קריירה ולימודים

קידום בוררות חובה בשירותים חיוניים ייפגע בזכויות העובדים

קידום חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים עתיד לפגוע באורח דרמטי בזכויות העובדים ובמערכת שברירית עם המעסיקים, והוא טומן בחובו נזקים רבים. נותר רק לקוות שאותו רעיון עוועים ייזרק לפח האשפה של ההיסטוריה ובטח לא יקודם בממשלה הנוכחית 
יחיאל שמן |  7
יחיאל שמן פלאפון (צילום יחצ)
נדמה שאפילו שחקני נבחרת ישראל המדשדשת שלנו לא היו מצליחים להבקיע שער עצמי מפואר יותר מאשר אמרתו התמוהה של יואב שמחי, יו״ר ההסתדרות הלאומית שהתבטא לאחרונה בתמיכתו בקידום בוררות חובה בשירותים חיוניים. כן שמעתם נכון, יו״ר ארגון עובדים בישראל תומך בחלום הרטוב של חסידי השוק החופשי ותלמידיו המובהקים והאדוקים של הכלכלן הידוע מילטון פרידמן.
חבל רק שמר שמחי לא בדק את העובדות ונגרר לגל הפופוליזם ששטף את כלי התקשורת בשבוע האחרון בעקבות סכסוך העבודה של הסתדרות המורים ומשרדי החינוך והבריאות.
 
בואו רגע נדבר על מספרים. בתקופת כהונתו של יו״ר ההסתדרות הנוכחי ארנון בר דוד כמעט ולא התקיימו שביתות במשק. לפי דו"ח שפירסם הממונה על יחסי עבודה במשרד הכלכלה, ב-2020 התרחשו במשק רק 31 שביתות מלאות, לעומת 45 שביתות בשנת 2019.
יתרה מכך, מספר ימי השביתה בתקופתו ובתקופת יו״ר ההסתדרות הקודם אבי ניסנקורן היה הנמוך ביותר בשני העשורים האחרונים. ארגוני העובדים ממעטים לממש את כלי השביתה משום שהם מודעים להשפעות ולנגזרות החלות על המשק במצב של השבתת שירותים.
עכשיו, בואו נתמקד באותם שירותים חיוניים. האם העובדות הסוציאליות הפועלות לילות כימים, במיוחד בתקופת הקורונה היו מצליחות לשפר את תנאי העסקתן ללא היכולת לאיים בשביתה? האם מאבק המתמחים והמתמחות שהתרחש לאחרונה היה קוצר הצלחה ללא יכולת דומה לזו?
 
נכון, אפשר לטמון את הראש בחול כמו בת יענה ולומר שכל מאבק לגופו, אבל לאורך השנים הוכח פעם אחר פעם שרק בהפעלת שרירים או לפחות בהכרזות ואיומים על סכסוך עבודה, פקידי משרד האוצר מפנימים את המצב ונאותים לשבת למו"מ ארוך אל תוך הלילה כדי לפתור את הסכסוך הרלוונטי.
ובכלל, לשם מה בדיוק נועדו בתי הדין לעבודה? אם ארגון עובדים חורג מסמכותו או פועל בניגוד לחוק, יבחנו השופטים והשופטות המכובדים האם השביתה חוקית והאם ישנה פגיעה מידתית באזרחים ובלקוחות? בידו הסמכות להגביל או להצר את השביתה, כפי שעשה בשבוע החולף. 
קידום חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים עתיד לפגוע באורח דרמטי בזכויות העובדים ובמערכת שברירית עם המעסיקים, והוא טומן בחובו נזקים רבים. חוק שכזה מהווה את ה-׳קזוס בלי׳ של ארגוני העובדים בישראל. במקום לעמוד כחומה בצורה כנגדו, אחד מהם פותח רגליים ללא שום מודעות ומחשבה לטווח הארוך. ניהול מאבק בידיים קשורות כפי שמציעה ההסתדרות הלאומית היא אופרה אחרת לגמרי שעלולה להסתיים בבכי.
 נותר רק לקוות שאותו רעיון עוועים ייזרק לפח האשפה של ההיסטוריה ובטח לא יקודם בממשלה הנוכחית כאשר היא מורכבת בין היתר ממפלגות כמו העבודה ומרצ.
הכותב: יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי אלפא (פלאפון ובזק בינלאומי) 
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    העובדים חזקים בגלל ההסתדרות חזקה עם בר דוד ועם הועדים!! (ל"ת)
    סמיר, שפרעם 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    הדור הצעיר של הועדים הם העתיד שלנו
    מישל עורקבי 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה ליחיאל שמן, להסתדרות ולארנון בן דוד שעושים את העבודה היומיומית הקשה. רק ככה מתקדמים.
    סגור
  • 5.
    כל הכבוד ליחיאל שמן ולהסתדרות
    סילביה תדמור 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההסתדרות הלאומית היא ארגון עובדים מטעם המעסיקים. רק ההסתדרות החדשה ובראשה ארנון בר דוד נלחמים בשבילנו. וכל אלא שכתבו פה על זה שעסקת החבילה כוללת בוררות חובה לא קראו את ההסכמים ואיםן להם מושג מהחיים שלהם. או שהם פשוט שקרנים בשכר שהמתמודד החדש ישן שולח כדי להכנס בראשי הועדים.
    סגור
  • 4.
    ניסיון עלוב להיות פוליטיקאי
    מאי 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתה קשור יחיאל??? התחלת לעבוד בבחירות בהסתדרות???
    סגור
  • 3.
    יחיאל אתה חי בסרט!!!
    שמעון 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פוליטיקאי שמנסה לעשות סיבוב על העובדים!
    סגור
  • 2.
    ארנון בר דוד חתם על זה בעסקת החבילה
    מאי 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתה מקשקש? תתעסק בתנאים שלנו של עובדי פלאפון במקום לחרטט בעניינים שלא קשורים אליך. מה אתה יו״ר ועד עם פילוסוף של ההסתדרות?
    סגור
  • 1.
    גם ארנון בן דוד מקדם את זה
    יחיאל באמת? 02/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההסתדרות החדשה לא חתמה על סעיף דומה בעסקת החבילה ?
    סגור