פרויקטים

"האפליקציה שלנו היא תולדה של מהפכה פיננסית שמנפצת מוסכמות ישנות"

גלעד עוזיאלי, מנהל יחידת bit בחטיבת החדשנות של בנק הפועלים, מספר על האתגרים הטמונים בפיתוח טכנולוגיה פיננסית והנגשתה לציבור, משתף בערכים שמנחים את צוותי העבודה ושולח מסר לצעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום. ראיון מיוחד לפרויקט 40UNDER FORTY
בשיתוף בנק הפועלים | 
מנהל יחידת bit בחטיבת החדשנות של בנק הפועלים, גלעד עוזיאלי (צילום אביב גוטליב)
בעידן הטכנולוגי של המאה ה-21 הארנק שלנו כבר לא צריך להיות עמוס בשטרות או בקולקציה צבעונית של כרטיסי אשראי, אפילו פנקס הצ'קים יכול להישאר עמוק במגירה. הכסף כשלעצמו איננו מוחשי כמו בעבר, כשהמעבר לתשלומים דיגיטליים תופס תאוצה מסביב לגלובוס, וגם אצלנו בישראל.
את הטון נותנים כעת מגוון פתרונות דיגיטליים לתשלומים והעברות כספים, שאינם מצריכים אינטראקציה בין הצדדים השונים. המענה הדיגיטלי הוא תוצר של קשר מפרה בין טכנולוגיה לבין כלכלה, והוא מיושם הלכה למעשה בתעשיית הטכנולוגיה הפיננסית, המוכרת גם בשם פינטק, שכובשת את העולם.
הקשר הזה, כמובן, אינו יכול להתקיים מעצמו. הוא זקוק למומחים שיידעו לפתח רעיונות מקוריים ולתרגם אותם לפיתוחים ויישומים אשר יהפכו את החיים של כולנו לקלים יותר. אחד השמות שעומדים בחוד החנית בכל בנוגע לחדשנות דיגיטלית בתחום הפיננסיים הוא גלעד עוזיאלי, (43), מנהל יחידת bit בחטיבת החדשנות של בנק הפועלים.
להביט לחדשנות בעיניים
"אפליקציית bit הושקה כמענה לצורך בפתרון טכנולוגי פשוט ומהיר לביצוע תשלומים יומיומיים באופן בטוח ומאובטח, ובחוויית תשלום זמינה ומהירה", מסביר עוזיאלי. "bit, כאפליקציה נושמת ודינמית, תמשיך להתחדש ולהתעדכן בהתאם לצרכים המשתנים בשוק, ותעניק ליותר ויותר חברות ועסקים אפשרויות תשלום נוספות תוך קבלת הכספים בפשטות ובמהירות. bit מבוססת על עקרון הפשטות, כך שכל אחד, ובכל גיל, יוכל להשתמש בה בקלות. כראייה, אחוז ניכר מהמשתמשים הפעילים באפליקציה שלנו הם מעל גיל 60, כולל משתמש בן 92".
עד כמה אפליקציית bit משמעותית במציאות החדשה של עידן הקורונה? איך היא תורמת לציבור?
"אפליקציית bit מביאה איתה יתרונות רבים גם לעסקים ולעצמאיים, ציבורים שנפגעו בצורה קשה מהמצב במשק. בעיצומו של משבר הקורונה זירזנו את המאמצים הטכנולוגיים למציאת פתרונות מותאמים לבעלי עסקים ולעצמאיים על מנת שיוכלו לקבל בקלות וביעילות תשלום מרחוק, או בתחום הצומח של האיקומרס (חנות מקוונת). אנחנו משתפים פעולה עם שלל חברות מובילות במשק כדי שהשימוש באפליקציה ימשיך להתבסס כאמצעי נפוץ במיוחד למתן תשלומים".
אילו ערכים באים לידי ביטוי בפעילות של יחידת bit?
"אנחנו מתמקדים בשלושה ערכים מרכזיים – אחריות, שותפות ושקיפות – אלו ערכים הרלוונטיים בכל תחום ובכל מוצר. הציפייה מכל אחד בחטיבת החדשנות אצלנו היא להתנהל כאילו הוא האחראי המלא על תחום הפעילות שלו (Accountable), ולא אחראי רק על מילוי התפקיד האישי שלו (responsible). מכיוון שאנחנו חלק מארגון גדול, עניין שיתוף הפעולה הוא קריטי להצלחה שלנו. אנחנו מוציאים לפועל מהלכים באופן סימולטני ולכן חייבים בשקיפות מלאה על מנת להסתנכרן וללמוד מטעויות. ההצלחה שלנו קמה ונופלת על עבודת צוות.
"אנחנו שמים דגש נרחב בפעילות שלנו על חוויית הלקוח. ככל שאנחנו מיישמים רעיונות חדשים ומוסיפים פונקציות חדשות, כך אנו מאתגרים את עצמנו לממש את החדש בצורה הכי פשוטה ונוחה. מצד אחד זה דורש המון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה, ומהצד השני זה מחייב גם סטנדרט גבוה ובלתי מתפשר על תוצאות ועקרונות שמלווים אותנו לכל אורך הדרך".
"להיות מכוון מטרה"
המונחים "טכנולוגיה פיננסית" ו-"תכנון אסטרטגי", אינם זרים עבור עוזיאלי. למעשה הקריירה המקצועית שלו סובבת סביב צמדי המילים הללו, במגוון התחנות והתפקידים בהם עבר. "יש לי רקע בהנדסה ובמשך שנים עסקתי בתכנון אסטרטגי בין היתר בחברות טכנולוגיה", מרחיב עוזיאלי. "במסגרת תפקידי בחברת אמדוקס כדירקטור אסטרטגיה תאגידית, הובלתי מהלכים משמעותיים להרחבת תחומי הפעילות של החברה, כולל לעולמות הטכנולוגיה הפיננסית.
"בבנק הפועלים הייתי אחראי על האסטרטגיה הדיגיטלית, תוכניות הטרנספורמציה הדיגיטלית ופיתוח עסקי בעולמות אלו. ככל שהתרחבה הפעילות והמורכבות סביב אפליקציית bit הוחלט להקים יחידה שתתמקד בפיתוח התחום ותרכז את כל הפעילות. אני גאה להיות חלק מהיחידה החל מהקמתה ולראות את ההישגים וההתפתחות שלה".
מהיכן אתה שואב השראה לפיתוח מהלכים שיווקיים-עסקיים חדשניים?
"את ההשראה ספגתי מחברות בעלות שם עולמי שפועלות בתחום, המפתחות מודלים עסקיים וטכנולוגיות מתקדמות, ויש הרבה מה ללמוד מהן. כחלק מהפעילות בחטיבה, ביקרנו בסינגפור ובשבדיה בשביל לחקור וללמוד מקרוב על המהלכים שבוצעו על ידי חברות המובילות אפליקציות המקבילות לאפליקציית bit".
איזה טיפ או עצה תעניק לדור הצעיר שמבקש להשתלב ולהתמקצע בתחום הפיננסי?
"העצה המרכזית שלי היא תמיד להיות מכוון מטרה. בכל תפקיד שעשיתי הצבתי לעצמי יעד ברור וחתרתי להגיע אליו. אני מאמין שמי שיש לו מוטיבציה ונכונות ללמוד גם יצליח בסופו של דבר להתמקצע ולהצליח בתחום הטכנולוגיה הפיננסית. מדובר היום בתחום שרבים רוצים להיכנס אליו ואני מעריך שהוא רק ימשיך לצמוח ולהוות נדבך מרכזי בתעשיית ההיי-טק בשנים הקרובות. אפליקציות כמו bit הן תולדה של מהפכה פיננסית שלאט לאט מנפצת מוסכמות ישנות ומחזקת את הקשר בין הגופים הפיננסיים במשק לבין חברות הפינטק".