תיירות

ענקית התעופה שהישראלים אוהבים בהודעה חשובה: זו המהפכה בטיסות

חברת Wizz Air חושפת את אסטרטגיית Flying Towards Net Zero 2025. ל-Wizz Air רמת פליטות הפחמן הנמוכה ביותר בעולם ביחס למרחק נוסע (לפי קילומטר), ויש לה יעד להפחית פליטות ב-25% עד 2030
מערכת ice | 
חברת Wizz Air (צילום shutterstock)
חברת Wizz Air, חברת התעופה הבינלאומית הפעילה ביותר בישראל בשנים האחרונות, משיקה את מפת הדרכים המקיפה שלה - Flying Towards Net Zero. מפת הדרכים מציעה מסלול ריאלי המתמקד בשלושת ה-F – Flights, Fuel A ו-Footprint. 
כמו כן, כחלק מיוזמת Customer First Compass שהוכרזה לאחרונה, השקיעה Wizz Air 14 מיליארד יורו במערך השירות וכוללת גם השקעות במטוסים מהדור החדש ובייצור SAF. האסטרטגיה והפעולות מגיעות בנקודת זמן קריטית עבור תעשיית התעופה, כאשר המאמצים להגיע לאפס פליטות עד 2050 יוצאים ממסלולם, והתחרותיות של התעופה האירופית ניצבת בפני אתגרים כתוצאה מעלייה בעלויות הרגולציה. שינויי האקלים ממשיכים להוות סיכון עסקי וכלכלי משמעותי. לכן, ההתמודדות עם האתגר הזה אינה רק חובה סביבתית אלא גם הכרח אסטרטגי עבור קיימות ארוכת טווח, תחרותיות וחוסן של מגזר התעופה האירופי.
מפת דרכים מציאותית לעבר אפס פליטות
Flying Towards Net Zero משקפת את היעדים ארוכי הטווח שקבעה הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) להגיע לאפס פליטות פחמן מתעופה בינלאומית עד 2050. אך יעד זה תלוי במידה רבה בהטמעת טכנולוגיות חדשות – דבר שטרם התרחש בפועל. התוכנית של Wizz Air מתמודדת עם המציאות הזאת באופן ישיר.
התוכנית נשענת על חמישה עמודי תווך בסיסיים: 53% הפחתת פליטות באמצעות שימוש מוגבר ב-SAF. 21% הפחתת פליטות באמצעות התקדמות טכנולוגית במטוסים ובמנועים. 7% הפחתת פליטות באמצעות חידוש צי המטוסים. 4% הפחתת פליטות באמצעות רפורמה בתעבורה האווירית. 2% הפחתת פליטות באמצעות ייעול תפעולי. בניגוד למתחרות, החברה שמה דגש רב יותר על SAF וטכנולוגיות חדשות כגורמים קריטיים להפחתת פליטות – במקום להסתמך על טכנולוגיות לא מוכחות או מנגנוני קיזוז (offsetting).
טיסות
ל-Wizz Air רמת פליטות הפחמן הנמוכה ביותר בעולם ביחס למרחק נוסע (לפי קילומטר), ויש לה יעד להפחית פליטות ב-25% עד 2030. החברה גם מפעילה את הצי הצעיר והחסכוני ביותר בדלק באירופה, בין היתר בזכות השקעה במטוסים בטכנולוגיה מתקדמת מסוג Airbus A321neo. החדשנות היא חלק בלתי נפרד מהיוזמה Customer First Compass, וחלק משמעותי מהתוכנית מתבסס על טכנולוגיות מטוסים חדשות וחידוש צי. כדי להפעיל את מנופי ההפחתה הללו, על התעשייה לוודא שהמטוסים מוכנים לתערובות SAF שעולות על המגבלות הרגולטוריות הנוכחיות.
דלק
דלק תעופה בר קיימא (SAF) הוא הבסיס המרכזי של מפת הדרכים של החברה והוא מנוף ההפחתה הגדול ביותר. החברה כבר השקיעה בייצור SAF, הן בהשקעה ישירה בטכנולוגיות והן בהסכמים ארוכי טווח. אך נכון להיום, ייצור SAF מוגבל והמחיר שלו לא תואם מודל עסקי של עלות נמוכה.
טביעת רגל
אי-יעילות בתעבורה האווירית מוסיפה מיליוני טונות של פליטות מיותרות בכל שנה. יש לתת עדיפות מיידית למודרניזציה של המרחב האווירי. מצד אחד מצפים מחברות תעופה להפחית פליטות, אך מצד שני תשתיות מיושנות ועיכובים רגולטוריים מעכבים את התעשייה. הרפורמה במרחב האווירי האירופי מתעכבת זמן רב מדי. Wizz Air כבר עושה את חלקה באמצעות שימוש בטכנולוגיות AI לשיפור היעילות התפעולית. אך גם גורמים אחרים בתעשייה חייבים לקחת אחריות.
איבון מויניהן, ראשת תחום ESG ו-Corporate ב-Wizz Air, מציינת: "אנחנו תומכים בחזון שאפתני של אפס פליטות, אבל האמת היא שקצב השינוי הנוכחי פשוט לא מספיק. בלי התערבות רדיקלית, התעופה לא תעמוד ביעדים שלה. הדרך לאפס פליטות מלאה באי-ודאות. האתגרים הגדולים ביותר אינם מדעיים – אלא טמונים בהחלטות מדיניות, אסטרטגיות השקעה, דינמיקה של השוק ויישום במועד של מהלכים קריטיים. גם התקדמות מדעית נתקלת בקשיים הקשורים לעלות, תשתיות ואישורים רגולטוריים.
"אנחנו זקוקים לפעולה – לא רק לשאיפה. לכן אנחנו קוראים לממשלות, לרגולטורים ולתעשיית הדלק להתעורר למציאות של מעבר התעופה – ולהתחיל ליישם את השינויים שיאפשרו לעבור לאפס פליטות. התעופה זקוקה למהפכה במדיניות ובהשקעות כדי לעצב את עתידה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה