רכב

שוק הרכבים החשמליים בישראל בדרך לכאוס מוחלט

הנפילה של הממשלה מגיעה בזמן שענף הרכב בישראל נמצא בנקודה רגישה כאשר המעבר מדלק לרכבים חשמליים מזנק, היבואנים לא עומדים בקצב הביקוש וחוק ההסדרים, שאמור היה לעשות סדר בנושא, מתעכב
מערכת ice |  17
רכב חשמלי (צילום freepik)
הנפילה של ממשלת ישראל וההליכה לבחירות חמישיות בשלוש השנים האחרונות לא רק אמורה לעלות הון תועפות למדינה, אלא גם תפיל הרבה מאוד הצעות חוק והסדרים שתלויים כרגע באוויר. התפנית מתרחשת שענף הרכב בישראל נמצא בנקודה רגישה כאשר המעבר מבנזין וסולר לחשמל נמצא בתאוצה.
אך בזמן שהביקוש למכוניות החשמליות הולך וגובר, היבואנים לא עומדים בקצב וישנו מחסור בשוק של רכבים חשמליים, מה שעשוי להוביל לכאוס צרכני בשוק ויצירת בור גדול בהכנסות של המדינה ממיסוי רכב.
אחד מהנושאים החשובים בתחבורה שהופיעו בטיוטות של חוק ההסדרים הוא ונמצא כעת בעיכוב הוא הסדרת הרגולציה. מטרת החוק הייתה להאיץ את פריסת עמדות טעינה המיועדות לכלי רכב חשמליים וכך להגדיל את מכירותיהם, שכן גם בעקבות מחירי הדלק הביקוש לרכבים חשמליים גובר. רק לסבר את האוזן, מכירות הרכב החשמלי זינקו מ-640 כלי רכב בשנת 2019 ל-11 אלף כלי רכב ב-2021, ואילו במחצית הראשונה של 2022 אנחנו כבר מתקרבים ל-9,000 כלי רכב חשמליים שנרכשו.
 
על פי נתוני משרד האנרגיה, קיימות כיום בישראל רק כ-90 עמדות טעינה מהירות (בהן משך זמן הטעינה הממוצע הוא 30-40 דקות) ואולטרה מהירות (7-20 דקות), שחלקן עדיין מופיעות תחת הסטטוס "בביצוע", כלומר עמדות שלא נמצאות בשלב אופרטיבי. המשמעות היא יחס של כ-250 כלי רכב לכל עמדת טעינה מהירה והמספרים רק צפויים לעלות בהמשך.
חוק ההסדרים אמור היה לקדם כמה מנושאים הללו כך למשל  תיקון לחוק המקרקעין - שיאפשר הקמת עמדות טעינה בבתים משותפים ובחניות לא פרטיות גם בלי הסכמת ועד הבית, והגדלה של היקף האספקה של החשמל לבניינים משותפים - שבהם יש צורך בהתקנת מספר רב של עמדות טעינה. הרפורמות הללו עדיין לא יצאו כמובן אל הפועל וכעת נראה שיש עוד זמן עם פיזורה של הכנסת.
 
עוד רפורמה חשובה שנכללה בטיוטת חוק ההסדרים האחרונה היא ההתחלה של בחינה, תכנון ויישום מס נסועה על כלי רכב חשמליים, כפיצוי על אובדן הכנסות המדינה מבלו דלק. על פי ההצעה, המס שנגבה אמור לכלול סכום של כ-15 עד 20 אגורות לקילומטר, שהם כ-3,000 עד 4,000 שקל בשנה לרכב חשמלי בעל נסועה ממוצעת של כ-20 אלף קילומטרים בשנה.
לעיכוב על הטלת המס ישנן יש משמעות רבה. היערכות לקראת הטלת מס כזה היא מורכבת וממושכת מבחינה לוגיסטית, משפטית ופיסקאלית. הנסיקה האחרונה במחירי האנרגיה אילצה את האוצר להפחית את בלו הדלק לתקופה מצטברת של כשישה חודשים, כשהמטרה היא להקטין את הלחץ האינפלציוני. והבעיה הכי גדולה היא כמובן הבעיה הפוליטית,  - הסיכוי שניתן יהיה להעביר מיסוי כפי שמתוכנן מצטמצם. ראיה לכך היא מה שקרה לאגרת הגודש בגוש דן, שיישומה נדחה בשנים רבות בשל לחץ פוליטי של המעסיקים. כעת, נראה ששוק הרכבים החשמליים בדרך לכאוס אחד מוחלט ואין אף אחד שם שידאג בנושא הזה לפחות בשנה הקרובה, והתעשייה רק הולכת וגדלה.
 
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    כתבה מנותקת מהמציאות
    אריאל 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזה מס חסר למדינה??? המיסוי על הרכבים הוא בין הגבוהים בעולם, מחירי הדלק כנ"ל. העיקר לכתוב שטויות!
    סגור
  • 16.
    פקידי האוצר אוהבים מאד את כספי האזרחים.
    יוסף המסביר 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בכל הצעה להפחתת מסיקומו ויזעקו שאינם יכולים לוותר על מס זה. בעינהם האזרחים צריכים לוותר על כספם כמו םרה על החלב
    סגור
  • 15.
    מס
    בגב 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מס' פו מס שם וחשמלאי נהיה לא שווה אותו הדבר כמו רכב אל דלק גבינה בחינם יש רק במלכודת עכברים
    סגור
  • 14.
    מ 01.23 מעלים מס קניה של חשמלית ל 20% (ל"ת)
    אלכס 06/2022/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 13.
    אין שוב כאוס - פשוט לא יהיה מס נסועה (ל"ת)
    רן 06/2022/30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    וכי למדינה אכפת?
    אופיר 06/2022/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לשרים ולפקידים חשובה רק המשכורת ועור הצבי. הם היו שמחים לו לא היו כאן אזרחים
    סגור
  • 11.
    ממשלת הריפוי,מה עם תוכנית סינגפור? (ל"ת)
    טוני 06/2022/30
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 10.
    גנב גדול משתמש בחוק (ל"ת)
    מני 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    ישראלים אוהבים להיות פראיירים
    דניאל 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    9 0
    קונים רכבים בפי 3 המהמחיר בין 150-200₪, שני שלישים מהכסף שלהם נזרק עלהיטלים ומיסוי, הרכב מאבד 15% מערכו ביום שיצא מהסוכנות ואת כל זה הם מממנים מעסקאות תשלומים שהן בעצם הלוואות בריבית גבוהה מזון שמציע הבנק. אבל בשביל שקל לגביע קוטג' הם יוצאים לרחובות מוחים על יוקר המחיה... קשה לא להעריץ את היכולת של הממשל לתמרן אוכלוסיות מטומטמות.
    סגור
  • 8.
    מיסים וחסכון
    חיים 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אם יטילו מס נסועה ברכב חשמלי, במקום מס בלו בדלק ברכב רגיל, מה עשינו? איפה החיסכון? רק פחות זיהום אוויר שזה חשוב מאד, אבל בכיס לא יורגש כלום. אולי אפילו נשלם יותר (תסמכו על הפוליטיקאים). אז קבלנו מחסור בעמדות טעינת רכבים, חוסר הסדרה לגבי עמדת טעינה בבית משותף, סיכון מוגבר להתלקחות סוללות, עלות רכב גבוהה מאד. וגם שר אוצר שאומר שאין מספיק ייצור חשמל לכל הרכבים החשמליים. כאוס, כבר אמרנו
    סגור
  • 7.
    עוד מס?
    עוד מס 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    4 1
    טוב מאוד שהממשלה הזאת נפלה לפחות לא נקבל עוד מעט הנסיעה ברכב חשמלי והכי מצחיק שאתה מצדיק את זה שזה לטובתנו כותבת טמבל
    סגור
  • 6.
    מזל גדול שמס הנסועה-מס הפריפריה בוטל
    גל 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    טוב מאוד שהרעיון האווילי של מס נסועה במתכונתו הנוכחית כרגע בוטל/נדחה ,מס מיותר שרובו ככולו מס לתושבי הפריפריה העובדים במרכז או נוסעים מרחקים גדולים להגיע לעבודה,תושבי הצפון והדרום יממנו בעזרת נסיעותיהם את תושבי המרכז שלא צריכים/חייבים לסוע לעבודתם כי היא נמצאת ממש בקרבתם,תושב הפריפריה נוסע פי 3 ו-4 ולפעמים פי 10 מתושב תל אביב על מנת להגיע לעבודה,אין עבודה באזורים הפריפריה
    סגור
  • 5.
    כלכלה ללא תכנון
    שומר ישראל 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הכלכלה של מדינת ישראל הפכה לכאוס. מחירים עולים ללא סיבה. הנמלים סתומים עם אוניות מטען. שלא יכולות לפרוק. הדלק משתולל. והחגיגת הבזבוזים בממשלה חוגגת. אין פיקוח ואין תקשורת מבקרת.
    סגור
  • 4.
    לא צריך מהם כלום מהשרים צריך להפסיק לכולם
    אלי 06/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשלום,משכורות ולקחת להם את הרכבים,וכל ההטבות,לא צריך עמדות טעינה,נסתדר,העיקר שלא יהיו להם הכנסות מקניית דלק לעוד שנים רבות,רק רכב חשמלי סעו בחינם.
    סגור
  • 3.
    קשקשן (ל"ת)
    דור 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    לא הבנתי
    כרגיל 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא למס נסועה כן למס גודש אי אפשר להמשיך עם מדינת תל אביב בלבד וכל השאר מסכנים! לפזר את.התעשייה לדרום ולצפון ולכל מקום בארץ היפה שלנו חבל עלינו חבל
    סגור
  • 1.
    על איזה כאוס הכתב מדבר??.
    תוהה 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    11 0
    נושא אספקת הרכבים החשמליים הינה בעיית ייצור בכל העולם כך שממשלת ישראל לא יכולה לעשות דבר בנדון... לגבי מס הנסועה אזי מדובר באי הגדלת הכנסות המדינה שהינןנגבוהות גם כך בגלל התייקרות הדלק ובעקבות זאת הבלו... כך שהכנסות המדינה לא נפגעות .. מה גם שמספר הרכבים החשמליים הינו זניח ביחס לכלל הרכבים , למעלה מ 3 מיליון רכבים שמונעים בדלק פוסילי חעומת 25 אלף מכוניות חשמליות, קצת פרופורציות!!
    סגור