פרויקטים

התחדשות עירונית בתל אביב: איך תראה 2023 בעיר המבוקשת בישראל?

איך נערכים בתל אביב לסיום עידן התמ"א, איזה חסמים עוד נדרש לשחרר, ומהם האזורים שהולכים לתת את הטון? תא"ל (במיל') ד"ר רועי אלקבץ, מחזיק תיק ההתחדשות העירונית והדיור בעירייה; איתמר בן שלום ואורי צור מחברת בן שלום יזמות ובנייה; והשמאי רועי בלייר, עם תמונת מצב מהשטח

עם כ-120 תוכנית התחדשות עירונית בצנרת (פי 3 ביחס לעשור שעבר) והקמת מחלקה ייעודית שמרכזת את הפעילות מול הגורמים השונים – ממצבת עצמה תל אביב כעיר המובילה את התחום בישראל. כעיר ותיקה, המציינת 124 שנים להיווסדה, מבינים קברניטיה היטב כי התחדשות עירונית היא קריטית לעתידה של העיר.
"התחדשות עירונית היא סם חייה של תל אביב", מצהיר תא"ל (במיל') ד"ר רועי אלקבץ, מחזיק תיק ההתחדשות העירונית והדיור בעיריית תל אביב. "העיר הזו הולכת לגדול בעשורים הבאים במאות אלפי תושבים, וכולנו צריכים להיערך לכך. לתל אביב יש 2 תוכניות ענק: תוכנית שדה דב, ותוכנית 3700 לצפון-מערב העיר – מעבר לזה, הכל יהיה בפרויקטים של התחדשות עירונית".
מהן המטרות שמסמנת העירייה ובאיזה חסמים היא נערכת לטפל? לאלקבץ, יש משנה סדורה: "התכלית היא לקצר בכמה שנים את לוחות הזמנים, את כל דרך החתחתים שכל מי שקשור לתחום ההתחדשות העירונית עובר. היעד המרכזי הוא לקדם התחדשות עירונית המבוססת על ידע, אמון, שקיפות והסכמות".
שמאי המקרקעין, רועי בלייר, מוסיף: "תל אביב נמצאת בתנופת בנייה, זה משתקף במיוחד בהיבט של תחבורה ציבורית – עם קווי הרכבת הקלה והמטרו – וכמובן בהיבט של מגורים, עם התחדשות עירונית מוגברת. קידום התוכניות של התחדשות עירונית פתח צוואר בקבוק וסידר את אי-הוודאות – כשבניינים רבים נכנסו לעבודה. הביקושים לנדל"ן בתל אביב גדולים, מה שמוביל באופן טבעי גם לעלייה במחירים".
את חזון ההתחדשות העירונית לרמת השטח, מתרגמות חברות הנדל"ן – השותפות לשאיפה לשקם, למגן ולרענן את המבנים הישנים. אחד השמות המזוהים עם הפעילות בתל אביב הוא בן שלום יזמות ובנייה. חברת הבוטיק הוותיקה, מובילה ברחבי העיר כ-30 פרויקטים בשלבים שונים של תכנון, ביצוע ואכלוס.
"אנו משתלבים במתיחת הפנים שעוברת תל אביב, בדגש על מרכז העיר", מרחיב איתמר בן שלום, מנכ"ל משותף בחברת בן שלום יזמות ובנייה. "יש לנו היכרות עמוקה עם הרחובות של תל אביב, ועם הלוגיסטיקה המסובכת של עבודה במרכז העיר הצפוף, הסואן והעמוס. החברה שלנו מהווה ONE STOP SHOP לכל סוגי הפרויקטים במרכז העיר – מהתחדשות עירונית במסלול של חיזוק ועיבוי ובמסלול של הריסה ובנייה מחדש, ועד מיזמי שימור – זה הלחם והחמאה שלנו. אנשים בתל אביב מבינים בנדל"ן ורוצים לקבל את הטוב ביותר. אחרי שנים רבות של המתנה הם שמחים לראות עוד פרויקטים איכותיים במקומות הכי טובים בעיר".
"השנה האחרונה הייתה שנה מרגשת בכל מה שנוגע להתחדשות עירונית", מבהיר אורי צור, סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה. "השוק היום הוא הכי יעיל והכי בשל לקידום עסקאות של התחדשות עירונית, כל הגורמים המעורבים למדו לדבר את השפה. בתחום מורכב כמו ההתחדשות העירונית אין מקום לטעויות. השוק מעריך מקצוענות וניסיון – ומחפש חברות יזמיות שהשלימו פרויקטים בהצלחה ועמדו בפרמטרים של איכות בנייה ושל עמידה בלוחות הזמנים". צפו בכתבה המלאה.
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן