מדדים ומחקרים

מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל? אלו הערים בהן תסעו חינם בשבת

תל אביב, הרצליה וגבעתיים בראש, אופקים וצפת בתחתית: תנועת "ישראל חופשית" פרסמה את מבחן השבת לשנת 2025 – וכל הנתונים בפנים
ירון שמאי | 
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
זו השנה השלישית שתנועת "ישראל חופשית" מפרסמת את מבחן השבת – מדד הבוחן את רמת החופש בשבת ב-53 מהרשויות היהודיות הגדולות בישראל (שאינן חרדיות).
הדירוג לשנת 2025 בוחן את מידת התמיכה בתחבורה ציבורית, פעילות מסחרית ופעילויות פנאי ותרבות בחסות העירייה. הדוח מתבסס על שישה פרמטרים, בהם קיומה של תחבורה עירונית ובין-עירונית בשבת, פתיחת חנויות ומרכולים, שינוי חוקי עזר עירוניים, וכן הפעלת בריכות, מופעים ומוסדות תרבות ציבוריים.
ארבע רשויות בלבד הצליחו להשיג את הציון המקסימלי – 6 מתוך 6: תל אביב-יפו, הרצליה, גבעתיים ורמת השרון. ברמת השרון, הפתיחה השנויה במחלוקת של מתחם ביג פאשן גלילות בשבת והחלטת מועצת העיר להסדיר את המסחר באמצעות שינוי חוק העזר העירוני, הקפיצו את העיר לצמרת. גם בתל אביב, החוק העירוני שאושר עוד לפני "חוק המרכולים" ממשיך לאפשר מסחר בשבת ברוב חלקי העיר.

טבלה: "ישראל חופשית"
שמונה רשויות קיבלו ציון של 5 מתוך 6: אילת, הוד השרון, כפר סבא, מודיעין-מכבים-רעות, חיפה, קריית אונו, קריית מוצקין, רמת גן ורעננה. בין המתקדמות הבולטות השנה – רעננה, שקפצה מ־3 ל־5 נקודות בזכות הצטרפותה למיזם "נעים בסופ"ש" והפעלת קווים בעיר ובין ערים. גם קריית אונו שיפרה את ציון התחבורה העירונית שלה. חיפה, שנמצאת ביציבות בצמרת, עדיין לא עברה שינוי חוק עזר – הצעד החסר בדרך לציון המלא.

ערים עם דירוג בינוני (3–4 נקודות) כוללות את בת ים, חולון, נס ציונה, ראשון לציון, נוף הגליל, קריית ביאליק, ירושלים, אשדוד, באר שבע, טבריה, עכו, נתניה, נהריה, כרמיאל, פתח תקווה ורמלה. בירושלים, לדוגמה, קיימת פעילות תרבותית רבה ומרכזי ספורט פתוחים, אך אין כלל תחבורה ציבורית או מסחר בשבת מטעם העירייה. בקריית ביאליק ונוף הגליל, קיימת תחבורה ציבורית חלקית, אך המסחר מוגבל, ומרכולים בודדים פתוחים.
בין הערים שקיבלו 2 נקודות בלבד – רחובות, חדרה, לוד, אשקלון, גדרה, דימונה, קריית גת ועפולה. האחרונות השתפרו מעט, אך עדיין נמצאות בתחתית הדירוג. גדרה, לדוגמה, נלחמה משפטית כדי לאכוף סגירת מרכולים. חדרה וקריית גת – יש מרכולים בודדים הפתוחים, אך אין פעילות עירונית אחרת.
רשימה ארוכה של ערים קיבלה רק נקודה אחת: פרדס חנה-כרכור, יבנה, אור יהודה, ראש העין, קריית אתא, מעלה אדומים, טירת הכרמל, באר יעקב. בערים אלו לרוב יש פתיחה חלקית של בריכות או מרכזי ספורט, אך אין כלל תחבורה ציבורית, מסחר פעיל או שינויי רגולציה.
חמש רשויות קיבלו את הציון הנמוך ביותר – אפס מוחלט: אופקים, שדרות, נתיבות, בית שמש, חריש, צפת וקריית ים. בערים הללו אין פעילות פנאי או מסחר כלל, לא פועלים מוסדות ציבוריים בשבת, ואין כל אמצעי תחבורה ציבורית. אף על פי שחלק מהן כוללות אוכלוסייה חילונית – כמו צפת או קריית ים – לא ננקטים צעדים לספק לה שירותים בשבת.
אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" שערכה את המבחן, אמר: "הרשויות המקומיות, והעומדות והעומדים בראשן, הן הגורם המכריע בעיצוב פני השבת הישראלית. ההבדל ניכר היטב בין הנהגה שבוחרת בשבת כלל-ישראלית, לבין זו שמכתיבה שבת המותאמת לקהל מצומצם בלבד. הציבור חייב לדרוש ממי שמייצג אותו, גם במישור המקומי, שבת התואמת את אורח חייו – ולא לוותר על הזכות לשבת חופשית מכפייה דתית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה