קריירה ולימודים

יו"ר ועד פלאפון: "לא נלחמים בעובדי yes, בורג לא יזוז בלי הסכם כולל"

דרמה בחברות הבת של בזק, עם הקמת "ועד אלפא" שמאחד את עובדי פלאפון ובזק בינלאומי, אל מול ועד עובדי yes שמתנגדים לאיחוד. יחיאל שמן, יו"ר ועד פלאפון מקווה שהעובדים של yes יצטרפו: "שישאלו מי ישמור על הפרנסה שלהם"
יהודה לוינגר |  8
יחיאל שמן פלאפון (צילום יחצ)
יו"ר ועד פלאפון, יחיאל שמן, התאחד עם הוועד של בזק בינלאומי ליצירת "ועד אלפא" ובכך יצר סכסוך מול הנהלת חברות אלפא ומול עוד עובדי yes, שנכון לרגעים אלו לא מוכן להתאחד עם הוועד המשותף: גם לאור העובדה שעובדי בזק בינלאומי בדרך להתמזג עם חברת yes, וגם בעקבות קרב בין ארגוני העובדים: פלאפון ובזק בינלאומי מאוגדות תחת ההסתדרות הכללית, ועובדי yes מאוגדים תחת ההסתדרות הלאומית.
שמן, יו"ר ועד אלפא, לא מוותר ובריאיון ל-ice הוא מסביר את הצד שלו בסיפור, יוצא נגד ההתנגדות של ועד עובדי yes לחיבור שיציל, לדבריו, את כלל החברות ופונה ישירות לעובדים עצמם להצטרף, ואומר נחרצות על תוצאות המאבק: "בורג לא יזוז פה בלי הסכם אחד כולל".
עוד באותו נושא:
יחיאל שמן, בן 48, עובד בחרת בפלאפון כבר 21 שנה. במקצועו הוא מהנדס אלקטרוניקה ובעל תואר שני בהוראה למדעים מדוייקים, בפלאפון הוא אחראי על הקמת דור 4 של החברה. כבר לפני כעשור היה ממייסדי ועד פלאפון והיה בין האחראים על מהלכים גדולים ברגולציה: עצירת העברת העבודה החוצה לחברת תשתיות חיצונית ובניית תוכנית עסקית חדשה שהוצגה להנהלה על ידי ועד העובדים שאימצה אותה ושמרה על העובדים וגם הניבה כסף לחברה.
בתפקידו כיו"ר ועד עובדי פלאפון הוא אמון על פרנסתם של 1,800 עובדים כבר כמעט 3 שנים. מה היחס בין ועד העובדים להנהלת פלאפון? שמן מתאר זאת כדבר התלוי בתקופות, דבר הנע בין מאבקים ובין תקופות טובות יותר. הוועד לא עוצם עיניים, ובימים קשים, כמו בתקופות הקורונה, הוא גם החזיר לחברה 14 מיליון שקל כדי "לעזור", ובו זמנית לדאוג שכל העובדים יחזרו לעבודה ויקבלו פיצויים. בסיכום עבודתו עד כה כיו"ר ועד עובדי פלאפון, אומר שמן כי אמנם היה מאבק לא פשוט על הסכם הסינרגיה בין חברות הבת של בזק, אבל ועד העובדים הצליח להביא הסכם של קרוב למאה מיליון שקל עם מענקים גדולים והוספות משמעותיות לעובדים, כמו מענק חתימה, ועוד הרבה תנאים ששיפרו את תנאי העובדים בפלאפון. לדבריו, העבודה שעשו בוועד פלאפון השליכה גם על הוועדים האחרים ששיפרו תנאים בעקבות זאת.
אז מה באמת קורה בחברות הבת של בזק? נסביר בקצרה: הנהלת בזק התחילה בעקבות רכישתו של דוד פורר לפני שנתיים את השליטה בחברת התקשורת, לחבר בין כלל חברות הבת, לכלל שם אחד "חברות אלפא": פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes. בוועדי עובדים הביטו בחשדנות על המהלך של פורר וחברת סרצ'לייט שלרוב נכנסים להשקעה למשך 5 עד 7 שנים כדי למקסם תשואה: "החברה צריכה לנהל מהלכים אגרסיביים חזקים כדי להביא תשואה, ואנחנו מבינים וברור לכולנו שהתשואה מחברות הבנות לא יכולה להיות עם ערך כזה גדול", מסביר שמן, "הפעילויות שלנו בנפרד לא מביאות תשואה מטורפת, ועל הכסף ביחד לא יביא למשקיעים מה שהם רוצים".
זו הסיבה לדבריו שהיה ניסיון לביטול ההפרדה בין חברות הבת או לבצע מעקף לביטול ההפרדה המבנית. כך, יוכלו סרצ'לייט ופורר למקסם רווחים ולמכור ברווח. לכן למעשה מסביר יו"ר ועד פלאפון כי "בזק בינלאומי על הגריל וגם יס באותה סיטואציה", וזאת כי לדבריו החברות עוברות לתשתיות הסיבים של חברת האם - בזק - ולבזק אין עניין למכור טלוויזיה - עיקר הייחודיות של yes, ולכן גם חברת yes נמצאת בסכנה. גם חברת פלאפון עצמה בסכנה אל מול חברת "אלומה" של אורי יוגב שמתעדת לרכוש את את התשתיות של חברות הסלולר וכבר נמצאים במו"מ עם סלקום. בקיצור: כולם על הגריל "ורק בכוחות משותפים נשמור על הנכסים והתשתיות וככה נוכל לשמור אחד על השני".
יחיאל שמן קרא לוועד המשותף של פלאפון ובזק בינלאומי "ועד אלפא" - שם שעדיין נידון בבית המשפט, וזאת לאור בקשת ההנהלה להפריד כוחות ולא ליצור יחידת מיקוח אחת על סכסוך העבודה שהוכרז. הם קראו לוועד yes להצטרף, אך לדברי שמן היו"ר אמר שהוא מחוייב להסתדרות הלאומית: "תפקידנו כוועד עובדים הוא לשמור עלה עובדים, לשמור על הנכסים כדי שלעובדים תהיה עבודה, ואם אחד מאיתנו יטמון את הראש בחול - כולנו נהיה בלי פרנסה".
לדברי שמן, כבר הוצע לו בעבר לקבל לידיו את המטות של של yes ובזק בינלאומי שיעברו לפלאפון, הרי הכספים והשיווק של yes כבר נמצאים בבניינים של פלאפון. אך הוא שאל את ההנהלה מה יקרה אם הדבר אכן יתבצע? והוא לא קיבל התחייבות על עתידם של העובדים של בזק בינלאומי ו-yes: "אם אני לוקח את המטות עליי, אני המפעיל והמפרק של החברות האלה". הוא העמיד כתנאי שיישמרו הנכסים והתנאים של העובדים "וההנהלה אמרה שאם זה הכיוון אז לא ניתן לך את המטות", ותשובתו של שמן הייתה: "החלטה שלכם, אני לא אתן לכך יד שיפטרו עובדים מחברות אחרות". זו הסיבה שהניעה את שמן להקים ועד עובדים מאוחד: "רק ביחד אנחנו חזקים, דרוש הסכם כולל עבור כלל העובדים כך שהם  יוכלו לשמור על התנאים שלהם במעבר מחברה לחברה".
מה מונע את האיחוד? "הצעד הראשון שעשינו היה לקרוא לכולם. בזק בינלאומי הבינו שאין ברירה וזה צו השעה, ו-yes כרגע לצערי עוד לא הבינו שזה צו השעה. אף אחד לא יכול לעמוד לבד חזק, ובטח לא ועד עובדי yes. אני מכבר את כולם, וכל אחד כבודו במקומו מונח, ואני לא נכנס להסכמים הקיבוציים ומה השיג כל ועד, אבל רק ביחד נהיה גדולים יותר וחזקים יותר ומי שלא מבין את זה התבלבל לגמרי".
בסוף הטענה של yes שיש פה עניין של איגודי העובדים שהם תחת ההסתדרות הלאומית? "עכשיו יש את הכלכלית והלאומית ומאבקי שליטה, וברור שזה יקרה. אנחנו כוועדים צריכים להתעלות ואנחנו יודעים לעבוד ביחד ונמצא את הדרך".
השם "אלפא" הוא לא תמים, עובדי yes טוענים שאתה בכוונה כופה עליהם איחוד: "לא אנחנו בחרנו את השם 'אלפא', ההנהלה בחרה את השם אלפא. חתמנו על הסכמי סינרגיה שהחברה לוקחת אל כלל החברות לגוף אחד שנקרא 'אלפא' ומייצר חברת תקשורת אחת. ועד 'אלפא' הוא בעקבות ההסכמים שחתמנו. הבעיה היא שההנהלה עשתה פניית פרסה באמצע הדרך, ונעשה הפרד ומשול בין הוועדים. ועד אלפא נוצר מכורח המציאות, זה לא שהיה בא ליחיאל להיות יו"ר ועד של שלוש החברות, זה מכוח המציאות כדי לשמור על העובדים".
אתה באמת מרגיש שיש סכנה מוחשית לעובדים? "סכנה ברורה ומיידית. פלאפון היא חברה יציבה עם הון עצמי של מיליארד שקל. המיזוג של יס עם בזק בינלאומי יגרום לפיטורים של מאות רבות של עובדים. הדבר הראשון שיקרה אחרי המיזוג זה שהפעילות על בזק בינלאומי תעבור לבזק הגדולה והעובדים שעוברים - תוך שנתיים כבר לא יהיו. היעד שלהם זה שעד סוף השנה 60% מהלקוחות של yes יעברו לתשתיות של בזק, ושנה לאחר מכן שכלל הלקוחות יעברו. לבזק אין עניין בהפקות טלוויזיה, וגם הלוויינים כבר נגמרו".
בקרב ועדי העובדים, פלאפון היא הגדולה עם 1,800 עובדים. לבזק בינלאומי ישנם 1,300 עובדים ובחברת yes ישנם 1,100 עובדים. ליחיאל שמן יש ביקורת נגד התנהלות ועד עובדי yes: "בוחרים שלא להסתכל קדימה, כי נוח להסתכל על המצב הקיים. הם מרגישים שאם ההנהלה נותנת להם עובדים (במיזוג עם בזק בינלאומי) אז הם החזקים. אבל ההנהלה לא נותנת פעילויות אלא עובדים, והם חושבים שאם יתנו להם למכור טריפל אז yes תעוף לשמיים והדו"חות הכספיים יעלו. אבל הם יודעים בדיוק מהן ההשלכות, אף אחד לא יכול להתחרות בבזק".
לדברי שמן, "ועד אלפא" מתעקש שפלאפון ובזק בינלאומי יהיו כיחידת מיקוח אחת מול ההנהלה, והוא נמצא בהליכי המו"מ של בזק בינלאומי כנציג ההסתדרות הכללית. מה הוא אומר על הטענה של yes כי הם בהסתדרות הלאומית? "תישארו בלאומית, תישארו. נמצא פתרונות". לדבריו כבר עכשיו ההנהלה חיברה את כל חברות הבת, ישנה מערכת משותפת, חטיבות כספים משותפות, פלאפון משווקת את השרתים של yes והציוד של בזק בינלאומי, וכל חברה מוכרת את החברה השנייה, ויש מנכ"ל אחד - רם גוראון - וסמנכ"ל משאבי אנוש משותף.
אם התנאי של yes לאיחוד יהיה שיו"ר ועד עובדי yes אלי כהן יהיה בראש, מה תגיב על כך? "בחיים צריך להוכיח את עצמך לפני שאתה מתיימר להיות מי שאתה. בלי קשר יש יתרון לגודל מסויים ואנחנו בפלאפון הגדולים יותר. בהתחלה שישבנו ביחד הוצעו לו אפשרויות. אבל החשוב מכל הוא לא יהיה יו"ר הועד אלא הרציונאל וההיגיון להפנים שביחד יותר חזק מלבד. אם יש את ההפנמה הזאת - צעד ראשון כבר עברנו. יש גם את המכשול של ההסתדרויות ולוועד של yes יש בעיה עם הדבר הזה, וזו סיטואציה מורכבת. ואני אצטרך להסביר את הרציונאל לעובדי yes ומאמין שמתוכם יקומו אנשים שיגידו: וואלה, יש פה היגיון והוא רוצה לדאוג לעתיד של כולם, וישאלו את הוועד שלו שאלות מהותיות ולא מי דורך על מי אלא מי יודע לשמור על הפרנסה שלנו ולהצליח שבעוד שנתיים לא יקחו את כל התשתיות שלנו לבזק. לא מי נותן עוד מתנה".
מה הצעד הבא? "אנחנו הולכים להיאבק מול הבית של הבעלים, פורר, מי שחותם מולנו הסכמים ומיפר אותם. נאמר לנו במפורש שכל חברה לא תחזיק מעמד וצריך לחבר לחברת תקשורת אחת, וזה מהלך עקיף כי הרגולציה לא מאפשרת סינרגיה. אבל מפירה את ההסכם וממזגת את בזק בינלאומי. החלטת הדירקטוריון משרתת את הבעלים והם רק רוצים להביא הון לבעלים ופיטורים של מאות רבות של עובדים. כל הפירוק של בזק בינלאומי הוא מלאכותי כי צריכים להעביר את הפעילות ל-yes. אנחנו נפנה ישירות לעובדי yes, ולשיתוף פעולה איתם גם אם ייקח זמן. אנחנו מספיק חזקים יחד עם בזק בינלאומי, אבל חושב שההוגנות מדברת ואנחנו מסתכלים על הפרנסה של כלל העובדים".
לסיום, אתם באמת תוכלו להיאבק בהחלטה של מיזוג בזק בינלאומי? "לא רק שניאבק על זה, ונצליח, אנחנו גם נעשה יותר מזה: בורג לא יזוז פה בלי הסכם אחד כולל. בזק בינלאומי יכולה לעבור ל-yes, יעבירו מה שהם רוצים ואנחנו נסכים, ונשב למשא ומתן למה שהם רוצים, לנו אין בעיה. רק שיהיה הסכם אחד כולל לכל החברות ואז העובדים יעברו לאן שהם רוצים כל עוד יישמרו הזכויות, כי אם לא - תוך שנתיים העובדים מתאדים, ועובדי yes לאחר מכן. אני פונה לעובדי yes: אנחנו לא נלחמים בכם - אנחנו מחבקים אתכם. אנחנו לא מקובעים בתפיסה איך הדברים צריכים לקרות, אבל כן מאמינים שביחד זה כוח עוצמתי. הכול פתיר".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הפנים האמתיות של מר שמן
    חשוב לקרוא 07/2021/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הדבר הכי בולט בכתבה זה שמר שמן מעוניין בכוח, כוח ועוד קצת כוח. חוסר עניין ברווחת העובד או דאגה לביטחון התעסוקתי שלהם. לא בוחל באמצעים, הכל קביל במסע אחר הכוח והשילטון. השפלה, איום, שחצנות, זלזול אלו רק חלק מדרכים של שמן להשיג את הנצחון שלו. ישנם קווים שלא חוצים ומר שמן חצה את הקו שהוא וחברי הוועד עירבו את בני משפחות העובדים ושל מר אלי כהן יור יס. הרי זה ברור וצועק מהכתבה מה דעתו של שמן על עובדי הקבוצה ובדגש על עובדי בבל ויס. שמן אינו מאמין בדרך אחת ל 3 החברות, אלה בראשו יש דרך אחרת, לדרוס את כולם ולשמור על פלאפון יציבה אל מול בזק השחקנית הגדולה. מר שמן יודע כי בזק באה למעבק עם קלפים טובים, לכן הוא מנסה בכוח להשיג יש יותר טובה. בידיעה שהוא יפגע בעובדים בדרך, יפגע בדעת הקהל עליו כיור ושוב הכל בשם אותו כוח ואובססיביות לשבת בראש ולהנהיג את הקבוצה הגדולה בשוק. עוד וי קטן לקורות חיים. אז עובדי בבל ויס צריכים לחשוב טוב מאוד על עצמם והמלחמה האישית שלהם במצב הלא אנושי שועד פלאפון יוצר, האם לעבור לוועד כוחני שלא בוחל בשום אמצעי או להישאר בועד שנולד מתוך העובדים ונבחר עי העובדים. בהצלחה
    סגור
  • 5.
    תעברו להסתדרות הלאומית מניסיון הם הכי טובים שיש
    ירון 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי בפלאפון והיום אני בyes. הועד של yes דואג לי באמת בשונה מפלאפון שבסוף גם פוטרתי...
    סגור
  • 4.
    יחיאל גנב דעת
    אלי 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יחיאל אומר שהור לא נכנס להסכמים הקיבוציים ומה השיג כל ועד. אבל מפציץ בסרטונים בדף הפייסבוק של ועד עובדי אלפא. רק שכחת לספר לעובדים שיס היתה חברה הפסדית ופלאפון רווחית. מה קרה עכשיו שיס רווחית ופלאפון לא? פתאום היה צריך להחזיר 14 מיליון להנהלה? בנתיים על עובדי יס שופכים כסף. תשאלו את אלי יור ועד יס מה יחיאל עשה שהוא היה בממ"ד עם המשפחה שלו תחת התקפות טילים ותבינו בדיוק מי זה יחיאל.
    סגור
  • 3.
    פשיטת רגל
    איציק 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל ועד עובדים מביא את החברות לפשיטת רגל , לאחר מכן הם מבעירים צמיגים , למה ? כי הפרה הפסיקה לתת חלב !!! אין את מי לסחוט , אז העובדים והוועד עוברים לחברה אחרת שגם פושטת רגל , מה עושים ? הופכים להיות עובדי מדינה , ייקח קצת זמן עד שהוועדים יאכלו גם את המדינה , ההסתדרות והוועדים הם הסרטן של המדינה ,
    סגור
  • 2.
    ביחד חזקי, יס, תתעוררו כבר
    דן 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מול הנהלה אחת, צריך ועד אחד חזק
    סגור
  • 1.
    שילך לעשות פיתות
    יוני 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ממש מגלומן ! אפס כריזמה ! היה מת להגיע לרבע של אלי כהן !! אפילו בצחוק לא מתקרב לרמה של אלי כהן . בדיחה ממש . בקרוב לשכת העבודה מר שמן יקירי
    סגור
  • תגובה תת רמה
    נועם 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תתבייש
    סגור
  • כולם עוד מעט תהיו בלישכת התעסוקה ללא עבודה
    שרון 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הקנאה אוכלת אתכם חבורה של טיפשים אין על וועד אלפא ....אתם רועדים ממנו
    סגור