורך להרחיב את הדיבור. הגמגום המתמשך בכל הקשור לכן להמשיך, לא להמשיך את תמ"א 38, רק תשע גלגלים בתוכנית, דווקא כשזו החלה סוף, סוף להתרומם וכל מסיבת עיתונאים וכל החלטה חדשה, מה לעשות, נמוגה את תוך ארכיוני ההיסטוריה, כמו לא הייתה מעולם.
כולם יחד, וכל אחד לחוד, עשו את כל אשר על ידם על מנת לצנן את הביקושים, כולל גזירות שונות ומשונות דוגמת מס נשך של 13 אחוזים על רכישת דירה שלישית ולאחרונה עיקור מרכיב הקרקע מתשומות הבנייה, אולם לא עשו כמעט דבר וחצי דבר אפקטיבי  על מנת להגדיל את ההיצע.
גם כל תכניות הדיור המוזל, החל ממחיר למשתכן, דרך מחיר מטרה וכלה דירה בהנחה, התבררו כישלון חרוץ ולא רק שלא סיפקו את הסחורה, אדרבה, הן "ירו בתוך הנגמ"ש", זאת משום שהפכו את השוק החופשי לדל ביותר בהיצע, יצרו ישיבה מיותרת על הגדר של רבבות רוכשים, ישיבה שהתבררה בסופו של דבר כאכזבה מרה.
אבל בתוך השילוש הקדוש הזה של מחירי הדיור, נמצא כולנו את הגאולה בדמות "קריית הוותיקן הישראלית", מדינה בתוך מדינה במכונה להלן רמ"י, רשות מקרקעי ישראל שעמדה מול כל המרעין בישין הללו כסלע איתן והמשיכה ללא לאות לספסר בקרקעות המדינה (שהן כידוע משאב ציבורי לכל דבר!) ובשיטות מחירי המכרזים המזכירים את בתי מכירות פומביים סאותביס' וכריסטיס'.
 
לא נותר לנו אלא לקוות שבעוד אי אילו שנים, כשיקראו את המאמר הזה, לא ינידו בראש ויאמרו "אה, אילו מחירים אטרקטיביים היו בשוק הדיור בקיץ 2022".
*כותבת המאמר הילה מילר היא סמנכ"לית השיווק של מ.אביב ומומחית לנדל"ן ולשוק ההון
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אף מילה על הפיל הגדול בחדר?
    dw 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    משום מה ממשיכים לעודד ולסבסד כאן ילודה למרות שזהו, נגמר, ישראל איננה מדינה קטנה יותר. עברנו את אוסטריה ועוד כמה שנים נעקוף את שבדיה. צפוף כאן ושיעור הילודה הרבה הרבה יותר גבוה מהמקובל במערב. זה לא נורמלי. הגיע הזמן להפסיק לעודד ולסבסד ילודה, לפחות מילד 3 ומעלה. אף מדינה מערבית איננה מתרבה בקצב שנתי מטורף של 2%, ולקצב גידול כזה יש השלכות על הביקוש לדיור, שהוא אמיתי ולא ספקולטיבי. מה יוצא לנו מזה שמעודדים כאן אנשים להביא את הילד ה 5? כלום. רק יותר צפוף ויותר יקר. אז אולי הגיע הזמן להפסיק? כיף לכם שצפוף ויקר? לא רק בדיור. גם בנתבג, בכבישים, בתורים בכל מקום.
    סגור
  • 1.
    צודקת מאה אחוז בכל מילה שלה-על זה צריכים לצאת לרחובות
    כלכלן 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם היו רוצים היו יכלו להגדיל ההיצע ולבנות כל שנה 150,000 יח"ד דיור אבל הם לא רוצים מה רע להם לגבות מיסים שיממנו את החגיגות שלהם על חשבוננו. בועת הנדל"ן הנוכחית תגרום לכאוס ולשואה .
    סגור