קריירה ולימודים

המשכורות לקראת זינוק? סער חוטף: "ממסמס את החוק"

ועד השרים לחקיקה החלה לדון הבוקר בחוק להעלאת שכר המינימום לקראת דיון בו בוועדת העבודה והרווחה, אך הדיון כשל ונדחה על ידי שר המשפטים גדעון סער
מערכת ice |  10
עליה בשכר העבודה (צילום עריכת אייס)
אחרי שאושר בתחילת מרץ בקריאה ראשונה החוק שמציע להעלות את שכר המינימום לחודש באופן הדרגתי, ועדת השרים לחקיקה החלה לדון היום ב"עסקת חבילה", שמטרתה שיפור תנאי הסף של העובדים בישראל, על אף הביקורות נגד החוק, וזאת לקראת דיון בתוכנית בוועדת העבודה והרווחה.
 
אלא שחרף המחלוקות הרבות בעניין עסקת החבילה והלחצים להגדיל את קפיצות השכר למשתכרי המינימום,  בתוך זמן קצר לא הצליחו להגיע להסכמות בוועדת השרים לחקיקה והדיון נדחה למעשה לעוד שלושה חודשים.
השר נחמן שי צייץ בעניין, "בוועדת שרים הבוקר נדחתה ההצעה על העלאת שכר המינימום ולא התקיים דיון. למען הסר ספק, עמדת מפלגת העבודה וממילא עמדתי היא כי יש להעלות את שכר המינימום ל-40 ש״ח ואנחנו נעמוד על כך בדיון, לכשיתקיים".
מארגון המחאה "מינימום 40", שפועל לטובת חקיקה של עסקת חבילה הכוללת שכר שעתי מינימלי של 40 שקלים לשעה, התייחסו לדיון שכשל בכנסת וצייצו, "ביד אחת סער מציע לפזר את הכנסת הערב, וביד השנייה מציע לדחות חקיקה לעוד שלושה חודשים. כוונתו ברורה מאוד. אנחנו לא ניתן למסמס את החוק, ש-83% מהציבור תומכים בו".
תכנית "עסקת חבילה" נחתמה לפני יותר מחצי שנה ואושרה בקריאה ראשונה כאמור, ומגיעה לדיון בכנסת רק כעת, ובעקבות נתוני האינפלציה ועליית מדד המחירים לצרכן, נראה שיש מוטיבציה לפעול לשיפור ההצעה המקורית.
התוכנית המקורית תוכננה כך שלאחר 5 שנים שכר המינימום יעמוד על 6,000 שקל או על 47.5% מהשכר הממוצע, לפי הגבוה מביניהם. כמו כן, לקבע את "הסכום הבסיסי" – המשמש לחישוב רכיב של תוספת שכר המובא בחשבון בשכר המינימום, במדרגות במשך תקופה של חמש שנים, שלאחריה יחזור להיות מוגדר כסכום שכר המינימום אשר עובד היה זכאי לו אלמלא הוראת השעה. 
 
בנוסף, מוצע להגדיל ביום נוסף את ימי החופשה השנתית שלה זכאים עובדים בחמש השנים הראשונות מ-16 ל-17. עוד הוצע לאפשר למעסיק להחיל, בהודעה לעובד, הסדר של השלמת שעות חסרות, שלפיו הוא ישלם לעובד שכר רגיל בעד השעה הנוספת הראשונה או השנייה שבהן עבד העובד, כהשלמה של שעה חסרה באותו חודש עבודה בתנאים מסוימים המפורטים בחוק. שעות השלמה כאלו ייחשבו כשעות עבודה לעניין כל הזכויות של העובד, וימשיכו להיחשב כשעות נוספות לעניין חישוב מגבלת השעות הנוספות המותרות ולעניין חישוב התשלום המגיע לעניין השעות הנוספות שמעבר להן. 
לפי הצעת החוק, השלמת שעות נוספות כאמור עבור עובד שחל לגביו הסדר תשלום שעות נוספות גלובלי תהיה אפשרית רק בשעות נוספות שהן מעבר למכסת השעות הנוספות עבורן משולם התגמול הגלובלי. מוצע שהממונה על זרוע העבודה יבחן במשך 3 שנים את השלכות יישום ההסדר להשלמת שעות חסרות על עובדים ומעסיקים ויגיש המלצותיו לוועדת העבודה והרווחה.
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החוק המוצע מטרתו לעגן תיקונים שונים בחקיקת העבודה, כחלק ממכלול כולל של איזונים שתכליתם לייצר יציבות וודאות לעובדים ולמעסיקים. זאת, בהמשך לשורה של הסכמים שנחתמו במגזר הציבורי ולדיוני פורום 'שולחן עגול' המורכב מנציגי ממשלה, ארגוני מעסיקים והסתדרות העובדים הכללית החדשה, שנערכו בעקבות פרוץ משבר נגיף הקורונה אשר הביא לפגיעה בכלכלה הישראלית, ובמטרה לקדם מהלכים לצורך יציאה מהמשבר הכלכלי ולעודד את הצמיחה במשק".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    בינתיים זה נראה שהממשלה לא מצליחה להגיע לסיכום בעצמה (ל"ת)
    ליבי מנור 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    ממשלת ישראל תיבחן בעליית שכר המינימום. מאמין בהסתדרות
    דוד בוסיאני 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וביכולתה לגבש מחדש את ה"שולחן העגול" עם האוצר והמעסיקים כדי להגיע לסיכום מעודכן
    סגור
  • 8.
    רק רק רק ההסתדרות דואגת לעובדים. (ל"ת)
    רחמים כהן 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    מאמין רק לארנון בר דוד ולהסתדרות שבאמת אכפת להם מעובדים (ל"ת)
    יעלה מרדכי 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    כבר 7 חודשים שעסקת החבילה תקועה ובינתיים השכר לא עולה (ל"ת)
    יעקב תממי 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    קודם כל שהקואליציה תצליח להסכים על החוק ואז גם הליכוד (ל"ת)
    סוזן מרדיאן 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    כאילו כולם מסכימים ששכר המינימום צריך לעלות. אבל בפועל
    תמר לוזון 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק ההסתדרות עקבית בדחיפה ובדאגה לעובדים
    סגור
  • 3.
    מאמין בהסתדרות ובעסקת חבילה. מקווה שיעלו שכר מינימום. (ל"ת)
    יובל צבי 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    דוחים ודוחים.. ובינתיים לא מעלים. חייבים להעלות את השכר (ל"ת)
    עינת גורי 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    יחידה שדואגת באמת לעובדים זו ההסתדרות. היתר טרמפיסטים. (ל"ת)
    עופר כהן 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור