מדדים ומחקרים

המצב במדינה גובה מחיר נפשי: זינוק בכמות הפניות לער"ן

לדברי ד"ר שירי דניאלס המנהלת המקצועית הארצית של ער"ן, הפניות למוקדי ער"ן מלמדות כי המצב הפוליטי – חברתי גובה מחיר נפשי. התחושה היא שלאט לאט נפרמים החוטים אשר מהם נרקמה החברה הישראלית לאורך שנים ונוצרים קרעים בין קבוצות ופרטים. התחושה הזו מערערת ופוגעת ברווחה הנפשית באופן שיצריך שיקום והחלמה, ריפוי של האמון שנפגע
מערכת ice | 
הפגנות בתל אביב (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
בסוף השבוע האחרון התקבלו בער"ן 1,338 פניות מצוקה, בהן עשרות פניות שהוגדרו על ידי הפונים כנובעות באופן ישיר מהמצב הפוליטי והחברתי ומאות פניות מצוקה אשר הועצמה על רק המשבר חסר התקדים בחברה הישראלית.
כך למשל משתף פונה כי בשבוע האחרון הוא לא מצליח לישון עקב תחושת ייאוש תהומי. הוא מוצא עצמו בודק ברשתות החברתיות אחר כל שביב מידע בנושא החקיקה באופן כפייתי ולדבריו מרגיש שזה הופך אותו לדכאוני; פונה בשנות השישים לחייה מתחילה את השיחה בבכי קורע לב. השילוב בין תהליך גירושים, בן שעוזב לגרמניה והבדידות העצומה יחד עם החדשות המטרידות הפך בלתי אפשרי להכלה מבחינתה.
פונה שמתנגד למחאה מספר על לחץ בחזה. הוא מאשים את המוחים, הסרבנים והשמאלנים. "אנחנו כבר לא עם אחד" הוא אומר, במהלך השיחה הוא נרגע ומודה על ההקשבה; פונה צעירה מתארת אנרגיות נמוכות וחוסר רצון לעשות דבר כלשהוא מרוב דאגה מהמצב הפוליטי ואיבוד הצביון הדמוקרטי של המדינה; פונה שמגדירה עצמה כדתיה ושייכת לצד הימני של המפה משתפת כי לאחרונה מוצאת עצמה חושבת אחרת מבני משפחתה. המחיר של זה יכול להיות דחייה. מספרת שהחליטה לפנות כי הרגישה צורך לנרמל את הדעות שלה שהם אחרות ושונות מהסביבה בה היא חיה; פונה צעיר מרגיש חנוק. הוא תרם למדינה בצבא וכעת מרגיש שהוא לא מקבל דבר בתמורה. לא תודה וגם לא הכרת טובה. גם בבית המצב לא פשוט. חבל הוא אומר שהתקשורת במדינה לא יכולה להיות כמו בשיחה. תקשורת מקרבת.
דוד קורן, מנכ"ל ער"ן אומר: "כעמותה העוסקת בסיוע נפשי לכל אחד ואחת,  אנחנו נותנים סיוע בכל ימות השנה וגם  בימים אלו, בהם גוברת המצוקה בשני צידי הקו.  המתנדבים/ות שלנו מתמודדים בעצמם עם אתגר נפשי מורכב ובו זמנית מסייעים לפונים אלינו. בעצם הימים הללו אנו שומעים קולות רבים הקוראים להדברות ומקווים לרגיעה".
 
לדברי ד"ר שירי דניאלס המנהלת המקצועית הארצית של ער"ן, הפניות למוקדי ער"ן מלמדות כי המצב הפוליטי – חברתי גובה מחיר נפשי. התחושה היא שלאט לאט נפרמים החוטים אשר מהם נרקמה החברה הישראלית לאורך שנים ונוצרים קרעים בין קבוצות ופרטים. התחושה הזו מערערת ופוגעת ברווחה הנפשית באופן שיצריך שיקום והחלמה, ריפוי של האמון שנפגע. לכולנו צורך אנושי בק.ש.ר – ההרגשה שאני קיים, שייך ורצוי. תחושת הביטול שאנשים חווים בימים אלה, יחד עם הבדידות וההרחקה, אובדן תחושת הקבלה הבסיסית ביותר וההערכה חותרים תחת כל שהכרנו והקנה לנו ביטחון ומביאים לחרדה קיומית של ממש. אנו קוראים לכל מי שחווה מצוקה על רקע המצב לפנות אלינו בטלפון או ברשת ולנהל שיחה מטיבה, מכילה ומחברת.
המלצות של ד"ר שירי דניאלס להתמודדות עם עוצמת המצוקה:
- הישארו פעילים: פעילות מקנה משמעות בזמנים של אי וודאות. ישנן דרכים רבות ושונות להיות פעילים חברתית עם אנשים החולקים את אותה מערכת אמונות וערכים ובמידת האפשר עם קהילה המבטאת סולידריות, נותנת מקום ומכילה.
- אל תשכחו את הגוף: תרגלו מיינדפולנס, הרפיה ופעילות גופנית תוך מודעות לנשימה.
- היו מחויבים לאחרים: מערכות היחסים המקצועיות והחברתיות, המשפחתיות והזוגיות, חשובות ומייצבות. היו מחויבים לשמר אותן גם המצבים של מחלוקת ואי הסכמה. דברו על הדברים בפתיחות וברגישות והסכימו שמותר גם לא להסכים.
- זה הזמן גם לסייע לאחרים. העזרה לאחר מסייעת גם לנו לא פחות ולפעמים יותר.
- הימנעו משהייה בלתי מבוקרת ברשתות חברתיות והגבילו חשיפה לתקשורת: קחו שליטה על המינון וסוג המידע אותו אתם צורכים. הפסיקו לעקוב או צמצמו מעקב אחר תוכניות, פרופילים ודפים המשפיעים לרעה על הרווחה הנפשית שלכם ומוסיפים לתחושת המועקה.
- בזמן שהתפנה, תרגלו חשיבה חיובית ואל תאבדו מגע עם היש והמלא להבדיל מהחסר והריק. אופטימיות ותקווה הן צו השעה!
אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה אל תישארו לבד. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי . לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה