מדדים ומחקרים

נכסים ובניין התרסקה החודש ב-41%, מה הוביל לצלילה החדה?

מאבק השליטה החם בענף הנדל"ן על חברת גב-ים, הוביל להתרסקות מניית נכסים ובניין ודסק"ש, אך בימים האחרונים בנק מזרחי טפחות זרק חבל הצלה והמניה מגיבה בעליה קלה. כל הפרטים על אחת העסקאות הגדולות והמסקרנות בשוק ההון
מערכת ice | 
צחי נחמיאס, אהרון פרנקל (צילום ורד פיצ'רסקי, ויקיפדיה)
מאבק השליטה בענקית הנדל"ן גב-ים ופיצוץ עסקת מכירת מגדל HSBC שבמנהטן ניו-יורק מורידים למטה בחודש מאי את מניית נכסים ובניין כמו גם את בעלת השליטה בה מניית דסק"ש בצלילה חדה במיוחד, סביב אחת העסקאות הגדולות של שוק ההון בתקופה האחרונה.
מה קרה שם? בחברת הנדל"ן המצליחה "גב-ים" ששוויה עומד על מעל 6 מיליארד שקל, מתנהל קרב שליטה בין חברת האם "נכסים ובניין" שמחזיקה ב-49.5% ובין איש העסקים אהרון פרנקל המחזיק ב-37.22% שהחל לרכוש חבילות של מניות משורה של משקיעים מוסדיים לאורך השנים האחרונות.

הצלילה החדה של מניית נכסים ובניין בחודש מאי
כדי להכריע סופית את השליטה ולמנוע עימותים עתידיים, הגיעה הצעה מדסק"ש - בעלת השליטה בנכסים ובניין - לאהרון פרנקל לרכישת מניותיו בגב-ים. פרנקל זרק מספר אסטרונומי של 3.1 מיליארד שקל - מחיר גבוה ב-5% ממחיר המניה בבורסה - נכסים ובניין דרך דסק"ש הסכימו, וכך נוצרה אחת מהעסקאות הגדולות ביותר בשוק ההון.
 
הרכישה הביאה לסיומו את מאבק השליטה המעניין ביותר בשוק ההון לאחר הקריסה של קבוצת אי.די.בי. גב ים היא אחת מחברות הנדל״ן המניה האיכותיות בישראל ולא בכדי היא הפכה יעד להשתלטות של פרנקל וצחי נחמיאס (מבעלי דסק"ש ויו"ר דירקטוריון נכסים ובניין) לאחר שהשליטה בקבוצה עברה מאדוארדו אלשטיין לבעלי החוב.
מאיפה מביאים את המימון?  כדי לממש את עסקת הענק, בחברה תכננו למכור את בניין המשרדים מגדל HSBC בניו יורק תמורת 1.15 מיליארד שקל. אך פיצוץ העסקה בחו"ל הוביל לדרמה של ממש שהעלה את השאלה האם נכסים ובניין יכולה לממן את עסקת גב ים. באם החברה לא תוכל לממן יהיה בכך: הפרת הסכם, קנס על ההפרה, וחזרת הבלאגן על מאבק השליטה בגב-ים.
בנכסים ובניין ניסו להיות אופטימיים שהם יוכלו להשיג את המימון, שכן היו גם כמה מכירות נכסים בישראל כמו מלון מנדרין, בית אבגד ועוד, וכי בקופת החברה ישנם 1.2 מיליארד שקל והחברה בטוחה כי תוכל להשיג מימון לשאר הסכום לרכישת מניותיו של פרנקל.
כתוצאה מאי הוודאות ופיצוץ העסקה מעבר לים למכירת מגדל המשרדים שבמנהטן, המניה התרסקה בחודש מאי ב-40.93% ומוחקת כמעט מחצית משוויה. המשקיעים גם הובילו לירידה במניית דסק"ש שירדה בחדות גם היא ב-26.97%. 
אז למה המניה עולה? בנכסים ובניין לא הרימו ידיים, והדירקטוריון של החברה שיתכנס היום יאשר את רכישת מניותיו של אהרון פרנקל בגב-ים. איך? באמצעות הלוואה שיעמיד עבורם בנק מזרחי-טפחות יחד עם בית ההשקעות מיטב בסכום של 950 מיליון שקל. המו"מ בין הצדדים כבר היה ידוע מזה תקופה, אך רק ביממה האחרונה הוא התבשל לקראת דבר ממשי. התנאים כמובן פחות נוחים: זו הלוואה ולא תזרים מזומנים ממכירה, והתערבות של כוחות חדשים בעסקה, אבל בסופו של דבר המניה מגיבה ועולה בחמשת הימים האחרונים במעל 8%, ומתחילה בתיקון ההתרסקות של חודש מאי השחור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה