מדדים ומחקרים

מהירות האינטרנט הלווייני של מאסק נחשפת

נתונים חדשים מצביעים על כך שהשירות של מאסק מתקשה למלא את ההבטחה לאינטרנט מהיר שמסוגל להתחרות בתשתיות סיב אופטי – אבל האם זה מספיק כדי להתחרות בתשתיות אחרות?
יאיר מור | 
אילון מאסק (צילום אינסטגרם/ אילון מאסק)
אינטרנט במהירות מטורפת של עד 500 מגה-ביט לשנייה ללא צורך בעבודות תשתית לכל בית, שכונה או אפילו עיירה מרוחקת בעולם – זו היתה ההבטחה של אילון מאסק עם Starlink, שירות האינטרנט הלווייני של חברת החלל שלו, SpaceX. כעת, מספר חודשים לאחר ההשקה וחודש לאחר שהחברה פרסמה כי מספר הלקוחות הפעילים בשירות הגיע ל-140,000 ב-20 מדינות, התפרסמו נתונים השופכים אור לגבי היכולת של השירות למלא את ההבטחה הזו.
 
הנתונים שהתפרסמו נאספו על ידי חברת Ookla, המפעילה את מאגר בדיקות מהירות הרשת הגדול בעולם המוכר יותר בכתובת האתר שלו, SpeedTest.net. היא השוותה את מהירויות ההורדה וההעלאה של Starlink מול אלו של מתחרותיה, ViaSat ו-HughesNest, ומול הממוצע של שירותי האינטרנט מבוססי התשתית הקרקעית באותם אזורים (קו טלפון/סיב אופטי).
בארה"ב נמדדה בקרב לקוחות השירות של מאסק מהירות הורדה חציונית של 87 מגה-ביט לשנייה – ירידה של כ-10% לעומת 97 ברבעון השני של 2021. מדובר במהירות נמוכה משמעותית מהמובטח, אך היא גבוהה פי כמה מזו של שירותים מתחרים: לקוחות HughesNest ו-ViaSat הסתפקו באזור ה-19 מגה-ביט לשנייה. מהירות ההעלאה החציונית ב-Starlink בארה"ב עמדה על 13.5 מגה לעומת 2-3 בלבד אצל המתחרות. עם זאת, בתשתית קווית מקבלים הלקוחות מהירויות גבוהות יותר – 120 בהורדה ו-18 בהעלאה, והמהירות הזו עולה בכל רבעון, בניגוד למהירות שירותי הלוויין שיורדת ככל שמצטרפים יותר לקוחות.
 
במדינות אחרות Starlink דווקא הצליחה לנצח את מהירות התשתית הקרקעית: באוסטרליה היא הגיעה ל-138 מגה הורדה ו-23 העלאה לעומת 51 בהורדה ו-18 בהעלאה בקווי; בבלגיה היא הגיעה ל-127 ו-17 לעומת 73 ו-18; בבריטניה היא הגיעה למהירות הורדה כפולה ומעלה מהתשתית הקווית – 111 מגה לעומת 52 מגה, ומהירות ההעלאה היתה דומה – 16 מגה; בגרמניה היא עברה את התשתית הקווית במהירות ההורדה – 95 לעומת 61 מגה – בעוד במהירות ההעלאה היא רשמה תוצאה מעט פחות טובה – 18 לעומת 21 מגה; התוצאות בצרפת היו ניצחון לסטארלינק במהירות ההורדה – 102 לעומת 57 – והפסד בהעלאה – 20 לעומת 57; ובקנדה רשם השירות של מאסק מהירות חציונית של 84.5 מגה הורדה ו-14 העלאה, לעומת 91 הורדה ו-21 בהעלאה, וברוב מחוזות המדינה המהירות של הראשון היתה גבוהה מזו של השני.
המהירויות הללו צפויות לרדת בזמן הקרוב, ככל שיותר לקוחות יצטרפו ויעמיסו על הלוויינים של השירות; אך בשנים הקרובות מתכוונת SpaceX לשגר אלפי לוויינים נוספים כדי לתגבר את המערך ולאפשר יותר מהירות ליותר משתמשים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה