פרויקטים

המחלבה הישראלית שמייצרת כבר קרוב ל-100 שנה: "כל הזמן מחפשים לחדש ולרגש"

לכבוד חג השבועות ביקרנו במחלבת שטראוס שבגליל המערבי, לבדוק מקרוב איך שומרים על תעשייה ישראלית מתפקדת ואספקה רציפה של מוצרי חלב גם בזמן מלחמה – וגם לגלות איזה טעמים חדשים יככבו בחג הקרוב

בשיתוף שטראוס | 
חג השבועות נמצא כבר ממש מעבר לפינה, ומספק הזדמנות אידיאלית להפנות את הפוקוס למחלבה ישראלית כחול-לבן, שמייצרת מוצרי חלב כבר קרוב ל-100 שנה. בשנות ה-30 של המאה הקודמת, בגללי המערבי, החל למעשה סיפורה של קבוצת שטראוס. 2 פרות בחצר של בני הזוג ד"ר ריכארד והילדה שטראוס, זוג עולים מגרמניה, סיפקו את הניצנים הראשונים בדרך להקמת אחד מעוגני תעשיית המזון הישראלית.
את הרפת הצנועה, והמחלבה שנבנתה בעקבותיה בנהריה, מחליפה החל מראשית שנות ה-2000 מחלבה חדישה ומודרנית באחיהוד. המחלבה ניצבת בחוד החנית של תעשיית החלב המקומית – ודואגת גם במהלך מלחמת חרבות ברזל, להבטחת ביטחון תזונתי לתושבי ישראל. 
"עם פרוץ המלחמה, נדרשנו להגביר משמעותית את הייצור, כדי שלאנשים יהיה מה לאכול", מתאר אבשלום (אבשי) בכר, מנהל המחלבה. "על אף המורכבות והקשיים – עובדים שבני משפחותיהם נפגעו, עובדים שפונו מבתיהם, ועובדים שגויסו למילואים – המשכנו להפעיל את המחלבה בצורה מלאה".
לאינטראקציה ההדוקה בין המחלבה לרפתנים, תפקיד קריטי בשמירה על תעשיית חלב מתפקדת ואספקה רציפה. "אנחנו עובדים מול 53 רפתות, חלקן קרובות לגבול הצפוני, וסובלות לאורך החודשים האחרונים מאזעקות וגם מנפילות", מרחיבה עינב נבו קוך, אחראית קשרי יצרנים במחלבה. "יש לנו שותפות עם הרפתנים שלנו ואנחנו מחויבים להם. אנחנו כאן כדי לספק כתובת ומענה, לעזור לגבש פתרונות בזמן אמת למגוון תרחישים העולים מהשטח".
לצד הגברת שיתוף הפעולה עם הרפתנים והרפתות, חידדה תקופה המלחמה גם את הקשר החם שבין המחלבה לקהילה שבתוכה היא יושבת: כבר עם תחילת המערכה הצבאית נרתמו המחלבה ושטראוס בשלל יוזמות לסייע לתושבי הצפון, למפונים ולכוחות הביטחון. "שטראוס החלה את פעילותה בגליל, והיא תמיד זוכרת מאיפה צמחה ובאה", מצהיר בכר. "כמו אז כך גם היום, חשוב לנו להמשיך ולהחזיר לקהילה – ואנחנו עושים את זה לאורך כל המלחמה".

מחלבת שטראוס. "חדשנות ופיתוח זה הדנ"א שלנו"  (צילום סם צורדקר)
כמי שאמונה על ייצור מגוון רחב של מוצרי חלב, ומזוהה עם כמה מהמותגים המוכרים והאהובים בישראל, במחלבת אחיהוד לא מסתירים את ההתרגשות הגואה לקראת חג החלב, כמו גם את תחושת השליחות המלווה את העובדים. "בתחילת המלחמה נקראתי למילואים בצו 8. לאחר 3 חודשים חזרתי למחלבה", מספרת ימית פדידה, מפעילת ייצור במחלקת הגבינות. "יש תחושה גדולה של סיפוק על כך שאני מצליחה לתרום את חלקי בכך שלא יחסרו מוצרי חלב על המדפים".
כמיטב המסורת, ממשיכה שטראוס להפתיע: לקראת שבועות היא משיקה את מילקי טריו בטעם קרמל מלוח ומוס בלונדי, את סימפוניה 16% ואת דנונה מולטי שיבולת שועל. כחברה הראשונה שהביאה את בשורת היוגורט לישראל, חג החלב הוא גם הזדמנות מצוינת לציין תאריך עגול של  50 שנה למהלך.
"חדשנות ופיתוח זה בעצם הדנ"א של שטראוס ושל המחלבה שלנו", מדגישה נוי קדם, טכנולוגית פיתוח במחלבת אחיהוד. "אנחנו כל הזמן עושים התאמות ופיתוחים עבור קהל הצרכנים, ותמיד מחפשים איך לחדש ולרגש בכל הגזרות עם טעמים, מרקמים וקטגוריות חדשות".
"אנחנו מאוד גאים במקום שאנחנו לוקחים בכלכלה הישראלית ובלוקאליות", מסכם מנהל  המחלבה בכר, "מבחינתנו זו גאווה גדולה להיות החלוצים והמובילים בתעשייה". צפו בכתבה המלאה.
(בשיתוף שטראוס)