סם וולטון, וולמארט ומשפחת וולטון: הון מוערך, ביוגרפיה עסקית ותרומתם לקהילה

מי אלה משפחת וולטון? מייסדי המותג וולמארט שבנו מודל כלכלי המתבסס על מחירים נמוכים, שעות פעילות גמישות ותשלומים ללקוחות, מה הפך חנות זניחה בשם וולטון פייב אנד דיים למותג המשגשג.
מערכת ice | 
אליס, סמואל, רוב וג'ים וולטון (צילום ויקיפדיה)
משפחת וולטון היא משפחת מיליארדרים אמריקאית, המזוהה עם המותג וולמרט (Walmart) - ונחשבת לרשת הקמעונאית הגדולה בעולם. מייסד הרשת הוא סמואל (סם) מור וולטון (1918-1992) ובזכות הצלחתה, ניצבים בני הדור השני של המשפחה בצמרת רשימת עשירי אמריקה. נכון למאי 2023, הונו של הבן הבכור רוב (יליד 1945), עומד על 61.3 מיליארד דולרים, של אחיו ג'ים (יליד 1948) על 62.6 מיליארד דולרים ושל האחות הצעירה אליס (ילידת 1949) על 60.4 מיליארד דולרים - זאת על פי המגזין פורבס.
הדור המייסד
וולמארט היא למעשה גלגולה של רשת "וולטון פייב אנד דיים" (בתרגום מילולי: וולטון בחמישה ועשרה סנט), שהקים סם וולטון בראשית שנות ה-50. המודל: מחירים נמוכים, שעות פעילות גמישות, מכירה בתשלומים לקהל הלקוחות ורכישת מוצרים ישירות מהיצרניות - וכך, מה שהחל בחנות זניחה בנטונוויל שבארקנסו, התרחב בהדרגה לשורה של חנויות ברחבי ארצות הברית.
בשנות ה-60, ובהמשך למגמת ההתפתחות של הרשת, שונה שמה ל"וולמארט דיסקאונט סיטי", וב-1972 היא רשמה עוד נקודת ציון עם הנפקתה בבורסה בניו יורק – מהלך שנתן עוד רוח גבית להמשך התעצמותה. ב-1991 פתחה הרשת חנות ראשונה מחוץ לגבולות ארה"ב, במקסיקו, וב-1999 רכשה וולמארט את רשת המרכולים הבריטית אסדה, תמורת כ-11.8 מיליארד דולרים. בהמשך סימנה הרשת וי גם על חנויות במדינות נוספות ובהן קנדה, סין, יפן, ברזיל וארגנטינה.. לפי פרסומים בשנות ה-80 וה-90 הייתה וולמארט לחברה השנייה בעולם בסך מכירותיה. אגב, בין חברי הדירקטוריון בעבר הייתה גם הילרי קלינטון. פורמט החנויות של הרשת כולל בין היתר חנויות כלבו לצד חנויות מזון ובתי מרקחת, חנויות שלם וקח, חנויות בגדים, מסעדות, וחנויות מבוססות מוצרים בהנחה.
הדור הממשיך
ב-1992 נפטר סם וולטון ממחלת הסרטן, ואת הרשת וממונו הוריש לאשתו הלן (שתרמה את כל כספה לצדקה) ולארבעת ילדיו (הבן הרביעי, ג'ון מת ב-2005). סם וולטון נכלל ברשימה היוקרתית של הטיימס, המאגדת את 100 האישים המשפיעים בעולם במאה ה-20. באותה השנה בה נפטר, הספיק וולטון לזכות במדליה הנשיאותית מטעם הנשיא דאז ג'ורג בוש, ואף לפרסם ביוגרפיה תחת הכותרת: "סם וולטון: תוצרת אמריקה – הסיפור שלי".
עם מותו של האב, מי שנטל את המושכות בניהול הרשת, הוא הבן הבכור רוב, שהחזיק במושכות במשך קרוב לחצי יובל. ג'ים, האח השלישי וכנראה גם ההעשיר מכולם, שימש בתפקיד יו"ר ארבסט בנק – גוף הנמצא תחת שליטת המשפחה ומחזיק בנכסים בגובה עשרות מיליארדי דולרים. כמו כן כיהן ג'ים וולטון במועצת המנהלים של וולמארט.
בניגוד לשני אחיה, אליס וולטון לא השתלבה ברשת המשפחתית, היא עבדה בין היתר כאנליסטית ומנהלת קרן הון סיכון, הקימה את בנק ההשקעות  Llama Companyואף עסקה בגידול סוסים. ב-2011 הקימה וולטון מוזיאון לאומנות אמריקאית בארקנסו, בו מוצגות יצירות של אומנים נחשבים דוגמת אנדי וורהול ונורמן רוקוול.
 
מי שהיום מוביל את השדרה הניהולית בוולמארט הוא המנכ"ל דאג מקמילון. הוא עצמו ביקר בארץ מספר הזדמנויות, כשברשת מקפידים לאורך השנים לעקוב מקרוב גם אחרי חידושים תוצרת כחול-לבן. כך למשל רכשה וולמארט ב-2021 בסכום הנע סביב 200 מיליון דולרים את הסטארט-אפ זיקית, אשר פיתח תא מדידה וירטואלי המאפשר להלביש אנשים בפריטי אופנה מקטלוג, במגוון צבעים, מידות וגדלים.
וולמארט נסחרת כיום על פי שווי של מאות מיליארדי דולרים, ובמרץ 2022 כחלק מהשאיפה לשמר את מעמדה בחוד החנית של תחום הקמעונאות, פורסם כי בכוונתה להשקיע סכום של כ-15 מיליארד דולרים ביישום טכנולוגיות הנוגעות לחדשנות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה