מדדים ומחקרים

העיר הנקייה בישראל: כמה משקיעות העיריות בשיפור פני העיר?

אחד מהדברים החשובים היותר לשימור איכותה של העיר הוא שימור הניקיון בה. לכל עיר ישנם אתגרי ניקיון שונים, וכל עיר מתמודדת איתם בצורה שונה, עם תקציב שונה. מהי העיר הנקייה בישראל לדעת התושבים? 
איתן לויטס |  2
רחובות נקיים ורחובות מלוכלכים (צילום vecteezy, freepik)
נושא זיהום הסביבה בכלל והאוויר בפרט, עלה למודעות בשנים האחרונות, והחל לקבל חלק מתשומת הלב הראויה לו. המון תוכניות ותקציבים מושקעים מדי שנה כדי להבטיח שהסביבה שלנו תהיה נקיה ובטוחה לחיים בריאים.
בניגוד לבעיות זיהום אחרות, בנושא ניקיון הסביבה הכדור הוא גם בידיים שלנו, האזרחים, וכואב בכל פעם לראות לכלוך הנזרק ברחובות, בחופים ובשמורות הטבע. בניסיון לשמור על סביבה נקייה, העיריות משקיעות כל שנה מיליוני שקלים על מנת לשמור על העיר כסביבה נעימה ובריאה לחיות. אילו ערים שמות את נושא הניקיון והתברואה במקום גבוה בסדר העדיפויות?
יצאנו לבדוק כמה משקיעות העיריות בניקיון מתוך הסך הכללי של תקציב העירייה, בהשוואה לתוצאות סקרי דעת קהל של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ששאלו את התושבים כמה הם מרוצים מניקיון העיר.
ירושלים
נתחיל עם העיר הגדולה בישראל, ירושלים. ירושלים מתמודדת עם בעיית ניקיון כבר הרבה שנים, ובכל הסקרים היא מקבלת את אחוז שביעות הרצון הכי נמוך (מתחת ל-45%). הצפיפות, כמו גם השיפוצים המאסיביים שעוברת העיר מקשים על הטיפול בבעיה. עם זאת, תקציב אגף התברואה בעיריית ירושלים עומד על כ-671 מיליון שקל, שהם כ-8.8% מתקציב העירייה השנתי שעומד על 7.5 מיליארד שקל. ללא קשר לתקציב זה, קיים בעיריית ירושלים אגף שפ"ע (שיפור פני העיר), שהתקציב השנתי שלו עומד על כ-241 מיליון שקל, שהם כ-2.8% מהתקציב הכללי.
סה"כ עיריית ירושלים משקיעה כ-11.6% אחוזים מהתקציב שלה בניקיון ותברואה. בשנים האחרונות הותקנו בירושלים אלפי פחים מוטמנים שהחליפו את מכולות האשפה המוכרות. הללו מצוידים בגלאי נפח מתקדמים, המשדרים נתונים אודות מצב הפח ונפחו. לאחרונה החלה העירייה בפיילוט חדש מסוגו והציבה אף שלטים אלקטרוניים בסביבות הפחים, במטרה להציג לתושבים את נפח הפחים ומצבם, כדי שיוכלו לדעת איזה פח פנוי, אליו ניתן להשליך את האשפה. התושבים מקווים שאכן התוכניות יסייעו לשיפור פני העיר.
תל אביב
תל אביב היא כנראה העיר שעוברים בה הכי הרבה אזרחים מידי יום, יותר כמעט חצי מיליון תושבים חיים בה, ויותר ממיליון איש מועסקים בה. התקציב השנתי של עיריית תל אביב עומד על כ-5.8 מיליארד שקל, מתוכו תקציב אגף התברואה תופס כ-10%, שהם 585,550,000 שקל. גם בעיריית תל אביב פועל אגף שפ"ע נפרד, והתקציב שלו עומד על כ-222 מיליון שקל, שהם 3.8% אחוז. בסה"כ עיריית תל אביב משקיעה כ-17.3% אחוזים בניקיון ותברואה.
למרות הענן השחור שרובץ מעל תל אביב אחרי הגשם, בניקיון העיר שביעות רצון התושבים מניקיון העיר היא סבירה ועומדת על כ-60%, אם כי המדד כולל יחדיו את דרום וצפון העיר.
חיפה
אם יש עיר שנמצאת במרכז השיח על הניקיון והתברואה, היא חיפה. מכת חזירי הבר שעדיין פוקדת את העיר, מקשה על שימור ניקיון העיר, אבל יותר מזה הבלאגן בתוך העירייה. רק לפני כשבועיים אושר התקציב, וזאת לאחר שראש העיר עינת קליש-רותם התנגדה לו.
התקציב השנתי של עיריית חיפה עומד על כ-2.4 מיליארד שקל, התקציב ללא שכר עומד על כמיליארד, ומתוכו תקציב הניקיון (ללא שכר) עומד על כ-120 מיליון שהם 11.7% מתקציב העירייה. בסקרים שנערכו לפני עידן חזירי הבר, מעט יותר ממחצית תושבי חיפה היו מרוצים מניקיון העיר. נראה שאם העירייה לא רוצה להידרדר יותר מזה, כדאי לה להשקיע יותר בשיפור פני העיר.
 
באר שבע
כ-45% בלבד מתושבי באר שבע ענו שהם מרוצים מניקיון העיר. התקציב השנתי של עיריית באר שבע עומד על כמעט 2 מיליארד שקל. מתוכם, תקציב האגף לאיכות הסביבה עומד על 157.4 מיליון שקל, שהם 7.8% מתקציב העירייה, וגובה התקציב השנתי לניקיון הוא 45.2 מיליון שקל, שהם 2.25% אחוזים מתקציב העירייה. סה"כ משקיעה העירייה כ-10.05% מהתקציב בניקיון.
עיריית פתח תקווה
פתח תקווה עומדת על יותר מחצי מהתושבים שמרוצים מניקיון העיר, והעירייה ממשיכה לשים את הנושא בעדיפות גבוהה. סך התקציב השנתי של עיריית פ"ת עומד על כ-2 מיליארד שקל. מתוכו, תקציב מינהל שפ"ע, יחד עם פרויקטים נוספים, ובתוכו גם תקציב הניקיון - עומד על כ-410 מיליון שקל, שהם כ-20.5% מתקציב העירייה. תקציב שירותי הניקיון עומד על 185 מיליון שקל שהם כ-9.25% מהתקציב הכללי.
תקציב מנהל שפ"ע כולל, בין היתר, שרות וטרינרי וגן החי, ניקיון, איכות סביבה, פיקוח, פעילות תחנת המעבר ועוד. בנוסף, פרויקטים בתחום איכות הסביבה הכוללים בין היתר, את טיפוח ושיקום בריכת החורף ותכנון שיקום נחל מזור כאתרים תיירותיים, הפעלת תחנות ניטור, דיגומי אוויר, פינוי אסבסט, תכנון מרכז מחזור, טיפול במפגעים סביבתיים, פינוי ומיחזור הפח הכתום, מערכות לנטרול ריחות, ועוד.
עיריית אשדוד
תקציב עיריית אשדוד עומד על כ-3 מיליארד שקל. מתוכו תקציב התברואה הוא כ-126 מיליון שקל, ותקציב הניקיון הוא כ-31 מיליון. סה"כ משקיעה עיריית אשדוד בניקיון ותברואה כ-5.2% מהתקציב. כמעט 60% מהתושבים שנשאלו באשדוד השיבו שהם מרוצים מהניקיון בעיר, ובכל זאת בעיר בסדר גודל כזה יש מקום ליותר השקעה.
עיריית רעננה
אמנם בעקבות הבלאגן בעיריית רעננה, התקציב לשנת 2022 לא אושר, והיא פועלת לפי מתכונת התקציב של 2021, אולם זה לא מפריע לה להיות אחת הערים הנקיות בישראל. גובה התקציב עומד על כמיליארד שקל. מתוך התקציב, 57 מיליון מושקעים בתברואה, שהם כ-6.8%, וכ-78% מתושבי העיר מרוצים מהניקיון בה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מקור הנתונים
    עידן 05/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום אפשר קישור לממצאי הכתבה, והפניה לסעיף בדוח הכספי תודה
    סגור
  • 1.
    התוצאות של ירושלים לא מתאימות למציאות.מאז
    אורח 04/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכנס משה ליאון לעיריה יש שיפור אדיר,וכל קריאה למוקד מטופלת במהירות. נכון שהנסיעה בכבישים היא סיוט ונראה שכל העיר בחפירות.
    סגור