קריירה ולימודים

הרפורמה של שרת החינוך תוביל ללמידה חדשנית ויצירתית?

בדברי ההלל לרפורמת בחינות הבגרות הודגשו מילים כחדשנות, התחדשות ושינוי, מילים יפות ללא ספק, והובטח כי כאשר התלמידים יגישו עבודות במקום בחינות, הם יחדדו את יצר הסקרנות שלהם וילמדו לאתר מידע ולהשתמש בו בצורה מושכלת | דעה
פרופ' יזהר אופלטקה |  1
פרופסור יזהר אופלטקה (צילום יחצ)
הייתכן שסוף סוף אחרי מאתיים שנות רפורמות חינוכיות בעולם המערבי נזכה לרפורמה שתוביל את ילדינו לבניית מיומנויות המתאימות לעולם ההייטק והתעשיות המתוחכמות? הרי ציינו חכמים וגדולים כי למרות רפורמות רבות במערכת החינוך האמריקאית, בית הספר הציבורי, בו לומדים תלמידים בכיתות אם גדולות, נשאר פחות או יותר כפי שהיה בעת היווסדו בתחילת המאה התשע-עשרה. הייתכן שלשרה ישנה רפורמה שתשנה את המציאות בבתי הספר שלנו מקצה אל קצה?
 
כדי לענות על שאלה זו ובהתחשב במגבלות המקום הבא ונבחן לעומק כמה מההבטחות של הרפורמה. בדבריה על הרפורמה ציינה שרת החינוך כי "אנחנו משנים את הדרך כדי לחזק את הצוותים החינוכיים ולאפשר להם ללמד בדרכים רבות ומגוונות ולהגשים את חזונם". אך מה הן אותן הדרכים החדשות האמורות להוביל לבוגר יצירתי הנהנה מתהליך הלמידה ובקיא בספרות, תנ"ך היסטוריה ואזרחות? כאשר קוראים את הרפורמה מתברר כי מדובר בדרך אחת – כתיבת עבודה אינטגרטיבית על נושא מסוים (שלום, מלחמה, טרור, מנהיגות מעצבת, אפליה, מגדר) המשלבת חקירה, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית ואוריינות שפתית ודיגיטלית. העבודה אגב תיכתב בקבוצה של שניים או שלושה תלמידים בהנחייתם של ארבעה מורים.
מבלי להתייחס לכך שעל מנת שהמורים יוכלו לשנות את דרכי ההוראה שלהם ולעבור מהוראת "חומר למבחן" להוראה המכוונת לביצועה של עבודת חקר נדרשות מספר שנים של הכשרה מקצועית למורי ישראל, הרי שעצם ההנחה שכתיבת עבודת מחקר תוביל לבוגר יצירתי, ביקורתי, ואורייני מוטלת בספק. ראשית, האם בעצם כתיבת עבודה ממקורות שונים יזדקקו התלמידים לניתוח מעמיק של הכתבים או בחינה מדוקדקת של אירוע (כפי שנעשה לעיתים רבות בבחינות הבגרות במקצועות אלו) או שיסתפקו בהעתקתם של מקורות שונים והדבקתם (לעיתים תרתי משמע) במקומות שונים בעבודה? בהנחה שרבים יפנו לנתיב הקל של סיכום החומר מאשר ניתוחו הרי שהמיומנות העיקרית שתשתפר פלאים בקרב צעירנו תהיה סיכום החומר והדבקתו בצורה אחרת בעבודה המוגשת.
 
שנית, כיוון שהעבודה מוגשת בזוגות או בשלשלות ייתכן מאד כי חלק מהתלמידים יאספו את החומר וחלק אחר יסדרו בצורה חדשה בעבודה. ייתכן אף שכל אחד יכתוב חלק אחד וכך תוגש העבודה. האם עבודה שכל אחד תרם את חלקו בה ללא שיח מעמיק וללא ניתוח משווה תוביל לבוגר יצירתי ואורייני?
ולבסוף, כיצד בדיוק תפתח עבודה חשיבה ביקורתית? האם יידרשו התלמידים לבקר את עבודתם שלהם? לבקר את הטיעונים שלהם? אחרי הכול לסכם את החומר ולסדרו מחדש אינן בדיוק הדרכים לפיתוחם של אנשים בעלי חשיבה ביקורתית מעמיקה. לא צריך לרכוש קצת ידע ולהיבחן עליו לפני שמכוונים חיצי ביקורת כלפי אותו הידע?
הכותב הוא מרצה בבית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שי פירון האביס את התלמידים בעשרות עבודות חלופיות
    עבודות- לא מקורי! 05/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גרוע מאד. לא שיוויוני. תלמידי ישיבות תיכוניות ואלפנות נדרשים לעבודות ברמה מאד גבוהה, שלוקחות כמה חודשים. לבטל את המבחן באזחרות והעבוד ההחלופית לישיבות התיכוניות ולאולפנות העבודה דורשת ידע של סטודנט עם הנחיה של מרצה. אין לתלמידים הנחיה והמורים מקבלים תשלום על בדיקת עבודות שאמהות צריכות לעשות, בלי שום הנחיה. די להתעללות בילדים שלנו. אין להם אפשרות לכתוב עבודות בקצת הזמן הפנוי שלהם, כי ישיבות תיכוניות ואולפנות נצאים רחוק. הנסיעה ארוכה ולא נשאר זמן לכתוב עבודות
    סגור