קריירה ולימודים

יו"ר ועד yes: "מלחמות האגו לא על הגב שלנו"

אלי כהן, יו"ר ועד עובדי yes, חתום על הישג משמעותי עבור העובדים, כאשר חברת פלאפון ובזק בינלאומי עדיין בסכסוך עם ההנהלה. על המאבקים בין ועדי העובדים: "הם ניסו מלוכלך וירדו לרמה מאוד לא יפה", והאם הטיימינג של ההסכם מקרי? | ריאיון
יהודה לוינגר |  20
אלי כהן (צילום רמי זרנגר, פלאש 90)
בטיימינג מושלם, יו"ר ועד עובדי yes, אלי כהן, חתם על הסכם משמעותי מול ההנהלה, בעוד שאר חברות האלפא: פלאפון ובזק בינלאומי בסכסוך עבודה מול ההנהלה. המאבקים בין ההנהלה ובין החברות, הוא רק חלק מפרשה רחבה יותר של מאבקים של בין שני איגודי ההסתדרות וגם בין ועדי העובדים.
נתחיל מהסוף. ביום חמישי האחרון נחתם הסכם קיבוצי, אותו הצדדים מכנים כ-"היסטורי", בין עובדי yes, ההסתדרות הלאומית ובין הנהלת חברת yes בראשות מנכ"ל כלל חברות, אלפא, רן גוראון, שמביא לשיפור דרמטי בכל תנאי העובדים שמספרם עומד על 1,150. בין ההישגים: שכר המינימום בחברה יהיה גבוה ב-7% מעל לקבוע בחוק, כל עובדי החברה יקבלו הפרשה של 7.5% לקרן השתלמות, תשלום יום מחלה מהיום הראשון, ביטוח שיניים בחינם, ביטוח בריאות מוגדל ועוד.
הטיימינג לכאורה לא היה יכול להיות טוב יותר עבור אלי כהן וועד העובדים, כאשר בעוד ועד אלפא - שמו של הועד המשותף לפלאפון ובזק בינלאומי - נמצא בסכסוך מול ההנהלה, ועדיין מנסה לנכס את ועד yes שיהיה תחתיו, יו"ר ועד עובדי yes סוגר הסכם ענק עבור העובדים בזמן שיא השביתה.
ההצלחה של כהן מגיעה אחרי 4 שנים בתפקיד בלבד, וזה ההסכם השני המשמעותי שלו מול ההנהלה. כהן, בן ה-42, עובד בחברת yes כבר 21 שנה ותפקידו הוא אחראי בטיחות בחברה. ועד העובדים המאוגד בהסתדרות הלאומית רושם הישג, גם אל מול מאבק פנימי של ההסתדרות הכללית וועד אלפא שניסו להכניס את ועד עובדי yes תחת חסותם - אולם לאחר ההישג, נראה כי האפשרות שעובדי yes יערקו לצד השני פחת משמעותית.
הטיימינג להסכם הגיע דווקא בזמן סכסוך העבודה של שאר חברות אלפא? כהן מכחיש. לדבריו ההסכם הקודם עמד לפוג בעוד כחודשיים, ולקראת ההסכם החדש כבר נכנסו למו"מ מול ההנהלה במאי: "השביתה של ועד אלפא הייתה לפני שבוע, ואנחנו נכנסו למו"מ חצי שנה לפני הפקיעה כבר במאי וזה לא קשור למאבקים שלהם".
אתה לא מגיב בחריפות נגד הניסיונות של הצד השני? "הם פנו אליי כדי שנהיה ועד משותף עם הצעות כאלו או אחרות. אבל כל יו"ר ועד אמור לדאוג לעובדים שלו. הם התחילו ללחוץ על העובדים להעביר אותם מההסתדרות הלאומית לכללית כדי שכולם יהיו תחת הכללית, עם הכפשות, אני לא נכנס לזה. אני עוסק רק בעובדי יס, וחברת יס תמשיך לשגשג. הייתה החלטה שבזק בינלאומי תתמזג לתוך יס וככה היא תהיה הזרוע הכי חזקה בשוק התקשורת, אנחנו נמכור טריפל ונהיה הזרוע הכי חזקה בשנים הקרובות. אנחנו הולכים לקבל את העובדים בבזק בינלאומי שנמצאים במו"מ מול ההנהלה. אני לא תוקף את עובדי פלאפון או בזק בינלאומי, מה שעשיתי עם ההסתדרות הלאומית לעובדים זה הסכם היסטורי".
על הנייר כהן הביא הסכם מרשים ביותר עבור עובדי yes הסכם שכולל את כלל העובדים, צעירים וותיקים כאחד. מעבר להגדלת תשלומים שונים, יש גם הטבות שקשורות לתשלום לקייטנות, גני ילדים, העלאת תשלום האש"ל לטכנאים הוותיקים, ובכלל נגיעה בכלל האוכלוסיות בחברה, כאשר ההסכם החדש הוא לשלוש שנים ומתוקצב כמעט פי שניים מההסכמים הקודמים. ועד עובדי yes, יש לציין, הוא ועד יחסית צעיר. לא מהוותיקים המאוגדים בהסתדרות, וגם כהן עצמו משמש בתפקידו רק ארבע שנים. בהסכם שמו דגש גם על פרישה מרצון ותנאים גבוהים לפורשים, כאשר בוועד הכריחו את ההנהלה שרק עד 50 עובדים בשנה בלבד יתייעלו או שיוכלו לפרוש, וגם תנאי הפרישה יגדלו משמעותית.
בין השורות של ההסכם אי אפשר כמובן להתעלם מהמאבק בין ההסתדרויות: הלאומית שחתמה על הסכם, והכללית שיצאה למאבק נגד ההנהלה, וגם ניסו, לכאורה, להביא את עובדי yes לעבור אליהם. תוסיפו את הזמן הרגיש לקראת שנת בחירות בהסתדרות הכללית והרצון לגרוף ניצחון על הלאומית ב-yes, וקיבלתם חגיגה של ממש: "אני לא מתייחס לאף אחד מהוועד השני", מגיב כהן ומתעקש שלא להיכנס למאבק, "הם ירדו נמוך מדי וזה בסדר מבחינתם. את המלחמות של האגו של ההסתדרויות לא על הגב של העובדים שלנו. יס היא משפחה ונמשיך לדאוג לעובדים".
מה היחסים שלך עם המנכ"ל וההנהלה? "כשרק נכנסתי, ב-2018, הייתה שביתה קשה שבתקשורת קראו לה גם 'שריפת צמיגים', שביתה כוללת מהבוקר ועד למחרת. אז אפשר להגיד שהתחלנו ברגל שמאל. בתור יו"ר ועד חשובה לי ההצלחה של החברה. אם החברה מצליחה אפשר להוציא דברים, אם העובדים מרוויחים העובדים מרוצים והחברה מצליחה. היה דו"ח כספי של החברה וראו שינויים וראו שהחברה מצליחה, ולכן עובדי יס מזנקים קדימה לעבר ההצלחה".
כהן לא מפחד מביקורת, וכן מתייחס לטענות שהועלו בריאיון שערכנו עם יו"ר ועד אלפא - יחיאל שמן.
למה לא ועד אחד חזק לכל חברות הבת של בזק? "יש להסתדרות הכללית ניגודי עניינים, שעלולים לפגוע ביכולת וברצון שלהם לייצג את עובדי יס בצורה שאנחנו היינו רוצים שייצגו אותנו", אומר יו"ר ועד yes ומוסיף: "הם רצו להביא את העובדים לכללית, אבל אנחנו בלאומית. גם אם היו רוצים ועד אחד איך מחלקים בין החברות? אנחנו קולטים את בזק בינלאומי, אז ועד אחד זו סיסמא? ועד אחד בראשות ועד פלאפון? לי יש הסכם, ומי שדואג לעובדי יס זה ועד עובדי יס. אני לא מאמין שיו"ר כזה או אחר ידאג להם כמו שאני אדאג להם. אני מכיר את כל העיסוקים בחברה, צמחתי בחברה. אף אחד אחר לא יכול לבוא מבחוץ ולדאוג להם".
"הם ניסו מלוכלך, ירדו לרמה מאוד לא יפה, גם ברמה האישית וגם בשיח מולי. הם לא הצליחו לקחת את העובדים, הם חכמים, הם יודעים שיש בן אדם שגדל איתם ומשפר להם את ההסכם. יש תהליך של ניסיונות לגנוב ועדי עובדים, והמלחמה שלהם תמיד יותר מתחזק שיש שנת בחירות ויש יותר מאבקים ותהליכים".
מה אתה משיב לטענה של ועד אלפא שחברת יס בסכנה? "החברה בצמיחה. חברת יס הייתה עד לפני שנתיים בהפסדים, והיום היא מתחילה לצמוח וזה עוד לפני שהטריפל מגיע והמיזוג. יש הרבה פיקציות ודיס אינפורמציה". 
כהן גם מרחיב עם עתיד החברה: "חברת יס תמיד הייתה פורצת דרך בחדשנות בטכנולוגיה, התחרות היא לא פשוטה בגלל הרגולציה והפקות המקור ונטפליקס, אבל אנחנו עדיין נמצאים במקום טוב, ואנחנו המותג הכי חזק בתקשורת. יהיו אתגרים אבל אני סומך על העובדים שלנו. חברת יס הם הפורצי דרך בשוק התקשורת עם התוכן הכי חזק והשירות הכי חזק". 
על המיזוג עם בזק בינלאומי, מוסיף יו"ר ועד yes: "נשמח לקבל באהבה את העובדים, בכל דרך שיסגרו מול ההנהלה, וזו תהיה בשורה ליס. השנה היא משמעותית עבור החברה".
אז איך למרות כל המלחמות הקטנות עדיין אפשר לחיות ביחד תחת חברה אחת? כהן מביא אנקדוטה מעניינת: הוא, כיו"ר ועד עובדי yes נמצא תחת ההסתדרות הלאומית, ואשתו, אושר כהן, היא יו"ר הועד של עלה נגב של דורון אלמוג המאוגדת בהסתדרות הכללית: "אפשר בית בלי פוליטיקה ולחיות ביחד", מסיים כהן.
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    אלי הוא משת"פ של ההנהלה
    אחד שמבין 08/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 4
    תבדקו את זה.
    סגור
  • בדיוק (ל"ת)
    הילה 08/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 11.
    לא נשכח לך אלי "עובדי בזק בינלאומי אכלו אותה"
    עובד בזק בינלאומי 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בסרטון שהוצאת בגאווה והיה ברמה של פרחה המשפט הזה מהדהד עד עכשיו אתה לא תהיה היו"ר ועד כשנתאחד
    סגור
  • 10.
    תרשום דבר אחד שההסכם הזה טוב משל פלאפון?
    פורש לשעבר YES 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    2 4
    עברתי לחברה אחרת וטוב לי, חברים יקרים, תפרשו לפני שתופרשו, אין עתיד לחברת YES עם הנהלת אלפא
    סגור
  • 9.
    ועד
    משה 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחלה yes
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    רק שכח לבשר לעובדים שלו
    אבי 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 4
    שבמיזוג בזק לוקחת את כל הנכסים האתרים והלקוחות של בזק בינלאומי. חכם גדול איך אתה חושב שyes תוכל לספק טריפל כשבעצם אין לה אפשרות לספק אינטרנט? אתם מקבלים רק עובדים שלא ממש רוצים להיות עובדים של חברה אחרת לחלוטין ובזק בקרוב תקבל את היכולת לספק גם שידורי טלויזיה ואינטרנט. זמנה של חברת הלווין קצוב והיא תסגר מיד אחרי בזק בינלאומי.
    סגור
  • 7.
    וועדים הם המחלה הגדולה ביותר של שוק העבודה
    אורי עובד לשעבר 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כאחד שעבד ביס למעלה מעשור.. וועדים הם מחלה שגורמת לאנשים להישאר בחברות האלו 20-30 שנה וחצי מהיום לגלוש בפייסבוק במשרד.. בהייטק אין שום וראו איזה פלא יש להם תנאים מדהימים.. חברת יס זו חברה בזבזנית שהייתה צריכה להיות עם שליש מהתפקידים בה מהיום הראשון ולא רק בגללל תוכנית התייעלות 18 שנה מאחור מידי..
    סגור
  • 6.
    אלפא
    אלפא 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אצבע אחת שוברים בקלות.אגרוף מאוגד קשה לשבור. ועד אחד ל3 החברות.
    סגור
  • 5.
    ועד חלש, נפל לטריקים הזולים של ההנהלה
    רן ג' 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    4 7
    רדף אחרי הג'וב של עצמו, שכח שיש אלפי עובדים עם משפחות, ההסכם שהביא לנו, היה קיים כבר שנים בפלאפון, מה החידוש? שעשקו אותנו כל השנים. אני לא אבחר באלי בקלפי. כל מי שחושב אחרת מקורב לועד ולא לעובדים.
    סגור
  • אתה לא עובד יס
    רן ד' 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם היית עובד יס היית מבין שלאלי יש תמיכה מלאה של כלל העובדים מוזמן לבוא לראות. ראינו את יחיאל בוכה מעל כל במה אפשרית איך רימו אותו בהסכם האחרון שחתם. אז על מי נסמוך על לימור מבב"ל שהלכה לישון לפני שנתיים והתעוררה עכשיו שסוגרים לה את החברה? לכו תעשו חמוצים!
    סגור
  • 4.
    אלי כהן
    גבי 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאחד שמכיר את אלי אני יודע שאלי הוא יו"ר ועד שהעובדים שלו הם הכי חשובים לו. הוא לא ישן ימים ולילות עד שהוא השיג הסכם מעולה לכלל עובדי החברה. במקום להתעסק בדברים אחרים אלי עבד בשביל העובדים. עובדי yes זכיתם במנהיג בעל עוצמה שידאג תמיד אבל תמיד לכם.
    סגור
  • 3.
    יו״ר ועד yes
    יניב 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    3 4
    אלי התגלה כמנהיג כריזמתי, ערכי , עם יכולת חשיבה אסטרטגית וראייה מערכתית מדהימה אלוף עולם !!! עובדי yes זכיתם !!
    סגור
  • הצחקת אותי
    ד 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    הביא קופי פייסט של הסכמים ישנים של פלאפון
    סגור
  • האם בהסכם של פלאפון כתוב שהמטות ישארו רצים?
    מוני 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ההסכם של פלאפון זה חדשות של אתמול. הוא מסתיים עוד חודשיים. ואז הפיטורים ללא הטבות יחגגו. עיין ערך מאבקי עובדי טבע וההסתדרות ב2017 ופיטורי 1700 עובדים. בבל ופלאפון שובתים ומפגינים בבריונות כי זה יוצר תהודה להסתדרות במה הועד שלך אלופים תן לי הישג אחד? הצליחו לארגן הפגנה על גשרים? אתה אמיתי? את מי באמת משרתת ההפגנות הבריונות שלכם חוץ מפרסום להסתדרות? אפילו המטות שהיו סגורים בפלאפון עברו ליס
    סגור
  • 2.
    Yes! ישר כח ועד של אלופים
    שני 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    ישר כח לכל העוסקים במלאכה! Yes מי שדואג לך
    סגור
  • יש כל הכבוד, איפה היה עד עכשיו?
    נו באמת 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מושתל של ההנהלה
    סגור
  • 1.
    אלי כהן הוא מופת להתנהלות
    ישראל 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    6 3
    למרות הנסיונות ומאבקי הכוחות את אלי מעניינים רק העובדים. שאפו.
    סגור
  • זו הסיבה שכל כך הרבה מתפטרים? דואג רק לעצמו (ל"ת)
    אחת שיודעת 08/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • מופת של אגו ואינטרסים (ל"ת)
    ישראל הוא מקורב 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • קצת כבוד לא יזיק
    גבי 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ההסכם היה אמור להסתיים אוטוטו. מה הבעיה לפרגן ולמה לכתוב דברים לא נכונים. ההסכם הסה הוא הסכם טוב לכלל העובדים ומה שמניע אותך או את מי שעומד מאחוריך זה הקנאה שיהיה לך בהצלחה בהמשך התגובות כשתשיג משהו אז נדבר.
    סגור