מדדים ומחקרים
נמוך יותר מטורקיה ורוסיה: זה המדד בו ישראל נמצאת בתחתית
בעוד שהישראלים תופסים את ישראל כמעצמה טכנולוגית, מדד מותגי המדינות לשנת 2024 מראה כי דעת הקהל העולמית רואה בישראל גורם המזוהה עם ציר מדינות ה"כאוס". לדירוג הנמוך עלולות להיות השלכות כלכליות קשות
מדד מותגי המדינות לשנת 2024 (Nation Brands Index - NBI), מדרג את ישראל במקום האחרון לצד מדינות בעלות כלכלות חלשות ותדמית עולמית בעייתית. זאת, לאחר שבשנת 2023 ישראל דורגה במקום ה-46. התוצאות מטרידות לא רק בהיבט המדיני אלא גם מבחינת ההשלכות הכלכליות שעלולות להשפיע על המשק הישראלי לטווח הארוך.
מדד מותגי המדינות (Nation Brands Index) הוא דירוג שנתי המתפרסם מאז 2005 ובוחן את תדמית המדינות בעיני הציבור העולמי. המדד בוחן שישה פרמטרים מרכזיים: ממשל (שקיפות, יציבות פוליטית וביטחון), תרבות (עושר תרבותי ואומנותי), אנשים (פתיחות וידידותיות), יצוא (חדשנות ואיכות מוצרים), הגירה והשקעות (נכונות לעבור למדינה או להשקיע בה) ותיירות (אטרקטיביות המדינה כיעד תיירותי). דירוג גבוה במדד משפיע ישירות על היכולת של מדינות למשוך השקעות, תיירים, כוח אדם מיומן ושיתופי פעולה כלכליים.
המחקר נערך ביולי-אוגוסט 2024 לאחר יותר משנה של לחימה עצימה, ולמעשה משקף את דעת הקהל העולמית בנקודת זמן קריטית לישראל .
בעוד הנתונים האובייקטיביים מצביעים על כך שישראל אמורה להיות מדורגת בעשירייה הראשונה של מותגי המדינות, המציאות התדמיתית שלה מספרת סיפור אחר לחלוטין. מנתוני 2024 עולה כי ישראל נתפסת כמדינה "רעילה" ונזרקה ל"חצר האחורית" של הכלכלה העולמית. המשמעות היא פגיעה קשה בכושר התחרות שלה, מאחר וישראל כרגע נמצאת יחד עם מדינות שהממוצע השנתי של התמ״ג לנפש בהן נמוך בכ-80% ממנה ורובן אינן דמוקרטיות.
דירוג מותגי המדינות לשנת 2024 על פי מדד NBI
אחת המסקנות הקשות העולות מהמחקר היא שישראל נמצאת, דה-פקטו, תחת חרם צרכני עולמי. רוב הנשאלים העידו כי אינם מעוניינים לרכוש מוצרים שיוצרו בישראל, מה שמעמיד את היצוא הישראלי בסיכון חסר תקדים של פגיעה אנושה בתעשיות הייטק, חקלאות וייצור. כדאי לציין שהמחקר בודק סנטימנט בקרב האוכלוסייה הכללית בעולם; בדיקה בקרב קהילות ספציפיות כמו עסקים והייטק עשויה להוביל לתוצאות שונות.
עוד עולה מהמחקר כי ישראל נתפסת כ"סטארטאפ ניישן" בעיקר בעיני הישראלים. ישראל מדורגת נמוך יחסית בהשוואה למדינות אירופאיות מפותחות שאינן ממותגות כמובילות טכנולוגיות, אפילו ביחס לאמירויות. במילים אחרות, האקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל אינו מחלחל מחוץ לבועה ולא מצליח לבסס את מעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית בעיני הקהל הרחב בעולם.
המחקר מצביע גם על ירידה חדה במוכנות של אנשים להגר לישראל או להשקיע בה. דור ה-Z מביע סלידה מישראל ומעניק לה ציונים נמוכים במיוחד בכל הפרמטרים המרכזיים. אם המגמה תימשך, היא עלולה להוביל לירידה בהשקעות זרות ולבריחת מוחות, מגמה שכבר נמצאת במגמת עלייה.
מסקנה מטרידה אחרת העולה מהדירוג היא שהעולם אינו מנסה להבין מקורות הסכסוך בין מדינות שנמצאות במצב מלחמה; אלה נזרקות לתחתית הדירוג, כשהן נתפסות כסיכון ליציבות הגלובלית, בין אם הן התוקפן או הקורבן. במילים אחרות, הסנטימנט בדירוג משייך את ישראל לכוחות הכאוס הגלובליים יותר מאשר לכוחות הנתפסים כתורמים לביטחון העולמי וקידום האנושות.
עוד ב-
Brand IL, המיזם למיתוג ישראל, מקדם הקמת קרן בהיקף של 100 מיליון דולר במודל של ״מוסד פיננסי לפיתוח״ (Development Financial Institution), שתתבסס על הון משולב: ממשלתי, עסקי ופילנתרופי. הקרן נועדה לפתח תשתיות השפעה במדינות יעד אסטרטגיות, בדגש על קהילות צעירות ולהשיב לישראל את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות. לדברי היועץ האסטרטגי מוטי שרף, מייסד המיזם ומוביל הגיוס: "ישראל הפסידה את מעמדה כמדינה לגיטימית בקהילה הבינלאומית ונזרקה לחצר האחורית של העולם. זה הזמן להודות בכישלון ההסברה הישראלית ולאמץ מודלים חדשניים למיתוג מדינות".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.לא פלא נהיינו מדינה ביביסטית,נהינו כמו עמע האזורטוני המרוקאי 02/2025/04הגב לתגובה זו2 0פרימיטיבים אספסוף בהמיות פעם היינו מדינה מערבית נהינו מדינה ערביתסגור
-
1.רוב אנשי הייטק רפואה וגם מקצועות אחרים מהגרים מפהדין 02/2025/04הגב לתגובה זו2 0מעבירים ידע למדינות אחרותסגור



