קריירה ולימודים

העלייה לישראל בירידה - והאולפנים ללימודי עברית במצוקה: "נדרש פתרון"

ועדת העלייה קיימה ישיבת מעקב בנושא סטטוס לימודי עברית עבור העולים החדשים. עם עצירת העלייה לישראל, וירידה במספרי העולים החדשים שמגיעים לישראל, קיים חשש שלא יהיה את מי ללמד. ח"כ עודד פורר: "צריך להחזיר את האפשרות של למידה היברדית ברחבי הארץ בדגש על למידת עברית באזורי הפריפריה"
מערכת ice | 
עולים חדשים לישראל (צילום יונית שילר)
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימה היום (שלישי) ישיבת מעקב בנושא סטטוס לימודי עברית לעולים חדשים. החתימה על הסכם השכר באוגוסט 2023, והצטרפותם של מורי האולפנים לרפורמת אופק חדש, אפשרה למערכת לגייס מורים טובים יותר ואיכותיים יותר. מספטמבר 2023, גויסו 39 עובדי הוראה חדשים, וכעת לא קיים מחסור במורים באולפנים הממלכתיים.
ההמתנה ללימודים באולפנים הציבוריים, התקצרה באופן משמעותי. מאז חתימת הסכם השכר עם מורי האולפנים, 10,352 תלמידים סיימו את לימודיהם באולפנים. כעת, עם עצירת העלייה לישראל, וירידה במספרי העולים החדשים שמגיעים לישראל, קיים חשש שלא יהיה את מי ללמד.
 
לפי משרד העלייה והקליטה, הוראת השעה החדשה תחול החל מה-1 ביוני 2024. השוברים הקיימים הוארכו עד 31 באוגוסט 2024, ולא עד 31 בדצמבר 2024, כפי שהתבקשו בדיון הקודם בחודש אפריל. בהוראת השעה החדשה – כיתות הלימוד החדשות יכללו עד 12 תלמידים, שעות הלימוד בקורס יעמדו על 200 שעות לכל הפחות, וסכום השובר יהיה בשווי 4,000 שקל.
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "אני מעריך שגל העלייה באנטישמיות ברחבי העולם יוביל לגידול במספר העולים שיגיעו לישראל בשנה הקרובה. למדינת ישראל אין חובה לתקצב את המימון לאולפנים הפרטיים ואם משרד העלייה והקליטה רוצה לשנות את המדיניות שלו זאת זכותו אבל זה צריך להיעשות באופן מדורג ומסודר. הורדת האפשרות של למידה היברדית באולפן באמצעות הזום היא חסרת כל היגיון. למידת העברית צריכה להתבצע באולפן הממלכתי בשלב א', והאולפנים הפרטיים צריכים להוות השלמה לאולפן שלב ב' עבור העולים החדשים, בלימוד האולפנים המקצועיים. יחד עם זאת קיים יתרון ונוחות מסוימת עבור חלק מהעולים החדשים בלימודי העברית  באולפנים הפרטיים- קבוצות לימוד קטנות ושעות לימוד גמישות יותר. דבר שמאפשר עבודה תוך כדי לימודי העברית".
 
סיון גולדשטיין הבר, סמנכ"לית במשרד העלייה והקליטה: "מיד לאחר הפסח פרסמנו את הוראה השעה החדש שתחל לפעול החל מחודש יוני. הכח הגדול של מסלול השוברים זה לא להיות הקומה השנייה ללמידת עברית לעולים חדשים. עולים חדשים שמגיעים לישראל יוכלו לקבל את השובר ללמידה באולפן פרטי לאחר שהוא השלים את האולפן הציבורי הבסיסי. יש לנו מענים נוספים לשים על השולחן והעולים החדשים יפיקו מזה תועלת. אנחנו נמצאים עכשיו בתקופת מעבר בנושא השוברים ונשתדל שהתקופה הזאת תעבור חלק. יצרנו מוצר דיגיטלי שיש בו גם כיתות זום. אנחנו בקשר עם חברת 'שפה אחת' שהוגדרה כספק יחיד בעלת תוכנה ייחודית ולכן קיבלה פטור ממכרז שמאפשרת ללמוד בזום שיעורים שבועיים משלימים שתיתן מענה איכותי וראוי לעולים". 
עו"ד יהושוע ליברמן, מייצג אולפנים פרטיים: "לפני שנאלץ לפנות לבית המשפט, אני מציע שמשרד העלייה והקליטה יישב יחד עם האולפנים הפרטיים ויגבש תוכנית שתהיה מקובלת על כולם".
מנהלי האולפנים טענו במהלך הדיון כי התוכנית שמשרד העלייה והקליטה הציג לא רואה את הצרכים האמיתיים של העולים. התוכנית החדשה של משרד העלייה והקליטה לא מאפשרת לעולים לממש את השוברים שלהם ללמידה דיגיטאלית. בנוסף, נהלי האולפנים טוענים כי התנאי ללימוד של 12 תלמידים לכל הפחות בכיתה באותה רמת עברית, יהיה אפשרי רק בערים הגדולות ולא במקומות בפריפריה. 
 
אליהו שאול, מנכ"ל מועצת ארגוני עולים לישראל: "סל הזמנים של הוראת השעה שהנחית עליינו משרד העלייה והקליטה לא מאפשר לנו להיערך כמו שצריך מבחינת שינויים בכח האדם. רק הידברות ישירה בין המשרד לבעלי האולפנים תוביל לפתרון מהיר ויעיל".
יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "הופתעתי לשמוע שיש ספק יחיד שמאפשר לימודי זום בזמן שלאולפנים הפרטיים נאסר ללמד בזום תלמידים שמקבלים שובר. צריך לקבוע ששובר שהיה בתוקף בינואר 2024 יוארך עד לחודש אוגוסט 2024. צריך לאפשר חלוקה ללמידה באולפנים הפרטיים באמצעות שובר בתוכניות קטנות ולא רק ב-200 שעות. לא יתכן שמשרד העלייה והקליטה מאפשר לספק יחיד ללמד בזום ולכלל האולפנים הפרטיים לא לעשות זאת. צריך להחזיר את האפשרות של למידה היברדית ברחבי הארץ בדגש על למידת עברית באזורי הפריפריה. מבקש ששר העלייה והקליטה יענה לשאלות שלנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה