מדדים ומחקרים

נוטים לחלום בהקיץ? חשוב שתקראו את זה לפני הפעם הבאה

בדרך כלל המושג "חולם בהקיץ" מדבר על אנשים חולמניים ומצביע על משהו שלילי, אבל מחקרים חדשים מראים שההפך הוא הנכון. למרות זאת, ישנה תופעה חמורה של חלומות בהקיץ המוגדרים כהפרעה "חלום בהקיץ שלא מסתגלים אליו". אותם חולמים בהקיץ עוסקים באופן כפייתי בפנטזיות חיות וחלומות עתידיים בחיים בצורה כל כך מוגזמת שזה מפריע ליכולת שלהם לתפקד בחיי היומיום. אז מה עושים?
מערכת ice |  3
כדורי שינה (צילום vecteezy, unsplash)
בדרך כלל המושג "חולם בהקיץ" מדבר על אנשים חולמניים ומראה על משהו שלילי, אבל מחקרים חדשים מראים שההפך הוא הנכון - לא רק שלחלום בהקיץ יכול להוות מקור להנאה ודרך להפיג שעמום, גם היכולת שלנו לברוח נפשית מההווה יכולה להגביר את היצירתיות, לפתור את הבעיות שלנו ולספק תרופה נגד בדידות.
חלימה בהקיץ, כאשר היא מוגדרת כמחשבות שאינן קשורות למה שאתה עושה באותו הרגע, תופסת חלק ניכר מחיינו. מאידך, ההערכה היא ש-2.5% מהמבוגרים חווים סוג של חלומות בהקיץ מוגזמים המוגדרים כהפרעה "חלום בהקיץ שלא מסתגלים אליו". אותם חולמים בהקיץ עוסקים באופן כפייתי בפנטזיות חיות וחלומות עתידיים בחיים בצורה כל כך מוגזמת שזה מפריע ליכולת שלהם לתפקד בחיי היומיום.
 
החלימה בהקיץ שאי אפשר להסתגל אליה מדברת על אנשים שיכולים לעבור מספר שעות שלמות בחלום בהקיץ אחד בלבד. על אחד מהמחקים, אותם חולמים בהקיץ מסוגלים בחצי מהזמן שבהם הם חולמים בהקיץ לשקוע בפנטזיות שלמות שנבנו במכוון. העולמות המומצאים הללו הם לרוב עשירים ופנטסטיים, עם עלילות מורכבות וקווי עלילה מורכבים המתפתחים לאורך שנים רבות.
הפנטזיות הללו של אותם האנשים שסובלים מחלומות בהקיץ שלא ניתן להסתגל אליהם, הן מסוכנות מאוד. הם עלולים להיות עצבניים במיוחד כשהם לא משיגים את הפנטזיות שלהם, וזה הופך להיות התמכרות של ממש. רובם גם מתקשים לעצור או אפילו להפחית את משך הזמן שהם מבלים בחלומות בהקיץ. זה גם עלול ליצור להם בעיות בכל מסגרת בה הם נמצאים, בין אם מדובר בלימודים או עבודה. אותם אנשים מדווחים שהם חווים מצוקה פסיכולוגית, קשיי שינה ותחושות בושה על פעילות החלומות בהקיץ שלהם - דבר שהם עשויים להסתיר מאחרים.

מה זה קורה? חוקרים חושדים שאנשים הנאבקים בחלומות בהקיץ לא מסתגלים עשויים להיות בעלי יכולת מולדת לפנטזיות דמיון סוחפות. רבים מגלים את היכולת הזו כבר בגיל הילדות, מימוש פנטזיה וחלומות בהקיץ יכולים לשמש כדי לווסת מצוקה. על ידי יצירת עולם פנימי של נוחות, הם מסוגלים לברוח מהמציאות. נראה שיש קשר חזק בין OCD לחלום בהקיץ לא מסתגל. מחקר אחד מצא שלמעלה ממחצית מהמשתתפים עם חלומות בהקיץ לא מסתגלים גם הפגינו סימנים של OCD. התופעה עצמה אמנם צוברת תאוצה לאחרונה ברשתות החברתיות, אך לא מוכרת כבעיה/מחלה אצל הפסיכולוגים. 

משמעות הדבר היא שאנשי מקצוע רבים בתחום הבריאות אינם מודעים למצב, מה שמוביל לאבחון שגוי או לביטול התסמינים, יצירת מצוקה נוספת, בידוד ובושה עבור חולמים בהקיץ לא מסתגלים. רבים במקום זאת פונים לפורומים מקוונים לתמיכה והכרה. העובדה שחלום בהקיץ לא מסתגל אינו מוכר כמצב פסיכיאטרי פירושה גם שאנו יודעים מעט על אפשרויות הטיפול.
מחקר נוסף שעקב אחר בחור בן ה-25 הסובל מאותם חלומות בהקיץ מראה שהוא הצליח לקצץ בכמחצית את הזמן בו הוא שורר בחלומות בהקיץ שכאלה בזכות  בשילוב של טיפולים פסיכולוגיים כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ומיינדפולנס. יש לקוות שעם הגדלת ההכרה וההבנה של חלומות בהקיץ לא מסתגלים, אפשרויות טיפול נוספות יהפכו לזמינות לסובלים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אני
    P 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מביא למצוקה בהמשך
    סגור
  • 1.
    הערה למערכת
    Mali 12/2022/11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בעברית התרגום היותר נכון הוא "חלימה בהקיץ בלתי מסתגלת", בכל מקרה בו לא נקבע או השתרש עדיין מושג בעברית יש להכניס את המושג הנפוץ בלעז. כמו כן, זו אינה מחלה ולא צריך להגדיר אנשים שחווים את התופעה כ"סובלים".
    סגור
  • הערה למגיב/ה
    היי 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סבל הוא לא בלעדי למחלה.. זה ממש מוזר לחשוב ככה, גם חרדה היא אינה מחלה עם זאת אנשים ממש סובלים ממנה ויש עוד הרבה דוגמאות.
    סגור