קריירה ולימודים

איך לשמור על זכויות יוצרים?

אף אחד לא רוצה שיגנבו לו את היצירה שלו. ובעידן שלנו, שהכל עולה ונמצא בדיגיטל, גם היצירות הן יצירות דיגיטליות. מה שפעם היה שמור רק לתקליטים וספרים, רלוונטי היום לכל מה שכתוב, מצולם, ומוקלט באינטרנט. מהם זכויות יוצרים בדיגיטל, ואיך שומרים עליהן?

מערכת ice | 
זכויות יוצרים (צילום freepik)
בפשטות, זכויות יוצרים הן מה שנותן לך את הזכות הבלעדית על יצירה שיצרת (או רכשת את זכויותיה) כך שאף אחד אחר לא יוכל להשתמש בה בלי רשותך. זכות יוצרים על יצירה היא כמו נכס, ואפשר למכור אותה, לקנות ולהוריש אותה.
במסגרת זכויות יוצרים נמנע מכל אדם שלא קיבל רשות, לבצע פעולות שונות עם ביצירה שלך. לדוגמא:  לצלם אותה, להקליט, למכור או להציג אותה לאנשים אחרים בחינם או תמורת תשלום.
לכל יוצר יש 2 זכויות יוצרים על היצירה שלו: זכות מוסרית וזכות כלכלית:
זכות מוסרית: מחייבת את כל מי שמשתמש ביצירה לתת ליוצר קרדיט, ואוסרת על שינוי ביצירה אשר עלול לפגוע בכבוד או בשם היוצר.
זכות כלכלית: הזכות הבלעדית של היוצר לעשות שימוש מסחרי ביצירה ולהנות מההכנסות ומהתמלוגים שיתקבלו משימוש ביצירה.
נציין כי זכויות יוצרים לא חלות על רעיון, תהליך, שיטת ביצוע, מושג מתמטי, עובדה או נתון וחדשות היום.
זכויות יוצרים בדיגיטל
למורת שיש הרבה תחום אפור בנושא של זכויות יוצרים בדיגיטל, יוצרים באינטרנט יודעים על מה ואיך הם מוגנים. 
טעות נפוצה היא לחשוב שכל מה שנמצא ברשתות החברתיות מותר לשימוש. הרשתות החברתיות לא שונות בהרבה מהטלוויזיה והקולנוע, ודיני זכויות יוצרים חלים גם עליהן. 
ברשתות החברתיות הגדולות קיימים תנאי שימוש הקובעים כי למשתמשים אסור לפרסם תוכן המפר זכויות יוצרים של גורם אחר, ואפילו פוסט קצר, אם הוא מקורי מספיק ועומד בדרישות חוק זכויות יוצרים, הוא יכול להיחשב כיצירה אשר מוגנת בזכות יוצרים. 
לכן אם לדוגמא תמונה עלתה לרשת החברתית, זה לא אומר שמותר לכולם להשתמש בה ויכול להיות שבעל זכות היוצרים לא נתן רישיון שימוש לתמונות הללו.
במקרה שהופרו זכויות היוצרים של אדם, הוא רשאי צו הפסקה למניעת ההפרה. בין היתר, הוא יהיה זכאי לפיצויים לפי מה שבית המפשט יפסוק, וזאת גם בלי שהוכיח גרימת נזק מצד היוצר (עד לסכום של כמאה אלף שקלים).
אז איך אני שומר על זכויות היוצרים שלי?
ראשית, דבר קריטי לעשות כדי להיות מוגנים במקרה של שהפרו את זכות היוצרים שלכם, הוא הוכחת העובדה שאתם היוצרים והבעלים של אותה יצירה.
בלי הוכחה זו יהיה מאוד קשה לתבוע את מי שהפר את הזכות שלכם. ומשום שאין כזה דבר "רישום זכויות היוצרים", כמו שיש טאבו לנכסים אחרים או לפטנטים, בישראל אין חובה על פי חוק לרשום את היצירה כדי לזכות בזכות יוצרים על היצירה. 
לכן כדאי לסמל איפשהו ביצירה את סימן הקופירייט ©, ולידו לכתוב את שם היצירה, היוצר ותאריך היצירה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה