קריירה ולימודים

סערה במגזר החרדי: האדמו"ר התיר לימודי ליבה ועורר מחלוקת

האדמו"ר מבעלז סיכם עם הממשלה על הכנסת לימודי ליבה מלאים תמורת תקצוב מלא של המוסדות. בזרם הליטאי זעמו ותקפו, "שינוי מבהיל בחינוך, השם ישמרנו"
מערכת ice |  1
המגזר החרדי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר האוצר אביגדור ליברמן השיקו בשבוע שעבר את תוכנית לימודי הליבה בחינוך החרדי הפרטי היסודי לבנים. על פי התוכנית, מוסדות חינוך חרדיים יסודיים יחלו ללמד את מקצועות הליבה: מתמטיקה, אנגלית ומדעים, ובתמורה תקציבם יוגדל ל-100% מהתקציב הבסיסי לבית ספר ממלכתי.
מי שהכניס למגזר את התוכנית המהפכנית הוא האדמו"ר מבעלז, הרב יששכר דב רוקח, שנוקט בגישה תומכת בכל נושא התעסוקה לגברים שיוצאים לעבוד, ומי שתיווך בין החסידות למוסדות המדינה הוא חבר הכנסת המייצג את החסידות, ח"כ ישראל אייכלר, וגם ח"כ פרוש היה מעורב. אך כידוע הציבור החרדים מורכב מכמה פלגים, ואלו המרכזיים הרימו קול נגד התוכנית המסתמנת.
 
העיתון "יתד נאמן" של הזרם הליטאי, הנחשב לעיתים כזה שנוקט בגישה יותר פתוחה מהחסידים, יצא בחריפות נגד המהלך, וכתב כי "מדובר בהתערבות בוטה וישירה של משרד החינוך בתכני מקצועות לימודי החול ולהגברתם והרחבת היקפם בתכני תלמודי התורה רחמנא ליצלן במטרה מוצהרת להביא להשתלבות הציבור החרדי בשוק העבודה החילוני ע"י רכישת השכלה מדעית גבוהה בתוככי החינוך החרדי, השם ישמרנו. הדבר מהווה שינוי מבהיל בעצמאות החינוך החרדי".
עוד נכתב בעיתון הבית של מפלגת דגל התורה, המיוצגת ע"י חברי הכנסת גפני, אשר, מקלב ופינדרוס: "למרבה התדהמה התוכנית נעשתה בשיתוף פעולה עם גורמים מתוך החברה החרדית. מדובר במכירה מוחלטת של כל ערכי החינוך והשליטה בהם היישר למשרד החינוך הכפרני ובכניעה מלאה לכל תכתיבי הממשלה".
 
ח"כ פרוש הגיב לדברים ואמר, "פעלתי יחד עם בעלז למצוא את הדרך שתהיה אפשרות לתלמודי התורה לקבל תקציב גדול ולהשתוות למה שלומדים ברשת חינוך העצמאי של אגודת ישראל ללא מעורבות פדגוגית. אם האדמו"ר מבעלז אומר שהוא רוצה את זה, אף אחד לא יכול להגיד לו לא".
עד כה, קיבלו המוסדות החרדיים 75% תקצוב למוסדות מוכרים לא רשמיים (מוכש"ר) ו-55% תקצוב למוסדות פטור. תלוי כמובן בהיקף לימודי הליבה. מי שהוביל בכנסת את התוכנית וגם עמד בקשר עם חסידות בעלז הוא ח"כ משה (קינלי) טור-פז (יש עתיד). במסגרת התוכנית יוקצה סכום של עשרות מיליוני שקלים עבור המוסדות שיבחרו להצטרף לתוכנית, וישתתפו במבחנים חיצוניים. כל מוסד יהיה זכאי בשנה הראשונה למענק בגובה של כ-6,000 ש"ח לתלמיד. המשרדים סיכמו כי ככל שיהיה צורך, מסגרת התקציב תורחב. התקווה היא כמובן שהתוכנית תתרחב ואחרי שחסידות גדולה כמו בעלז תאמץ אותה יצטרפו גורמים חרדים רבים נוספים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האדמו"ר מבעלז הוא עריץ ימי-ביניימי עם ניצוצות של נאורות
    אבוטבול 07/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שדואג לא רק לנאמנותם של נתיניו-צמיתיו לשליטם ולשושלת שלו, אלא גם קצת להתפתחותם ולרווחתם. הוא מבין שבלי השכלה כללית ומקצועית ובלי ידיעת שפות העולם הגדול, ובייחוד אנגלית, שפת העולם הדיגיטלי, הצמיתים שלו אבודים בעולם של היום, והם ומשפחותיהם נידונים לחיי דלות ומחסור ותלות מוחלאת בחסדים של אחרים. מגוחך שדווקא ה'יתד הנאמן' כביכול - נאמן למי? - בטאון ה'ליטאים', יוצא בשצף קצף נגד ה'השכולע' ר"ל המאיימת על המאמינים המסכנים, עבדיהם של 'גדוילי הדויר'. והרי ה'ליטאים' אמורים להיות תלמידיו של הגאון רבי אליהו, הידוע כ'גאון מוילנה', שהיה לא רק בעל ידע עמוק ביהדות ובלימודי הקוידש, אלא גם בעל השכלה כללית רחבה, בעיקר במדעים, ודגל בהקניית ידע במדעים ושפות לעמך ישראל. והינה עתה נאלצים צאן מרעיתם של הרבנים ה'ליטאים' החשוכים - וכמובן גם רוב אחינו בני ישראל השבויים בחצרות האדמו"רים - לסבול את הטרור של היתד הלא-נאמן התקוע כפיגיון בראשיהם כדי למנוע מהם לצאת למרחב ולשאוף קצת אוויר וחירות.
    סגור