נדל"ן ותשתיות

הפתרון - התחדשות עירונית: למה בקליפורניה בתים שורדים רעידת אדמה?

רעידת האדמה בישראל שמקורה בטורקיה, מזכירה לנו שוב את נחיצותה של ההתחדשות העירונית וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה
עו"ד גיא סרוסי |  2
פינוי בינוי (צילום Magma Images)
הלילה התרחשה רעידת אדמה בעוצמה גבוהה בטורקיה אשר גבתה את חייהם של מאות אנשים והסבה נזק עצום לבניינים שלמים שנפלו על תילם. 
הידעתם שבקליפורניה יש את אותה עוצמת רעידת אדמה, שאפילו מתרחשת כל 10 שנים. אז מדוע אנחנו לא שומעים על אסונות דומים בקליפורניה? הסיבה פשוטה מאוד: בקליפורניה בונים על פי תקן בנייה מחמיר.
 
בישראל כידוע המחוקק ניסה לקדם את פרוייקט תמ"א 38, אולם לצערנו הרב הבירוקרטיה הישראלית במיטבה תקעה פרויקטים רבים, ראשי רשויות שהחליטו שהם לא מקדמים פרויקטים כאלה, בעיות תחבורה וכמובן התנגדות של דיירים סרבנים פגעו בקידומה של התוכנית.
לשמחתנו אנו רואים שכמעט כל הגורמים הרלוונטיים מבינים את החשיבות הרבה, הן לאור מצוקת הדיור והן לאור מצבם הרעוע של הבניינים הישנים בישראל. בשעת מבחן בניינים בני 60, 70 ו-80 שנים לא יישארו לעמוד על תילם!  סכנת נפשות של ממש, עליה אנחנו מתריעים הלוך וחזור. הבוקר, קיבלנו תזכורת קטנה.

עו"ד גיא סרוסי. צילום: אילן אסייג
פרויקטים של התחדשות עירונית נותנים מענה לכמה בעיות בוערות במצב הדיור בישראל. מצוקת הדיור, מחירי הקרקעות, רווח הן לדיירים והן ליזם, ומעל הכל בטחון מפני רעידות אדמה וטילים. האפשרות להתחדשות ללא עלות מצד הדיירים, מחלחלת גם לרשויות המקומיות וגם בעלי הדירות נרתמים לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית.
ישנה חשיבות רבה לארגון הפרויקט על ידי אנשי מקצוע. משרד עורכי דין שיודע ללוות ברגישות את בעלי הדירות החל מהשלב הראשוני בו פונה אפילו דייר אחד וזורע את ניצני ההתחדשות, נותן ערך עצום לדיירי הבניין. על עורכי הדין לסייע ככל יכולתם בארגון ישיבת נציגות ראשונה, וציוד בטפסים הנדרשים כדי שהפרויקט יתחיל ברגל ימין.
בשלב הראשון נבחרת נציגות על ידי 51 אחוז מבעלי הדירות, לאחר מכן הנציגות יכולה להסמיך משרד עורכי דין שילווה אותם ביחד עם מפקח מתחום הבנייה. עורך הדין עורך אסיפה ומסביר על הצעדים הבאים, כיצד לבחור יזם, כיצד בודקים איתנות כלכלית של יזם וכן מבצע בדיקות ראשונית מול הרשות המקומית להבין איזה פרויקט מתאים לבניין. חשוב להדגיש כי כל זה נעשה ללא שום עלות מצד הדיירים.
לאחר החדשות האחרונות בדבר רעידת האדמה החזקה, ברור שהתחדשות עירונית מקבלת משנה תוקף. עלינו לדחוף בכל הכוח, רגולטורים, עורכי הדין, ועיריות ובנקים כדי לאפשר מגורים ראויים לתושבי ישראל, כך שיעמדו חסינים בפני איתני הטבע.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    רבי קומות על מיסבים כדוריים
    ש.א. 02/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקלפורניה בונים בתי קומות על מיסה כדורי המסוגל לקבל תנודות מהקרקע מבלי להיסדק ולהתמוטט. חשוב מאד באזורים מועדים לפורענות
    סגור
  • 1.
    חייבים להאריך תמא 38/2 המקורית ב-5 שנים נוספות -
    אמת 02/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המדינה צריכה כיום לחייב את בעלי הדירות ליזום ואת העיריות לאשר את הפרוייקטים במהירות המירבית. בנוסף לאפשר החלטת דיירים עם רוב של 2/3 או אפילו 50%. העיריות יקבלו את התמורה במיסוי של הפרויקטים הגדולים של פינוי בינוי. המצב כיום הוא קריאת השכמה! אם תהיה רעידת אדמה בסדר גודל כזה, לא בטוח שישראל תוכל להשתקם ולהתמודד עם שלל הבעיות הבטחוניות במצב שיווצר. המצב הנוכחי הוא סיכון קיומי!!
    סגור