TOP 5

רמי לוי בן 70: 5 המהלכים שהפכו בעלים של חנות קטנה לאיש החזק בישראל

הוא התחיל ב-40 מ"ר בשוק מחנה יהודה והגיע לשווי שוק של מיליארדים. לרגל יום הולדתו ה-70, ניתוח מיוחד של האסטרטגיה העסקית: משבירת הדואופול במזון, דרך מהפכת הסלולר ועד ההימור על ישראייר בקורונה
מערכת ice | 
רמי לוי ורעייתו עדינה (צילום אור גפן, shutterstock)
איש העסקים רמי לוי מציין את יום הולדתו ה-70, וזו הזדמנות לבחון את המסלול שעבר מבעלים של חנות קטנה בשוק מחנה יהודה ב-1976, לבעל שליטה בקבוצת אחזקות ציבורית שחולשת על קמעונאות, תעופה, נדל"ן ופיננסים.
אלו חמשת המהלכים האסטרטגיים שעיצבו את הקבוצה כפי שהיא היום:
1. שוק המזון: שבירת הדואופול ואסטרטגיית ה-Loss Leader

עד העשור הקודם, שוק המזון בישראל נשלט על ידי דואופול (שופרסל ומגה). הפריצה המשמעותית של לוי התרחשה ב-2009 עם השקת מבצע "עוף בשקל". בניתוח לאחור, לא היה מדובר בגימיק שיווקי גרידא, אלא ביישום אגרסיבי של אסטרטגיית "מוצר מפסיד" (Loss Leader). לוי זיהה שהצרכן הישראלי רגיש למחירי עוגן (כמו עוף או לחם), והשתמש בהפסד המבוקר כדי למשוך תנועת לקוחות ערה, שפיצתה על ההפסד דרך רכישת מוצרים רווחיים אחרים. מהלך זה אילץ את המתחרים ליישר קו והוביל לשינוי מבני בענף.
2. תקשורת: מהפכת ה-MVNO בסלולר
בשנת 2011, לוי נכנס לשוק הסלולר הריכוזי והיה הראשון לזהות את הפוטנציאל ברפורמת כחלון כשהשיק רשת וירטואלית (MVNO). המודל העסקי נשען על שימוש בתשתיות קיימות ללא השקעה בציוד פיזי יקר, מה שאפשר לו להציע חבילה ב-19.90 ש"ח לחודש - מחיר ששבר את פרדיגמת המחירים שהייתה נהוגה עד אז. המהלך הוביל לצניחת מחירים חדה בענף כולו ושימש את לוי ככלי לשימור לקוחות ("לולאת נאמנות") המקשר בין הקנייה בסופר להטבה בסלולר.
3. פיננסים: מועדון הלקוחות כמנוע צמיחה
בשנים האחרונות, הקבוצה עברה מקמעונאות של מוצרים לקמעונאות של אשראי ומידע. שיתוף הפעולה עם חברת ישראכרט להנפקת כרטיס אשראי חוץ-בנקאי הפך לאחד ממנועי הצמיחה של הרשת. ב-2025 השיק לוי את כרטיס "סופרפליי" בשיתוף ישראייר, המאתגר את מועדוני התעופה המסורתיים ומאפשר צבירת נקודות לטיסה דרך קניות יומיומיות. זרוע זו התרחבה גם לתחומי הביטוח וההלוואות, תוך ניצול המידע הרב שנצבר על הרגלי הצריכה של הלקוחות.
4. תעופה: רכישת ישראייר בשיא המשבר
אחת ההחלטות העסקיות הנועזות יותר נרשמה ב-2020, כאשר לוי רכש את חברת ישראייר מידי אי.די.בי הקורסת, בעיצומו של משבר הקורונה העולמי. בניגוד לתחזיות, לוי החיל על חברת התעופה את עקרונות הניהול של רשת הדיסקאונט: התייעלות תפעולית, צמצום הוצאות מטה וסינרגיה שיווקית (פרסום טיסות בתוך סניפי הסופר). נכון ל-2025, החברה מציגה רווחיות ומחזור פעילות גבוה, לאחר שהחזירה את חובותיה למדינה.
5. נדל"ן: מעבר משכירות לבעלות ויזמות
הזרוע החמישית מסמנת את המעבר של לוי ממיקוד תפעולי לבעלות על נכסים. חברת "רמי לוי נדל"ן" הונפקה בבורסה ופועלת להקמת מרכזים מסחריים שבהם הסופרמרקט משמש כעוגן, לצד כניסה לתחום יזמות המגורים ועירוב שימושים, דוגמת פרויקט Vision בירושלים. אסטרטגיה זו נועדה להבטיח את יציבות הקבוצה לטווח הארוך ולהקטין את התלות במחירי השכירות
במבט לעתיד, בגיל 70, רמי לוי עומד בפני אתגרים לא פשוטים, בהם רגולציה מחמירה, חקירות של רשות התחרות והתמודדות מול ענקיות קמעונאות בינלאומיות. במקביל, הקבוצה נמצאת בעיצומו של תהליך העברת שרביט ניהולי לדור ההמשך, כאשר בתו, יפית אטיאס-לוי, תופסת מקום מרכזי בהובלת החדשנות והשיווק בחברה.
הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2025 מוכיחים את עוצמת המותג, עם הכנסות שחצו את רף ה-2 מיליארד ש"ח (כ-2.04 מיליארד ש"ח) בפעם השנייה ברציפות ורווח נקי של כ-55 מיליון ש"ח, עדות לכך שהאסטרטגיה שבנה לוי ממשיכה להוות פקטור משמעותי ויציב במשק הישראלי.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה