נדל"ן ותשתיות

נשיא לשכת הקבלנים לבכירי משרד השיכון: "תגידו, השתגעתם?"

נשיא לשכת הקבלנים רוני מזרחי זועם על שר השיכון ובכירי המשרד: "ניתוק מוחלט וחוסר אונים, מוטב שיפשפשו בחוסר המעש שלהם במקום להמציא את הגלגל מחדש באמצעות הגרלות דירה בהנחה"
רוני מזרחי |  3
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
זה כמו לרפא חולה במחלה ממארת באמצעות אקמול או פלסטר. בכירי משרד השיכון גילו לפתע כי בשוק הדיור קיימות כ-57 אלף יחידות דיור שקיבלו היתרים, אך הן מונחות כאבן שאין לה הופכין באין דורש.
מה עשו אותם בכירים? ובכן, במקום לרדת לשורש הבעיה, מדוע שוק הדיור מפרפר פרפורי גסיסה, מצאו פתרון אינסטנט: להעתיק את אותן 57 אלף דירות משמימות להגרלות מבצעי דירה בהנחה.
 
צריך לשפשף את העיניים על מנת להאמין. הלא זה שש שנים ויותר אנו טוענים בלשכת הקבלנים כי אותם מבצעים דוגמת מחיר למשתכן, מחיר מטרה ובהמשך גם דירה בהנחה, הם הם הגורם לעיוות שוק הדיור ולהעמקת המחסור.
ובשנה האחרונה, אין זה סוד, המחסור עוד העמיק בשיעור ללא תקדים במהלך העשור האחרון. במקום 80 אלף התחלות בנייה, כפי שחזו אשתקד אותם בכירי שיכון, אנו מגרדים בקושי את ה-40 אלף, משמע מחסור הולך וגדל.
לכן, שמעו והסכיתו בכירי משרד השיכון, הסיבה האמיתית לכך שמספר אסטרונומי של 57 אלף דירות אינן נמכרות, איננו רחמנא ליצלן בשל עודף דירות הקיים בשוק. הסיבה לכך הינו מצב הנכאים הכללי במדינת ישראל בכלל ובכלכלת ישראל בפרט.
ולכן הפעולה של המרת אותן דירות ריקות לטובת דירה בהנחה, הינה לא רק פלסטר לריפוי חולה במחלה ממארת, יתרה מכך, היא תוריד עוד יותר את היצע הדירות בשוק החופשי ותגרום, אמנם כן, לזינוק מחודש במחירי הדיור כבר ברבעון האחרון של 2023.
ומה שמטריד אותי ואת לשכת הקבלנים יותר מכל, הינה העובדה שהצעת בכירי משרד השיכון מעידה על ניתוק מוחלט שלהם מהמצב הכללי, שלא לומר חוסר אונים מוחלט שהביא להחלטה האבסורדית הזאת.
מדוע, למשל, לא כינס שר השיכון את קבינט הדיור במשך חצי שנה תמימה? האם אין זה מתפקידו לדאוג לשוק הדיור? ומדוע, למשל, התעוררו בכירי המשרד רק עכשיו וגילו לכולנו את המצב לאשורו?
נכון. משרד השיכון אינו לבד במערכה. כתבנו כבר רבות אודות האחריות של נגיד בנק ישראל למצב שנוצר ומדוע היה צריך להגזים בהעלאות הריבית מחשש לאינפלציה, ובכך לגרום נזק בל ישוער לכלכלת ישראל בכלל ולשוק הדיור בפרט.
ואין לפטור מאחריות את משרד הפנים ומנהל התכנון ששומה היה עליהם להגדיל משמעותית, דווקא בעת הזאת, את מאגר הדירות המתוכננות, שלא לדבר על הרשות להתחדשות עירונית שישבה באפס מעשה ועד כה לא טרחה להאריך את תוקף התמ"א 38.
אולם, וזה אולם גדול, האם שר השיכון "שכח" שהוא גם יו"ר רשות מקרקעי ישראל, להלן רמ"י, שהוא הגוף הבלעדי לשיווק קרקע ויצר במו ידיו את העובדה שהקבלנים לא ניגשו כמעט כלל למכרזים במהלך מחצית השנה האחרונה.
ועל כן מוטב שבכירי משרד השיכון יפשפשו היטב בחוסר המעש שלהם, זאת במקום להמציא את הגלגל מחדש באמצעות הגרלות דירה בהנחה שכידוע לכל מובילות מ"שומקום לשומקום"!
* רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    התאחדות הקבלנים דואגת רק לרווחים של הקבלנים.
    אריק 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור לוותר על תכנית למשתכן
    סגור
  • 2.
    תכנית דירה בהנחה היא הפתרון היחיד לזוגות צעירים
    אריק 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להרחיב את התכנית ולהעמיק את ההנחות לפני שהזוגות הצעירים יברחו מהארץ. מספיק למשכן אותנו למוות בשביל קופסת גפרורים בקומה רביעית.
    סגור
  • 1.
    בושה
    בושה למדינה 08/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוקחים אותנו ועושים מאיתנו עניים בושה
    סגור