טלוויזיה

הרגע המביך בזכיה של גל רובין: אף דייר לא חיבק, הקהל שתק

גל רובין זוכה באדישות מהדיירים, גיא ולירון מספרים לנו שזאת הייתה עונה אייקונית, ואכזבה עצומה מעונה שחיכינו לה - סיכום הגמר של האח הגדול
גל רובין (צילום צילום מסך רשת 13)
האורות באולפן נווה אילן כבו, הקונפטי כבר פוזר, אבל הטעם המר של גמר "האח הגדול" 2026 מסרב להתפוגג. על הנייר, גל רובין רשמה ניצחון דרמטי והצטרפה לרשימת הזוכים של הריאליטי הנצפה במדינה. בפועל? התגובות הקשות ברשת, האדישות בקהל והרגע שבו אף דייר לא רץ לחבק את הזוכה הטריה, מספרים סיפור אחר לחלוטין. זה לא היה רק גמר מאכזב של עונה חלשה זו הייתה מראה חברתית מדאיגה, שמציגה מציאות ישראלית שבורה, מפולגת ומובלת על ידי מניפולציות.

גל רובין ברגע הניצחון (צילום: רשת 13)
איך קרה שדווקא המתמודדת השנויה במחלוקת ביותר בתולדות התוכנית קטפה את הפרס הגדול? התשובה טמונה בניהול נרטיב. גל הצליחה לייצר לאורך העונה מצג שווא של קורבנות, תוך שימוש בפרובוקציות מתוכננות היטב. היא הפכה תגובות לגיטימיות של דיירים להתנהגותה למתקפה אישית נגדה, ובנתה סיפור של "חרם" שחלחל לחלקים נרחבים בציבור.
ההצלחה של הנרטיב הזה מעוררת דאגה עמוקה, היא מוכיחה כמה קל למכור שקרים ומצגי שווא להמונים באמצעות עריכה מגמתית ומסכי עשן תקשורתיים. הכלי החשוב ביותר בחיים המודרניים, היכולת להבחין בין מציאות לבין מניפולציה, כשל כאן בגדול, וההשלכות של הכשל הזה חורגות בהרבה מגבולות חדר האח הגדול.
מי שמחפש הסבר לזכייה, ימצא אותו באותה אסטרטגיה בדיוק שמפלגת את הפוליטיקה הישראלית בשנים האחרונות. בזמן שגרעין התומכים הקשיח של גל הצביע לה בעקביות, מחנה ה"רק לא גל" סבל מפיצול קולות קטלני בין שני המועמדים החזקים והראויים של העונה: עומר ואלירן.
התוצאה הסופית הכתה את הצופים בהלם, והציגה מהפך מוחלט לעומת הסקרים המוקדמים: מקום 5: נועם, מקום 4: רפאלה (שתוצאתה הפתיעה לרעה לאחר שהובילה בסקרים רבים), מקום 3: אלירן (מי שסומן על ידי רבים כזוכה הגדול בזכות שינוי מטורף ותהליך עמוק בבית), מקום 2: עומר (ששמר על דומיננטיות שקטה אך הפסיד בקו הסיום), הזוכה במקום ה-1: גל רובין.
החברה הישראלית, כפי שהשתקפה בעונה זו, מחולקת לשני מחנות שלא מסוגלים להסכים אפילו על העובדות הבסיסיות. השיח ברשתות החברתיות הגיע לרמות חסרות תקדים של שנאה, הקצנה וגידופים, שהזכירו מערכת בחירות יצרית ואלימה במיוחד.
לאורך משדר הגמר כולו, ניסו המנחים גיא זו-ארץ ולירון ויצמן לשווק לצופים שמדובר ב"עונה אייקונית". אלא שהפער בין השיווק המאולץ למציאות היה מביך. מהעונה הזו לא יצא אף סאונד ויראלי, אף שיח לא תפס ברחוב, והתגובות ברשתות החברתיות קטלו את הפורמט.
כדי להוסיף חטא על פשע, הצופים קיבלו הופעת גמר של שניים מהכוכבים הגדולים בישראל, סטטיק ונועה קירל, שעל פי הביקורות, אפילו לא התאמצו להסתיר את העובדה שהם שרים עם פלייבק מלא.
רגע ההכרזה על הזכייה של גל לווה בשקט צורם באולפן. אף דייר לא ניגש לברך, הקהל כמעט ולא מחא כפיים, והרשתות החברתיות התמלאו באלפי תגובות זועמות ומאוכזבות. ניצחון עצוב, לעונה שרבים הגדירו כ"גרועה ביותר בתולדות התוכנית".
הסכנה האמיתית בניצחון הזה היא התקדים המסוכן שהוא מייצר. החשש הוא שבעונות הבאות, דיירים ייכנסו לבית עם אסטרטגיה מוכנה מראש, לייצר מצג שווא של חרם, להתעלל רגשית בשאר הדיירים כדי לסחוט תגובה, ולרכוב על משבצת הקורבן כל הדרך אל המיליון. אם זה הפורמט החדש, המטרה המקורית והחברתית של התוכנית הלכה לאיבוד סופית.
הליהוקים לעונה הבאה כבר החלו, ואין ספק שעל ההפקה לעשות שיעורי בית רציניים ומעמיקים. הקהל הישראלי עייף ממניפולציות זולות, עייף מעריכה מגמתית, ובעיקר עייף מהעמקת הקיטוב והשסע החברתי בשביל עוד קצת רייטינג. נותר רק לקוות שהלקחים יופקו, ושהעונה הבאה תחזיר למסך את מה שבאמת אהבנו ב"האח הגדול", אנושיות, אותנטיות וחיבור אמיתי.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה